Laten we ook eens kijken naar het nieuwsitem dat er over werd uitgezonden in het NOS-journaal.
Het aantal ongevallen met letsel was verontrustend toegenomen: namelijk van 160 naar 175. Ik herhaal dat nog 's. Van 160 naar 175. Ja ja, het zal jóuw maar overkomen bla bla, maar gelet op het aantal vaarbewegingen per jaar dus peanuts. En die verontrustende toename van 15 dus drie keer niets. Trek daarvan af het aantal ongelukken, eenzijdig of tweezijdig, waarbij één of beide betrokken recreanten al een VB hadden, minus de ongevallen waarbij de niet-VB-bezitter geen schuld droeg, minus de gasexplosies die met varen niets te maken hadden, minus de ongevallen schip/recreant ingevolge onoplettendheid van beroepsschippers, en er doemt een Leopardtank op om een mug mee dood te schieten.
Ook werd weer de obligate politieman opgevoerd die nog maar 's wees op de dode hoek van vrachtschepen. Daar moesten recreanten zich meer van bewust zijn. Was dat het? Qua noodzaak VB-verplichting? Deel op de sluis een foldertje 'varen doen je samen uit' en door!
Het is dus wéér een non-discussie. De zoveelste hier.