Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

algemene discussies

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor McBoaty » 23 Jul 2023, 11:25

Ik heb diverse jaren op de binnenvaart gevaren en daarna een kwart eeuw op bootjes en heb nog steeds geen vaarbewijs. :D
Pas geleden besloot ik om toch mijn vaarpapiertjes te gaan halen voor als ik ooit nog een wat grotere boot zou willen hebben en heb een cursus gekocht.
Tijdens het lezen van het cursusboek was ik redelijk verbijsterd over hoeveel zaken ik nog NIET wist... :shock: en moet zeggen ik heb er nu al veel van geleerd.
Dat, plus het feit dat als je een vaarbewijs verplicht zou stellen voor zeil- en motorboten vanaf 6 of 8 meter (ofzo) elimineer je iig voor een deel een bepaalde categorie zoetwaterpiraten die nu voor veel gevaarlijke situaties zorgen. En nee, je maakt het water sowieso nooit helemaal veilig, net zoals je ook nog steeds genoeg gevaarlijke randdebielen mét een rijbewijs op de weg ziet, maar het zal hoogstwaarschijnlijk wel wat beter worden.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Jul 2023, 11:30

McBoaty schreef:Dat, plus het feit dat als je een vaarbewijs verplicht zou stellen voor zeil- en motorboten vanaf 6 of 8 meter (ofzo) elimineer je iig voor een deel een bepaalde categorie zoetwaterpiraten die nu voor veel gevaarlijke situaties zorgen.

ik denk eerder aan een indeling obv vaarwater, want of je nu met een piraat of een kruiser van 15m de grote rivieren op gaat, maakt niet uit voor het feit dat je moet kunnen handelen naar de situaties die je daar tegenkomt.

McBoaty schreef:En nee, je maakt het water sowieso nooit helemaal veilig, net zoals je ook nog steeds genoeg gevaarlijke randdebielen mét een rijbewijs op de weg ziet, maar het zal hoogstwaarschijnlijk wel wat beter worden.

Eens, 100% veiligheid bestaat niet; aan alles zit een risico.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor quichot » 23 Jul 2023, 11:32

Vaarbewijs met rijbewijs vergelijken is ongeveer hetzelfde als een bromfietsbewijs vergelijken met een vliegbrevet.
Vergelijking watersport met wegverkeer is kubieke nonsens. Totaal verschillende takken van sport. Op het water gaat alles factor 10 trager. Zie je, al varend, op enig moment meer dan twee vaartuigen binnen honderd meter is het druk. Nog los van het feit dat bij vrijwel alle serieuze ongevallen (dus niet de mooiweerbotsinkjes met een hoop afduwen, geschreeuw en een pleister toe) de betrokkenen over zo'n vaarbewijs beschikken.
Als de grens wordt bijgesteld naar 10 meter gaan verhuurbedrijven jachten van 9,99 meter verhuren, maar dan wel 5 meter breed. Is dat veiliger? Kan je beter het vermogen in de huidige 15m-huurboten zo afstellen dat er max. 10km/h mee kan worden gevaren.
Maar een algemene plicht voor alles wat drijft? Succes met jullie kinderen in hun rubberbootje, met de punters in Giethoorn, enz. enz. Denk 's na, dat is niet verboden.
Nog verstandiger, koppel vaarbewijsplicht aan bepaalde type vaarwateren. Met een Canta mag je ook niet op de snelweg. Dan blijft het gros van de recreanten in alle vrijheid buiten schot.
Maar goed, ik blijf liever in het oude vertrouwde hangen, toch? Rob?
Laatst gewijzigd door quichot op 23 Jul 2023, 12:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor kajoe » 23 Jul 2023, 12:04

ach het zal euwig een geauwehoer blijven over dat papiertje dat geen donder voorsteld omdat men alles een half uurtje na het verlaten van de examenruimte het alweer vergeten is .
zie duitsland verplicht van af 15 pk ,geen gezeik hier over daarom komen vele oosterburen hier heen om een boot te huren ,maar ook hun eigen jachten leggen ze overal neer en dus geen vaarbewijs nodig .
als ik alleen al zie hoelang het geduurd heeft om het groot vaarbewijs in te voeren en dan door dat geauwehoer ook nog mensen die binnenvaart diplomas /rijn patent /en vele andere papieren hadden ,dat papiertje niet kregen en de strijt enkele jaren geduurd heeft tot alles recht getrokken was .ik baal nog steeds dat maffen die een roeibootje hadden zomaar hun groot vaarbewijs kregen op een paar krabbels van sluis en brugwachters terwijl het ons aardig wat centen gekost heeft om de nodige vaarpapieren te krijgen ,
nu moet men grotendeels aan de nieuwe regels voldoen wat betreft vaartijd en zo voort .
endat geld nu dus vanaf 20 meter ,maar met het klein vaarbewijs deel 2 mag men varen tot 40 meter maar niets beroeps halve dus iedereen die totaal geen vaarervaring heeft kan dus met een grotrschip het water op tja en hier dus geen discussie over wel of geen marifoon en AIS 2marifoons en ais verplicht dus het gezeik van ik los het wel met een mobiltje op is er niet .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor McBoaty » 23 Jul 2023, 12:13

quichot schreef:Maar goed, ik blijf liever in het oude vertrouwde hangen, toch? Rob?


Je lijkt wel een beetje conservatief inderdaad. ;)
Ik ben fel tegen onnodige regels maar zie hier toch wel voldoende nut en noodzaak om eens iets nieuws te proberen.

kajoe schreef:ik baal nog steeds dat maffen die een roeibootje hadden zomaar hun groot vaarbewijs kregen op een paar krabbels van sluis en brugwachters terwijl het ons aardig wat centen gekost heeft om de nodige vaarpapieren te krijgen

Ja dat was ook een hele domme fout van mij.. Die vaarbewijzen werden ingevoerd toen ik op de binnenvaart zat en ik kon ze zo ophalen met een krabbel van een sluiswachter maar was te nonchalant (lees lui) om dat ook daadwerkelijk te doen. :roll:
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor quichot » 23 Jul 2023, 14:48

McBoaty schreef: Je lijkt wel een beetje conservatief inderdaad. ;)

Dus als je tegen dubieuze, en op z'n minst ondoordachte regelgeving bent, ben je conservatief? Dat is nieuw voor mij!
En je moet niet zomaar 'iets nieuws proberen', dat wordt een puinzooi. Je moet eerst een heldere visie ontwikkelen, met alle betrokken organisaties, dus ook verzekeraars. Dus eerst analyseren wat de eigenlijke oorzaken zijn van die 75 ongevallen, en dán pas een keer gaan bekijken welk flankerend beleid daarbij past.
Dus zomaar 'verplichten' roeptoeteren heeft geen enkele zin. Je tuigt er alleen maar een bureaucratische, geldverslindende rompslomp mee op, zonder het flauwste benul of het beantwoordt aan de verwachting. Immers, een vaarbewijs zegt helemaal niets over iemands kundigheid om een bootje te besturen. Dat blijkt wel uit het feit dat bij die 75 ongevallen net zo goed schippers zijn betrokken die al sinds jaar en dag een VB hebben. Maar goed, dat is kennelijk weer een uiterst conservatieve gedachte. Ik vind het best.

Bij dit soort discussies wordt veel te makkelijk uitgegaan van de eigen situatie: ik heb zo'n vaarbewijs/marifoonbrevet, dus waarom ánderen dan niet? Nou, daar zijn tal van redenen voor te bedenken. Zelfs geheel los van nut en noodzaak. Zo ken ik bijv. een jachtschipper die z'n scheepje tot op de cm nauwkeurig afmeert, gouden handjes heeft, maar nooit in z'n leven een leerboek heeft ingekeken, en als de dood is voor examens. En hang me niet aan die ene man op, dit is maar één voorbeeld.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor kajoe » 23 Jul 2023, 15:58

het is zeker zo dat er aardig wat zijn die het in de practijk zeer goed geleed hebben ,
maar helaas is het zo dat al zal je zelf niet fout zijn en een ander op jou klapt met veel schade en de klpd komt er aan te pas het zeker helpt of je een vaarbewijsje hebt .
tegen woordig speelt het ook al bij verzekeringen dat die verlangen dat je dat papiertje hebt en in de toekomst zullen ze wel meet papiertjes willen zien vemoed ik .
het draait allemaal om regeltjes tegenwoordig ,eerlijk gezegt intreseerde mij hetBPR geen ene zier .
maar toen ik in amsterdam mijn eerste vaarbewijs moest halen alleen geldig voor de stad werd door de havenmeester mij wat dingen uit het bpr en havenverordening gevraagd en stond dus behoorlijk voot lul tja 15 jaar toen .
later de echte vart op en de baas verlangde dat wij ons binnenvaart diploma en rijn en radar patent en adnr gingen halen dus ons best doen .
heel veel later toen ik aan de wal ging en bij de nautische dienst ging werken moesten we ook die papieren halen en heel veel teren vooraldie regeltjes uit het BPR/RPR .
dus ja
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor chaea » 23 Jul 2023, 21:37

Deze discussie is weer opgelaaid door de coronavaarders. Iedereen was beperkt in zijn vakantie en vrijetijd, campers, caravan, elektrische fietsen en boten waren niet aan te slepen. Verdrukking op camperplaatsen, overvolle campings, fietspaden overvol met hogere snelheden en ook het water zat bomvol.
In al deze 2 catagorieen is klaagzang en uiteraard zal bij drukte het aantal incidenten toenemen. Maar in het geval van de bootjes, waar staan de cijfers mbt de ongevallen waar is beschreven of de betrokkennen wel of niet vb in het bezit hadden?
Wat ik snel heb gelezen is dat vooral de beroepsvaart een hoger percentage had, toch degenen met de papieren en ervaring.

Daarbij is het gros van 2 jaar geleden niet meer op een bootje, die kunnen weer vrij op vakantie.
Hoogstens een stuk of wat in Griekenland omdat ze geevacueerd moeten worden :lol:

Maar serieus, het is achterafgezever over een piek die er niet meer is, zonder goede cijfers die een verplicht vb in huidige vorm rechtvaardigen.

Een theoretisch vaar of rijbewijs is schijnveiligheid.
Alleen een vb met praktijk zal nuttig zijn, maar daar zul je veel verhuurbedrijven ( ook met kleine bootjes) mee treffen.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor Kwokko » 23 Jul 2023, 22:47

chaea schreef:Een theoretisch vaar of rijbewijs is schijnveiligheid.
Alleen een vb met praktijk zal nuttig zijn, maar daar zul je veel verhuurbedrijven ( ook met kleine bootjes) mee treffen.

WAt mij wel opvalt ,is dat bij verhuurbedrijven die de grotere boten verhuren ,waar 8 of meer slaapplaatsen op zijn,er vaker groepen met jongeren op zitten die het niet zo nauw met de regels nemen.
Bij een bedrijf als HB uit Sneek ,hoef je bang te zijn voor onregelmatigheden.
Ten eerste verhuren die nou niet boten ,die op strijkijzers lijken,en dat trekt toch een totaal ander publiek aan.
Maar door de bank genomen zie ik het nut er ook niet van in om een papiertje in lesbanken te gaan halen.
Beter is een test afleggen over de vaarverkeerregels ,kan in principe online ,en een 1 of 2 daagse praktijk dag om je kunstjes te laten zien qua varen.
Alles gerelateerd aan het vaargebied.
Je zou dus een certificaat moeten hebben ,voor bv alleen de 3 Noordelijke provincies.
Zet maar zoiets als vroeger toen je motorrijles nam.
Toen kon je ook een oefenvergunning krijgen voor de gemeente van afrijden, gemeente van lessen,en woongemeente.
L-bordje achterop de boot,en bij terugkomst dan een praktijktest afleggen,waarmee je een certificaat kan krijgen voor de geldigheid van 5 jaar ,zou m.i. wel een mooie oplossing zijn.

Ook zou het wel goed zijn dat iedere automobilist elke 5 jaar even een proef moet afleggen voor verlenging van zijn of haar rijbewijs.
Dat zou de kennis van verkeersregels zeer ten goede komen.
Vrachtwagenchauffeurs moeten dat ook, dus anderen ook maar.
Gelijke monniken,gelijke kappen toch? :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Verplichting vaarbewijs staat op stapel.

Berichtdoor Amersfow » 24 Jul 2023, 06:32

Ik verhuur nu 22 jaar bootjes (tot 14,5m) en het zal je verbazen hoe weinig het fout gaat. Mensen met nul ervaring geef ik een cursus van een uur. Ze krijgen allemaal ruime documentatie vooraf en iedereen krijgt instructie over brugbediening en de eigenschappen van het achteruit varen. Enige keer schade door huurder was een Duitser die een stukje wilde afsnijden bij de randmeren en een zandbank op voer. Die moest eraf gesleept worden. Om 1 of andere reden krijg ik zelden jong wild volk. Misschien ben ik daarvoor te duur of zijn de boten niet sexy genoeg. En zeggen dat ik niet kom voor een verstopt toilet scheelt ook een heel aantal belletjes of bezoekjes :D Heb zelf VBW 1 en 2, vond het niet zo eenvoudig en wel heel nuttig.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten