Nico Signal 6 schots flare geactiveerd in de kajuit.

algemene discussies

Nico Signal 6 schots flare geactiveerd in de kajuit.

Berichtdoor Biertje1985 » 07 Aug 2023, 10:06

Beste, Watersportforum

Ik wil na een ongeluk op de een bootje achter ons even de aandacht vestigen op de veiligheid van Signaalvuurwerk.

De man achter me had net een zeilbootje gekocht en vond tijdens het opruimen onder de bank een "zaklamp" dit bleek een Nico Signaal 6 schots flare te zijn.
Afijn na het binnen testen van de zaklamp, schoot de beste man zich in het gezicht met dit (overigens teleurstellende) flare "pistool"
We hebben de gewonde man (en vrouw die wat paniek had) gelukkig kunnen helpen, de man is met een ambulance afgevoerd, was gelukkig brildragend, een flink deel van zijn neus was eraf.

Wij hun schip gecontroleerd en de laatste smeulende kussens naar buiten gewerkt, daarna na een algehele check op brand de boel kunnen afsluiten.
Hoe het nu gaat met de man, dat weet ik niet.

Persoonlijk snap ik de verwarring als je het apparaat zo ziet liggen, er is slechts een Safe en Fire switch aanwezig en bij het oppakken kan je door knijpen al een activatie doen.
Zeker met kinderen aan boord kan ik dit apparaat niet aanbevelen, het lijkt wel speelgoed en er zit geen indicatie op dat dit vuurwerk betreft.

Deze flare is gelukkig niet zo krachtig (80m, seconde of 15) en overal verkrijgbaar, maar toch kan je kennelijk je neus ermee afschieten.
Het betreft : https://www.bol.com/nl/nl/p/nico-signal-reserveset-rood/9200000112279958/

Officieel worden ze sinds 2018 niet meer verkocht, maar wie zoke ziet dat ze nog vollop te krijgen zijn.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Nico Signal 6 schots flare geactiveerd in de kajuit.

Berichtdoor Svalk » 07 Aug 2023, 15:47

Als je er inderdaad niet volgens de voorschriften mee omgaat kunnen er rare dingen gebeuren. Er zullen altijd van dit soort mensen zijn en ook blijven. :o
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten