categorie B vs categorie C boot

algemene discussies

categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor Gunther » 17 Sep 2023, 22:44

Hoi,

ben stilaan aan het uitkijken voor een boot aan te schaffen, maar zit met een vraag ivm categorie van boot.


De ontwerpcategorieën zijn als volgt vastgelegd in de Europese Richtlijn voor Pleziervaartuigen:

Categorie B: ontworpen voor zeereizen tot windkracht 8 op de schaal van Beaufort en een golfhoogte van maximaal 4 meter, bijvoorbeeld op zee.

Categorie C: ontworpen voor het varen in kustwateren, riviermondingen, baaien, meren en rivieren tot en met windkracht 6 op de schaal van Beaufort en een golfhoogte van maximaal 2 meter, bijvoorbeeld beperkte kustvaart.


Maar tot hoe ver rijken kustwateren ?? Hoe ver uit de kust mag je dan komen ??

Alvast bedankt.

GR
Gunther
Gunther
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 Sep 2023, 22:36
ligplaats: nog geen
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor pascall » 17 Sep 2023, 23:11

Zet die hele A/ B/C cetificering uit je hooft want het is de grootste misleidende onzin die er bestaat!!!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor Amersfow » 18 Sep 2023, 05:57

Wat is je gewenst vaargebied? Als het tot 10 mijl uit de kust is, is dat "beperkt kustvaart". Daar moet je schip dan aan voldoen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor aadbloem » 18 Sep 2023, 09:35

Gunther schreef:Maar tot hoe ver rijken kustwateren ?? Hoe ver uit de kust mag je dan komen ??

Tot hoever je mag komen? Er is geen kwestie van mogen. Dat bepaal je zelf. De naam zegt het al: “Richtlijn”
Het is dus slechts een richtlijn. Als schipper bepaal je dat zelf en neem je wel of geen risico’s
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor aadbloem » 18 Sep 2023, 09:42

pascall schreef:Zet die hele A/ B/C certificering uit je hoofd want het is de grootste misleidende onzin die er bestaat!!!
Pascal.

Kan je me hier meer over vertellen, ik was juist van plan om mijn schip te certificeren?? Waarom misleidende onzin?
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor Yep » 18 Sep 2023, 09:49

Het heeft te maken met alle mogelijke regeltjes omtrent de uitrusting en bouwwijze van het schip.
Inderdaad niet spannend.

Wel een puntje zou de dekking van de verzekering kunnen zijn.
Ik kan me voorstellen dat ze gaan piepen als je met een C-certificering de Atlantische Oceaan wilt oversteken en het gaat mis.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor quichot » 18 Sep 2023, 11:07

Amersfow schreef:Wat is je gewenst vaargebied? Als het tot 10 mijl uit de kust is, is dat "beperkt kustvaart". Daar moet je schip dan aan voldoen.

Niks moet voor jachten. Als je in een badkuip de oceaan wil oversteken houdt niemand je tegen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor quichot » 18 Sep 2023, 11:08

pascall schreef:Zet die hele A/ B/C cetificering uit je hooft want het is de grootste misleidende onzin die er bestaat!!!

Mvg,

Pascal.

precies.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor pascall » 18 Sep 2023, 15:01

[/quote]
Kan je me hier meer over vertellen, ik was juist van plan om mijn schip te certificeren?? Waarom misleidende onzin?[/quote]

De verzekering kan moeilijk doen over het vaargebied wat je wil gaan bevaren met een niet CE gecertificeerd vaartuig, dan kan het een voordeel zijn dat je vaartuig CE gecertificeerd is, zo als Yep ook al verkondigd.

Wat ik met misleidende onzin bedoel is dat men een golfhoogte aan een vaartuig hangt zonder dat het in 99% van gevallen nooit aan is blootgesteld in de praktijk!
Dan hebben we het nog niet eens over golflengte, energie in de golf en frequentie van de golf, dus klare on onderbouwde onzin!!!

Ik ken een paar scheepjes CE B certificeert, tranen schieten in je ogen, drama!
Voorbeeld, er dienen waterdichtschotten in te zitten, en ja die zitten er in, maar de doorvoeren die in de schotten zijn gemaakt zijn niet waterdicht, dus letterlijk en figuurlijk niet CE waterdicht!
En zo kan ik nog wel een 100 puntjes wegtypen!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor bas » 18 Sep 2023, 18:38

Maar tot hoe ver rijken kustwateren ?? Hoe ver uit de kust mag je dan komen ??


Dat wordt niet afgekaderd met een x aantal mijlen maar met wind- en water condities. Dus als je met windkracht 8 in de penarie komt op bijvoorbeeld een Ijsselmeer kun je je nooit verschuilen achter het argument dat je certificering zegt....tot X mijl uit de kust.
En volgens mij is het idd enkel je verzekeringspolis die er naar refereert.

Voor de rest sluit ik me aan bij de rest, dat hele CE gebeuren stelt niet zoveel voor. Leuk dat iedereen volgens dezelfde regels de markt moet betreden, de regels an sich stellen niet bijster veel voor. Mij niet bellen voor een tripje in windje 8 en 4 meter omdat een bootje toevallig zo op de markt gebracht mag worden.

Wij hebben zelf gebouwd conform CVO / Klasse eisen, voor een CE certificering konden we alles er eigenlijk weer vanaf slopen en anders doen, dat sluit totaal niet op elkaar aan.
CVO zegt: gemantelde brandstofslangen want.... , CE zegt: Geen gemantelde brandstofslangen want....
En zo kan er nog wel een telefoonboek vol aan afwijkende zaken komen, wij hebben er iig vanaf gezien.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten