Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

algemene discussies

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor quichot » 24 Jul 2023, 10:33

Laten we ook eens kijken naar het nieuwsitem dat er over werd uitgezonden in het NOS-journaal.

Het aantal ongevallen met letsel was verontrustend toegenomen: namelijk van 160 naar 175. Ik herhaal dat nog 's. Van 160 naar 175. Ja ja, het zal jóuw maar overkomen bla bla, maar gelet op het aantal vaarbewegingen per jaar dus peanuts. En die verontrustende toename van 15 dus drie keer niets. Trek daarvan af het aantal ongelukken, eenzijdig of tweezijdig, waarbij één of beide betrokken recreanten al een VB hadden, minus de ongevallen waarbij de niet-VB-bezitter geen schuld droeg, minus de gasexplosies die met varen niets te maken hadden, minus de ongevallen schip/recreant ingevolge onoplettendheid van beroepsschippers, en er doemt een Leopardtank op om een mug mee dood te schieten.

Ook werd weer de obligate politieman opgevoerd die nog maar 's wees op de dode hoek van vrachtschepen. Daar moesten recreanten zich meer van bewust zijn. Was dat het? Qua noodzaak VB-verplichting? Deel op de sluis een foldertje 'varen doen je samen uit' en door!

Het is dus wéér een non-discussie. De zoveelste hier.
Laatst gewijzigd door quichot op 24 Jul 2023, 11:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor Amersfow » 24 Jul 2023, 10:41

Wanneer beginnen we weer over de VW tank ;-) Dat schijnt er nu toch echt van te gaan komen in 2026.

Hoewel het al sinds 2009 verboden is om de vuilwatertank te lozen in het oppervlaktewater, kon deze wet in de praktijk niet of nauwelijks gehandhaafd worden. Minister Mark Harbers van het Ministerie Infrastructuur en Waterstaat heeft daarom besloten om de wet te wijzigen en vanaf 2026 een verzegeling te verplichten.
Met de verzegeling valt het verbod wel goed te handhaven, is de gedachte. Volgens de nota zal de verzegelingsplicht op zijn vroegst in 2026 in werking treden.


Zijn er al kogelkranen in omloop met "open" in allebei de standen?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor bas » 24 Jul 2023, 12:42

Code: Alles selecteren
Wanneer beginnen we weer over de VW tank  Dat schijnt er nu toch echt van te gaan komen in 2026.


Moet eerst die omgevingswet nu eindelijk eens wel doorgaan.

Maar goed, hoop gedoe maar ondertussen vrees ik voor de dag dat er ergens iemand wakker wordt en er achter komt dat een aanzienlijk deel van de watersport nog op vieze diesels rond tuft. Die impact lijkt me wat groter dan een vaarbewijsje of een stronttankje.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor McBoaty » 24 Jul 2023, 12:48

bas schreef:ondertussen vrees ik voor de dag dat er ergens iemand wakker wordt en er achter komt dat een aanzienlijk deel van de watersport nog op vieze diesels rond tuft.

Dan valt die OM312 van mij hopelijk onder de oldtimerregeling :D
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor Biertje1985 » 24 Jul 2023, 13:20

bas schreef:
Code: Alles selecteren
Wanneer beginnen we weer over de VW tank  Dat schijnt er nu toch echt van te gaan komen in 2026.


Moet eerst die omgevingswet nu eindelijk eens wel doorgaan.

Maar goed, hoop gedoe maar ondertussen vrees ik voor de dag dat er ergens iemand wakker wordt en er achter komt dat een aanzienlijk deel van de watersport nog op vieze diesels rond tuft. Die impact lijkt me wat groter dan een vaarbewijsje of een stronttankje.


Vieze oude diesel is minder vies dan je denkt, ja er komt rook uit vanwege een niet helemaal perfecte verbranding met daarbij een veel lagere compressie/inspuitdruk en dat zie je.
Maar rook is niet slechter dan onzichtbare rook. (okay meer CO)

Het is wel zo dat nieuwere common rail diesels meer ultrafijnstof uitstoten, en door de veel hogere uitlaatgassentemperatuur meer Nox,en. Toen kwam er een roetfilter en 3 wegcatalysator met een ureuminstallatie om dat weer tegen te gaan, en die kom ik op de moderne kleine jacht (<500pk) motoren ook nog niet tegen in de praktijk. Daarbij worden er ook nog direct ingespoten Tier 3 motoren geleverd door o.a. Vetus en Yanmar.

Daarnaast, is het polyester van veel schepen een groter milleuprobleem dan de uitstoot van de bootjes/zeilbootjes. Polyester is namelijk niet recyclebaar, en er komen langszamerhand aardig wat boten aan hun eind momenteel...
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor Popeye » 24 Jul 2023, 13:46

Amersfow schreef:Wanneer beginnen we weer over de VW tank ;-) Dat schijnt er nu toch echt van te gaan komen in 2026.

Hoewel het al sinds 2009 verboden is om de vuilwatertank te lozen in het oppervlaktewater, kon deze wet in de praktijk niet of nauwelijks gehandhaafd worden. Minister Mark Harbers van het Ministerie Infrastructuur en Waterstaat heeft daarom besloten om de wet te wijzigen en vanaf 2026 een verzegeling te verplichten.
Met de verzegeling valt het verbod wel goed te handhaven, is de gedachte. Volgens de nota zal de verzegelingsplicht op zijn vroegst in 2026 in werking treden.


Zijn er al kogelkranen in omloop met "open" in allebei de standen?


Kun je dan nog naar Frankrijk met de boot?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor kajoe » 24 Jul 2023, 14:19

als die idioten de vrzegeling verplicht stellen word het straks in de bosjes schijten afzuig inrichtingen weken haast nergens hier heeft de marrekrite de huisjes war je gratis kon afuigen ook al in de berging gelegd tja .
dan zal er eerst een wet moeten komen dat alle schepen dus alles wat vaart niet meer kunnen en mogen lozen want hele volks stammen doen dat nog .
ook als je naar het buitenland gaat word het een ramp vrijwel nergens afzuig inrichtingen .
nee helaas kwam het uit de koker van D 66 .
nou ja willen e het door zetten word het een porti pot en om de dag maar overboord lozen ,tenzij je in den haag ligt dan mag je dat lozen doen op het binnenhof .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor Amersfow » 24 Jul 2023, 17:37

Ik weet wel leukere dingen te bedenken dan naar Frankrijk varen. Dat lijkt veel op werken volgens mij met honderden sluizen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor Popeye » 26 Jul 2023, 19:32

Amersfow schreef:Ik weet wel leukere dingen te bedenken dan naar Frankrijk varen. Dat lijkt veel op werken volgens mij met honderden sluizen.

Het leuke van Frankrijk is dat het grootste deel van de Nederlandse watersporters in eigen land blijft! :D

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor quichot » 27 Jul 2023, 10:38

Popeye schreef: Het leuke van Frankrijk is dat het grootste deel van de Nederlandse watersporters in eigen land blijft! :D

:lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten