categorie B vs categorie C boot

algemene discussies

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor Wolf1 » 18 Sep 2023, 19:11

pascall schreef:Ik ken een paar scheepjes CE B certificeert, tranen schieten in je ogen, drama!
Voorbeeld, er dienen waterdichtschotten in te zitten, en ja die zitten er in, maar de doorvoeren die in de schotten zijn gemaakt zijn niet waterdicht, dus letterlijk en figuurlijk niet CE waterdicht!
En zo kan ik nog wel een 100 puntjes wegtypen!
Mvg, Pascal.

Pascal, hoe vaak met waterdichte schotten wordt omgegaan, deel ik, dramatisch !
Maar dat de CE cattegorie indeling niks uit maak deel ik helemaal niet.
We hadden vroeger van die Valkkruisers, eem knikspant bootje met een langs spantje er in.
Daar kwam een 600kg ijzer bij als er als je het zelfde bootje van CE-C naar CE-B moest brengen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor pascall » 18 Sep 2023, 19:32

Hoi Wolf,

Dat er 600 kilo bij wordt geballast oke, maar waar is daar de onderbouwing van, is daar een stabiliteit berekening aan vooraf gegaan?
Ik zal het merk/werf niet noemen maar ik heb een stabiliteit berekening van een scheepje gezien waar 8 mensen in het gangboor staan zonder dat de boot omslaat, dit staat in het CE handboek van het scheepje!
Zegt in dit geval totaal niets!!!
Natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel maar een leek koopt bijvoorbeeld een boot met de gedachten dat hij ieder golf van 4 meter aan kan.
Verder zijn er technische zaken die CE gecertificeerd zijn waar ik sterk mijn vraagtekens bij zet.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor aadbloem » 18 Sep 2023, 21:36

pascall schreef:Ik zal het merk/werf niet noemen maar ik heb een stabiliteit berekening van een scheepje gezien waar 8 mensen in het gangboord staan zonder dat de boot omslaat, dit staat in het CE handboek van het scheepje!, is daar een stabiliteit berekening aan vooraf gegaan?
Pascal.

Vooraf dient de ontwerper/architect de stabiliteit te berekenen en vast te stellen. Dit heeft niets met omslaan te maken, dat is niet het criterium.
Een stabiliteitsproef kan achteraf inderdaad met een vastgesteld aantal personen in het gangboord uitgevoerd worden. ISO 12217-1 Een Stabiliteit Offset-Load test.
Het schip mag dan niet meer (in graden) kantelen dan vastgesteld is in ISO 12217-1 en de aanwezige (ventilatie e.d.) opening(en) in de boeg e.d. moeten dan een vastgesteld aantal centimeters boven de waterlijn blijven, het zogenoemde vrijboord. Zou best kunnen dat dat zo in de documentatie is verwerkt toch? Zo moeilijk is deze proef niet.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor pascall » 19 Sep 2023, 04:55

Ik snap het nog steeds niet, want dat de stabiliteit proef is geslaagd met 8 mensen in het gangboord, wat zegt dat dan, hoe zwaar zijn deze mensen, hoelang enz?
Ik heb van ons scheepje een stabiliteit berekening maar deze zijn zeldzaam te vinden in het bijgeleverde CE boekwerk van des betreffende schip, heb er daarom wederom mijn vraagtekens bij het CE verhaal.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor Navigo » 19 Sep 2023, 09:20

HH,

Ik denk dat het keurmerk wel kan werken en ook een bepaalde toegevoegde waarde heeft.
Een relatief goede basis, voor als je onwetend een boot wilt aanschaffen.

Er is alleen een hele grote maar, zoals zo vaak, de financiele kant.
Er wordt aan de hand van de eerste set tekeningen met al zijn ins en outs een boot gebouwd.
Bij ontwerp, tekeningen, de daadwerkelijke bouw en uiteindelijke bij in bedrijf name van bouwnummer 1 is een controlerend orgaan betrokken.

Dan komt er een CE keurmerk. Aansluitend volgt een conformiteitsverklaring van de fabrikant en...............dat was het.
Dan worden(vanaf bouwnummer 1) kostenbesparende werkzaamheden, bezuinigingen op materiaal, tussentijdse wijzigingen door gevoerd(het moet tenslotte goedkoper of wens vanuit de klant of fabrikant). Weg is de waarde van het CE keurmerk.

Wil je een werkend systeem, dan zal je iedere boot door een afzonderlijke instantie moeten laten keuren.
Dan ook nog eens periodiek, want er wordt tussendoor nog wel eens wat aangepast.

Laswerk moet bijvoorbeeld zijn uitgevoerd door een gecertificeerde lasser, kabeltjes, stekkertjes etc, die flink duurder zijn, overal een CE keurmerk op.
Ik weet niet of de gemiddelde bootbezitter hier opzit te wachten, een goed systeem brengt ook flinke kostten met zich mee.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor Wolf1 » 19 Sep 2023, 09:54

pascall schreef:Hoi Wolf,

Dat er 600 kilo bij wordt geballast oke, maar waar is daar de onderbouwing van, is daar een stabiliteit berekening aan vooraf gegaan?
Ik zal het merk/werf niet noemen maar ik heb een stabiliteit berekening van een scheepje gezien waar 8 mensen in het gangboor staan zonder dat de boot omslaat, dit staat in het CE handboek van het scheepje!
Zegt in dit geval totaal niets!!!
Natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel maar een leek koopt bijvoorbeeld een boot met de gedachten dat hij ieder golf van 4 meter aan kan.
Verder zijn er technische zaken die CE gecertificeerd zijn waar ik sterk mijn vraagtekens bij zet.

Mvg,

Pascal.

Pascal, sorry je hebt me verkeerd begrepen, dit gewicht aan materiaaal kwam er bij aan berekende sterkte constructie ! !
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor pascall » 19 Sep 2023, 10:51

Kijk dat klinkt inderdaad positief!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor aadbloem » 19 Sep 2023, 11:00

pascall schreef:Ik snap het nog steeds niet, want dat de stabiliteit proef is geslaagd met 8 mensen in het gangboord, wat zegt dat dan, hoe zwaar zijn deze mensen, hoelang enz?
Ik heb van ons scheepje een stabiliteitsberekening maar deze zijn zeldzaam te vinden in het bijgeleverde CE boekwerk van des betreffende schip, heb er daarom wederom mijn vraagtekens bij het CE verhaal.
Pascal.

Het gewicht van deze mensen zal een gemiddelde zijn. De lengte van deze mensen is niet belangrijk. De mensen, of het testgewicht, moet op het breedste deel van het schip in het gangboord geplaatst worden. Nogmaals dit is een offset load test en kan uitgevoerd worden op het moment dat het schip gereed is, inclusief dus wijzigingen en aanpassingen door de werf, aanpassingen al dan niet in opdracht van de klant. Het stabiliteitsverhaal, de complete berekening zoals in jouw plaatje maakt geen deel uit van de "Eigenaarshandleiding ISO-10240" en vind je dus vrijwel nooit terug in het in het bijgeleverde CE boekwerk van het betreffende schip. Ook de offset load test is niet altijd gedocumenteerd in "Eigenaarshandleiding ISO-10240". Ik begrijp je wens, het terugvinden van een en ander, maar dit is niet voorgeschreven in genoemde ISO norm. Doorgaans staat de stabiliteitsberekening wel in het "Technisch dossier" van de werf. De werf is verplicht om een uitgebreid "Technisch dossier" beschikbaar te hebben en te houden. In dit "Technisch dossier" staat meer over de feitelijke constructie en bouw inclusief berekeningen van de architect/ontwerper.

Je hebt "daarom wederom of nog steeds vraagtekens bij het CE verhaal" zeg je. Misschien is het zinvol om je eens echt te verdiepen in het CE verhaal en wellicht kom je tot aanbevelingen die je kan doen naar de samenstellers van het CE verhaal. In feite is het CE verhaal een basis en een richtlijn die, naar mijn mening helaas, door bureaucraten tot wetgeving gemaakt is. Misschien is dat toch wel nodig om kopers een beetje standaardisatie en bescherming te bieden. Iets is beter dan niets denk ik en omdat alles gebaseerd is op ISO normering zit er toch wel een kern van zinvolle standaard in.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor pascall » 20 Sep 2023, 06:35

Hoi Aalbloem,

Bedankt voor je helder verhaal, maakt het weer iets duidelijker.
Maar blijft voor mij een certificering met veel haken en ogen!
Ik ga er geen energie in steken want mijn ervaring is dat het trekken is aan een dood paard, en wat ik geleerd heb, steek geen energie in iets waar je geen invloed op hebt!
Ooit veel beroepsmatig in aanraking geweest met de NEN norm, ook zo'n geweldige norm waar de gebruikers nog steeds hun twijfels over hebben, ik begin er niet aan.
Daar buiten ben ik wel een handboek aan het maken van onze boot, om indien mogelijk als het nodig mocht zijn, een CE normering op de boot te krijgen.
De reden is, omdat verzekeringsmaatschappijen moeilijk beginnen te doen over het te varen vaargebied met een niet gecertificeerd vaartuig.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: categorie B vs categorie C boot

Berichtdoor SimondeDanser » 20 Sep 2023, 08:28

pascall schreef:Daar buiten ben ik wel een handboek aan het maken van onze boot, om indien mogelijk als het nodig mocht zijn, een CE normering op de boot te krijgen.
De reden is, omdat verzekeringsmaatschappijen moeilijk beginnen te doen over het te varen vaargebied met een niet gecertificeerd vaartuig.


Hier heb ik nog nooit iets van gemerkt. Mijn boot is van voor het CE-tijdperk en ik ben doorlopend verzekerd in het kleine vierkant. Maar mijn verzekeraar heeft me zelfs nog nooit vragen gesteld over de conditie en uitrusting van mijn boot. Misschien als je nu een boot aanmeldt bij een verzekeraar dat ze een paar vragen over CE-keur stellen of misschien zelfs aan boord willen komen kijken. Maar die ervaring heb ik de afgelopen 16 jaar niet. Het zal wel net zo zijn als met de oude dieselmotoren. Mag nog steeds maar zal op een zeker moment ook vragen op gaan roepen. Maar zolang de spelregels hieromtrent er niet zijn maak ik me er niet druk over. Ik kan me overal wel druk over maken, maar dan heb ik geen tijd meer om te varen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten