Ervaring combi kotter

algemene discussies

Ervaring combi kotter

Berichtdoor TijmenB » 08 Nov 2023, 16:34

Beste forumleden,

Ik ben opzoek naar een andere en grotere boot voor mijn gezin. Momenteel heb ik nog een aluminium marine sloep van 7.6m, maar hierop kan natuurlijk niet op geslapen worden met 2 kids er bij :roll:
De wens is er nu om langere tijd op water door te kunnen brengen, max 2 weken. Wensen zijn zo beetje de standaard zaken zoals, binnen/buiten besturing, 4 vaste slaapplaatsen, toilet, keukentje, zithoek e.d.
Maar wat ik ook heel fijn en belangrijk vind zijn goede vaareigenschappen, beetje stoere uitstraling en stevige bouw. Zoals een mooie vlet, kotter of schottel. Ik ben niet zo fan van kruisers met enorme opbouw en tent..

Nu is ons oog gevallen op een Combi kotter van 12m maar ik ben nog niet bekend met deze werf of type boot. Zijn er forumleden die mij hier mee over kunnen vertellen zoals;
- Hoe is de bouwkwaliteit (tov andere bouwers)?
- Vaareigenschappen, is het prettig varen ook op grote rivieren en meren?
- Nog tips voor alternatieven?
TijmenB
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Nov 2023, 16:10
ligplaats:
info:

Re: Ervaring combi kotter

Berichtdoor Amersfow » 08 Nov 2023, 17:01

Als je het je kunt veroorloven zou ik die maar doen. Mooie geveegde kont, dus weinig golven en weerstand. En mooi en stoer, als ze tenminste niet ook zo'n schuur boven het achterdek hebben gebouwd. Als je ff een link plaats kunnen we er meer over zeggen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Ervaring combi kotter

Berichtdoor TijmenB » 08 Nov 2023, 17:28

https://www.yachtfocus.com/gebruikte-bo ... 00-ak.html

Nee gelukkig geen enorme schuur boven het achterdek. Niet negatief bedoeld maar ik associeer dat altijd toch met gepensioneerde :)
Hier nog wat extra info over de huiddiktes volgens de eigenaar

Kielzool 10mm, vlak 6mm, kimmen 5mm, dekhuis en dek 3mm (dit
zijn geen staaldiktemetingen, maar opgave van de werf uit 1992)


Dit is onze huidige boot
https://photos.app.goo.gl/7wPfysTeGNdfGpqL6

Deze heb ik ook nog even in bezit gehad. Plan was om in dit stoere ding een verblijfsruimte e.d. in te timmeren maar ik heb gewoon tijdgebrek met een jong gezin en werk.
https://photos.app.goo.gl/sLsJcdGVosfJpWYu5
https://photos.app.goo.gl/ckptiTycZ4RoMoU59
TijmenB
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Nov 2023, 16:10
ligplaats:
info:

Re: Ervaring combi kotter

Berichtdoor Mopolcamper » 08 Nov 2023, 18:36

Je vraagt ook naar vaareigenschappen op meren. Hoe dat elders is weet ik niet, maar in Friesland en Overijssel is 130 cm diepgang vaak teveel.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Ervaring combi kotter

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Nov 2023, 19:00

Mopolcamper schreef:Je vraagt ook naar vaareigenschappen op meren. Hoe dat elders is weet ik niet, maar in Friesland en Overijssel is 130 cm diepgang vaak teveel.

Nou, ik heb een boot met 1.40m diepgang en behalve in de minuscule slootjes heb ik nergens problemen. Ik zou het met 1.30 geen enkel probleem vinden om naar deze provincies toe te gaan.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ervaring combi kotter

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Nov 2023, 19:09

Er staat in de brochure "BTW betaald". Indien je tot een deal komt voor deze boot (of elke willekeurige andere), zorg dat je wel een originele BTW-verklaring bij de boot geleverd krijgt. Laat levering van een BTW-verklaring altijd in een (voorlopige) koopovereenkomst opnemen als een ontbindende voorwaarde. Doe je dat niet dan ligt het BTW-probleem op een zekere dag op jouw bord. En het moment van aankoop is om dat te voorkomen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ervaring combi kotter

Berichtdoor TijmenB » 08 Nov 2023, 19:23

SimondeDanser schreef:Er staat in de brochure "BTW betaald". Indien je tot een deal komt voor deze boot (of elke willekeurige andere), zorg dat je wel een originele BTW-verklaring bij de boot geleverd krijgt. Laat levering van een BTW-verklaring altijd in een (voorlopige) koopovereenkomst opnemen als een ontbindende voorwaarde. Doe je dat niet dan ligt het BTW-probleem op een zekere dag op jouw bord. En het moment van aankoop is om dat te voorkomen.
Mvg Felix


Het is volgens mij een verkoopbemiddeling, dus in feite koop ik het van een particulier. Dan was dacht ik het stukje btw vaak niet van toepassing. Maar aangezien het de eerste eigenaar is die de boot verkoopt denk ik wel nog dat hij de eerste eigendom/facturen heeft. Zal het voor de zekerheid nog navragen.

Is trouwens niet altijd meer te achterhalen lijkt mij, zeker als je kijkt naar oudere schepen. Zoals mijn huidige NL marine sloep uit 1954. Ik mag hopen dat de staat daarvoor zijn btw betaald heeft want de factuur zal vast zoek zijn :lol:
TijmenB
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Nov 2023, 16:10
ligplaats:
info:

Re: Ervaring combi kotter

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Nov 2023, 20:12

TijmenB schreef:Het is volgens mij een verkoopbemiddeling, dus in feite koop ik het van een particulier. Dan was dacht ik het stukje btw vaak niet van toepassing. Maar aangezien het de eerste eigenaar is die de boot verkoopt denk ik wel nog dat hij de eerste eigendom/facturen heeft. Zal het voor de zekerheid nog navragen.

Is trouwens niet altijd meer te achterhalen lijkt mij, zeker als je kijkt naar oudere schepen. Zoals mijn huidige NL marine sloep uit 1954. Ik mag hopen dat de saat daarvoor zijn btw betaald heeft want de factuur zal vast zoek zijn :lol:

Ook als je van een particulier koopt is het belangrijk om de originele BTW-verklaring geleverd te krijgen. Indien er alleen een oorspronkelijke originele factuur van aankoop door de eerste eigenaar is dan zou dit ook voldoende kunnen zijn. Maar laat deze dan vooraf wel eerst beoordelen door de Douane in Vlissingen, Team Jachten want zo'n factuur moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om te kwalificeren.
Voor een boot van 1954 is lang genoeg de tijd geweest om ook zonder factuur een BTW-verklaring te verkrijgen. Alleen nu lukt je dat zonder oorspronkelijke aankoopfactuur niet meer. En het is vervelend maar waar, zonder BTW-verklaring is een boot minder waard en minder gemakkelijk verkoopbaar want deze verklaring wordt steeds belangrijker. Zeker als je zelf naar het buitenland wil of de boot naar het buitenland wil verkopen. Ik weet al van meerdere deals die helemaal rond leken te zijn maar die toch afgeketst zijn op het ontbreken van een BTW-verklaring. Ik zou zelf ook geen boot zonder BTW-verklaring kopen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ervaring combi kotter

Berichtdoor broekie » 08 Nov 2023, 20:59

Correct, BTW verklaring hoort bij zo,n schip. Bewijs dat er over de aanschafprijs BTW is afgedragen.
Als je dit bewijs niet hebt, kan het zijn dat jij dat alsnog mag doen als je bv vanaf België Nederland weer invaart.
Ken iemand die zijn boot aan een Duitser wilde verkopen. Het ging niet door omdat hij de gevraagde BTW verklaring niet had en ook niet meer kreeg wegens gebrek aan juiste BTW factuur.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Ervaring combi kotter

Berichtdoor Amersfow » 09 Nov 2023, 08:37

1,30m diepgang zou voor mij een no go zijn. Dan valt er zo veel af. Ik probeer ook altijd onder de 2,50 kruiphoogte te blijven, maar dat is persoonlijke voorkeur.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten