wonen op een jacht

algemene discussies

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor aadbloem » 14 Feb 2024, 17:30

quichot schreef:De beheerder van die passantensteiger in Verdun had die schipper moeten sommeren zijn onderhoudswerk te staken. Maar dat gebeurt dus nooit. Nee, dan liever nog meer beperkingen, waar vooral goedwillenden last van hebben. Jammer.

Je hebt een punt, met name in Verdun heb ik nog nooit een beheerder gezien dus 3x24 zou ook niet helpen. Alleen op 14 juli zijn er enkele handhavers op de steiger om te voorkomen dat er ook een paar honderd man (M/V) op de steiger naar het vuurwerk gaan kijken.
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor kajoe » 15 Feb 2024, 10:10

natuurlijk kan je je proberen in te schrijven bij de kamer van koop handel als scheepvaart bedrijf .
dan kan je ligplaatsen benutten voor de beroeps maar dan moet je wel een bedrijf zijn die toch geregeld kan aan tonen dat je vracht of passagiers vervoerd en dat word wel lastig .
dan moet je ook alle papieren hebben voor de binnenvaart .
wil je op een bepaalde plaats gaan of blijven liggen zou ik eerst maar is gaan praten bij die gemeente of provincie
wij hadden het voor heen makkelijk eerst in de vracht vaart later in de motor passagiers vaart dus scheepvaart en hotel bedrijf .
lagen in de wintertijd enkele maanden vaak op de zelfde plek wel vaak met toestemming en half havengeld (Amsterdam /Harlingen).
ook wel in Frankrijk langer op verschillende plaatsen gelegen nooit iemand heeft ons toen gevraagd of dat mochten dus ook nooit een cent betaald soms illegaal stroom afgetapt nooit controle gehad water het zelfde mar wij hadden een bunker van 20 ton .
en gasolie hadden we total 5 ton achter en 1en een half kub voor en kon je lang vooruit voor de kachels en hulpmotor .
kajoe
 
Berichten: 1381
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor elrenegado » 15 Feb 2024, 10:55

Krekel schreef:Wij hebben onze Brekkenkruiser verkocht en gaan nu een groter schip kopen om het grootste deel van het jaar op te wonen, inclusief een deel van het voor- en najaar. In de winter verkassen we naar zuid Europa. Werken doen we nog wel, een dag of 3 in de week maar dat kunnen we voornamelijk online doen.

Ik ben op zoek naar andere mensen die het grootste deel van het jaar op een boot wonen, met name om ervaringen te kunnen delen. Zij die hier ook te vinden?


Wij wonen het gehele jaar aan boord, schip is 61ft, net op 1,5M3 na net niet CVO plichtig. (18.61x4.98)
Beste keuze ooit geweest om de hele zooi te verkopen en aan boord te gaan wonen.

We hadden een boot van 13m, maar die hebben we uiteraard om deze reden ook verkocht.
Als je aan boord gaat wonen, moet je wel zorgen dat sommige voorzieningen goed zijn.
een 1000 liter watertank vind ik bv niet voldoende, zeker in de winter kan het lastiger zijn water te tanken.
Ook vond ik een dubbele badkamer een eis, simpel omdat wanneer er 1 defect of verstopt raakt, je de 2de nog kan gebruiken en niet ala minuut de zooi hoeft te gaan fiksen.
Je leest veel dat je moet oppassen voor vocht e.d.. in de winter periode, dat klopt deels, maar ligt ook aan je stook gedrag.
Luchtvochtigheid bij ons binnen zit tussen de 35 en 45%, geen condens o.i.d. enkel soms wat beslagen ramen nabij de kookplaat na koken, maar dat trekt vlot weg.

Qua ligplaatsen, zeker als je geen vaste wil, is het goed te doen.
In de winter vind je deze wel makkelijker dan in de zomer, omdat er best wel wat havens zijn die winterliggers verwelkomen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor Yep » 15 Feb 2024, 16:16

Het technisch aspect en andere gemelde bezwaren kunnen best overwonnen worden.
De meest voorkomende reden dat mensen toch niet op een boot gaan wonen lijkt te komen van vrouwlief.
Die wil het breiclubje aanhouden, elke dag naar (klein)kinderen moeten kunnen gaan en wat dies meer zij.
Ik ken een handvol kerels die morgen op een boot willen wonen maar het thuisfront niet mee hebben.

Er zijn inderdaad wat opofferingen te melden, die breiclub of een andere club bijvoorbeeld.
En ook wij hebben afscheid moeten nemen van jaren opgebouwde zooi, ik denk zelf tegen de 95% van alle bezittingen.

Maar daarna:
- Nooit gezeik met buren
- Is het ergens niet leuk, dan verder
- Altijd een ander/nieuw uitzicht
- Altijd volop ruimte om je heen
- Vaak weer naar nieuw (vaar)gebied
- Veel varen, altijd leuk
- Lekker klooien aan boord met techniek en onderhoud
- Geen zooi meer want daar heb je geen ruimte voor
- Etc, etc.

Als beide partijen het ECHT willen is het een kwestie van durven, niet verder lullen over bezwaren en DOEN.
Denken in mogelijkheden en niet gaan hangen in 'ja maar'.
Het is gewoon een hele gave manier van leven en ik kan het iedereen aanraden (niet allemaal gaan doen graag).
Rene van der Gijp zegt altijd: ''Je hebt maar een(1) leventje man'' en gelijk heeft hij.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor broekie » 16 Feb 2024, 08:31

Ik ken een aantal mensen die op een boot wonen, ook eigen familie.
Het heeft bijzonder mooie voordelen, maar idealiseer het niet.
Ligt er ook helemaal aan op wat voor boot je gaat wonen.
Ik zie oude bootjes de hele winter schommelen in de wind waar mensen op wonen. Douchen op de haven.
Vaak de stap gemaakt met financiële achtergrond. Dat zou ik zo niet willen.
Ken ook mensen met duurdere schepen en meer comfort aan boord. Denk aan een CV, dubbel glas, badkamer enz.
Dan kun je het zien als appartement op het water.
Blijft zaak dat je mobiel en gezond bent en een beetje handig.
Goedkoop? Ga maar eens goed rekenen met bv een koude winter. tien tot vijftien liter diesel per dag om het behaaglijk te houden.
Onderhoud schip en liggelden.
Afhankelijk wat voor huis je hebt is de vrijheid en wisselend uitzicht wat Yep schetst, op een boot prachtig.
Denk ook aan wat je mogelijkheden zijn als de omstandigheden veranderen en je van de boot af zou moeten.
Zelf hebben we er wel aan gedacht om alles te verkopen en een goed woonschip te kopen, maar willen ons fijne huis niet opgeven.
Weg terug later zal niet mogelijk zijn.
Voor ons een lastige keuze. Een ander doet het gewoon en wat ik hoor heeft er niemand spijt.
Als we 's-morgens in de winter wakker worden in ons huis zeggen we vaak tegen elkaar "was weer aardig schommelen vannacht".
Als we zomers op de boot wakker worden is het heerlijk en wil ik zeker niet missen. :D
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2550
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor aadbloem » 16 Feb 2024, 10:56

broekie schreef:1.Blijft zaak dat je mobiel en gezond bent en een beetje handig.
2. Denk ook aan wat je mogelijkheden zijn als de omstandigheden veranderen en je van de boot af zou moeten.

Wij hebben dit ooit op een rij gezet, op grote flapover en dagen over gepraat. Ik had een prachtige nieuwe luxe motor te koop gezien die casco-motor was en een start van inbouw, vloeren, isolatie en cv was klaar. Verder inbouwen zou voor mij geen probleem zijn. Echter de twee bovengenoemde punten gaven voor ons de doorslag, we doen het niet. Mobiel en gezond en wat als dat niet meer zo is. Wat moet je wanneer een van beiden niet meer elke dag heel gemakkelijk die klim kan maken, boot-uit, boot-in elke dag toch min of meer een klim. Risicovol bij vriezend weer. Een auto om toch mobiel te blijven, boodschappen doen, dokter (huisarts??) en ziekenhuisbezoek? Hoe los je dat op. Wat moet moeder de vrouw wanneer ik als schipper en handige techneut op een of andere manier hetzij lichamelijk hetzij geestelijk onbekwaam word?

Wij bewonderen en hebben veel respect voor mensen zoals de schippers hierboven, misschien zelfs wel een tikkie jaloers ;) maar we hebben besloten om het niet te doen. We durfden het niet aan ondanks dat we als pensionado's in goede gezondheid verkeren durfden we het niet aan. Hoe kom je aan woonruimte wanneer het niet meer haalbaar is aan boord? We hebben een prachtig appartement met A energielabel en we stoken vrijwel niet, slechts 75m3 gas per jaar. Dat wilden we niet opgeven. Verhuren? Hoe krijg je de huurder eruit wanneer je het zelf nodig hebt? Kortom, de nee argumenten hebben gewonnen van de ja argumenten. En zoals gezegd, respect voor de stellen die het wel doen. We bewonderen jullie! Wij zijn meer dan 120 dagen per jaar aan boord en onderweg dus so far so good. In de jachthaven hier een prachtige ligplaats met relatief veel vrij uitzicht dus misschien bij 80+ niet meer varen maar lekker in de boot verblijven en in de winter in ons appartement.
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor Amersfow » 16 Feb 2024, 12:00

Ik woon zo'n 40 jaar aan het water met een boot achter het huis. Wat mij betreft is dat ideaal. Altijd uitzicht op het water en de mogelijkheid te gaan varen (was afgelopen zaterdag in verleiding, wat een mooie dag was dat (toch maar gekozen voor boot schoonmaak ipv varen ;-) )
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1876
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor elrenegado » 16 Feb 2024, 13:52

Yep schreef:De meest voorkomende reden dat mensen toch niet op een boot gaan wonen lijkt te komen van vrouwlief.


Hoe vaak ik die vraag idd wel niet gekregen heb, Hoe heb je je vrouw zover gekregen, want de mijne wil echt niet.
Als ik dan antwoord dat mijn vrouw uiteindelijk degene was die zei, we moeten het nu doen, en niet later als we groot zijn ..... dan zie je de verbazing.

Leuk om ook de ja maar en wat als reacties te lezen.
Wat als we niet meer mobiel zijn, ja... dan kan je in een huis ook een probleem hebben.
En een stoellift kan zowel in een huis, als in een boot.. ;-)
Risico bij vriezend weer ? welk risico ? want in je achtertuin kan je net zo hard op je **** vallen als het glad is.

Voor vrijwel alles is een oplossing te bedenken, soms voor de hand liggend, soms out of the box denken.
Maar dat geeft het leven op een boot juist de extra charme.

Eigenlijk is het vrij simpel, wat als het niet meer gaat.
Nou dan verkoop je de zooi weer, en koop je een huis terug, of huur.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor kajoe » 16 Feb 2024, 14:21

ik heb an af mijn 14 jaar weer aan boord gewoond en gevaren tot1988 toen ben ik aan de wal gegaan een hele omschakeling .
nu dus aan de wal ook heerlijk maar tje die grote tuin he dat word steeds moeilijker tja nu 76 .
we wonen al die tijd aan het water ruim 10 meter vanaf het princes margriet kanaal ,soms kriebelt het .
maar ja nu varen we veel met het jachtje ,kunnen komen waar we vroeger nooit konden komen vanwege de grote .
maar wonen op het water tja brengt ook zijn zorgen en kosten met zich mee ten minste met een stalen schip een ark van beton hoeft nooit meer het water uit .
een schip wel ,in onze tijd even teren 3/4 lagen was je voor een paar tientjes klaar dat om de paar jaar of als je voor de scheepvaart inspectie er uit moest .
en om de paar jaar dat ding tjetten en vooral schuren was nou niet mijn hobby .
kajoe
 
Berichten: 1381
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: wonen op een jacht

Berichtdoor Yep » 16 Feb 2024, 14:21

Ik hanteer de benadering van elrenegado.
Op elke keuze is wel wat af te dingen.
We hebben maar 1 leventje.
En wat is er mooier dan continue leven op het water en daar alle seizoenen ondergaan.

De vrouw :-)
Hier was vrouwlief ook een puntje.
Eerst was het: ''Des winters in een appartement en in de zomer op de boot''.
Ik zag het al gebeuren, 2 x per jaar verhuizen, de gruwel.
Uiteindelijk beloofd dat als het in de winter niet werkt, er alsnog een appartement komt.
Maar da's nooit gebeurd.
We liggen hier nu met regelmatig minus 20 graden.
En het bevalt opperbest.

Basis
Zaak is wel om met en vanuit een goede basis te werken.
Ofwel, dubbel glas, isolatie, een goede CV (water, geen lucht).
Het moet geen kamperen worden dus een kloeke douche en op de boot schijten.
Een fatsoenlijk lang en breed bed verhoogt ook de vreugde ;-).
De vrouw wil natuurlijk een fatsoenlijke keuken, dus een fikse koelkast/vriezer en liefst een 4-pits fornuis.
En kunnen wassen aan boord is ook wel zo prettig.
Als je permanent op de boot woont kun je eigenlijk niet zonder airco in de master bedroom.
Een paar nachten zonder is prima, maar maanden hitte des nachts gaat vervelen (wat mij betreft).
Als je het vorengaande zo inventariseert kom je wat mij betreft uit op een schuit van minimaal 13 en bij voorkeur 15 meter.
Maar dan heb je hetzelfde comfort als in een appartement.

Kosten zijn een dingetje.
Als ik alles meeneem hebben we in 9 jaar tijd bijna hetzelfde uitgegeven aan reparaties/onderhoud (1/3 van de totale kosten) en investeringen (2/3 van de totale kosten) als de aanschaf destijds.
En dat terwijl de basis erg goed was.
Op de hier gepleegde investeringen is overigens nog wel iets af te dingen.
Zaken als stabilisers, een generator en LFP zijn uiterst prettig maar tikken flink aan in het totaal.
Gelukkig worden de investeringen na verloop van tijd substantieel minder daar de boot steeds verder geupgrade wordt, eens houd het (bijna) op.

Discipline en techniek
Er gaat regelmatig wat kapot, uiteindelijk is alles wel een keer aan de beurt.
Enige technische kennis is dan wel zo handig want je wilt niet voor elk wisjewasje een mannetje laten komen.
Creativiteit om een technisch probleem op te lossen is ook meegenomen.
En als er wat defect raakt, meteen oplossen, de todo lijst moet bij voorkeur leeg of bijna leeg zijn, anders kan het een last worden.
De lijst hier bevat ca. 160 punten, sommige zaken maandelijks maar er staan ook dingen op die om de 10 jaar uitgevoerd moeten worden.
Al met al niet dramatisch maar het is overzichtelijk, geeft rust, afvinken en klaar.

Samengevat
Als je echt op een boot wilt wonen is het onder voorwaarden prima uitvoerbaar.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten