Marifoon

algemene discussies

Re: Marifoon

Berichtdoor bas » 27 Jul 2023, 22:30

Als er echt hoge nood is, denk ik dat de meeste mensen toch de mobiele telefoon pakken en 112 gaan bellen.

Dat is nu precies waar het fout gaat, juist voor dit soort gevallen heeft een marifoon meerwaarde t.o.v. een mobieltje. O.a. daarom hangen die dingen verplicht in stuurhuizen van de grote jongens.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor chaea » 27 Jul 2023, 22:48

Wellicht is het verstandig om de grote jongens los van de kleine jongens te gaan zien....
chaea
 
Berichten: 768
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Marifoon

Berichtdoor Davidos » 28 Jul 2023, 00:11

chaea schreef:Wellicht is het verstandig om de grote jongens los van de kleine jongens te gaan zien....


Bedoel je daarmee gescheiden vaarwater?
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor bas » 28 Jul 2023, 00:15

Wellicht is het verstandig om de grote jongens los van de kleine jongens te gaan zien....

Waarom? Je zit toch met zijn alle op hetzelfde vaarwatertje. En juist in noodgevallen heb je in 9 van de 10 gevallen eerder bruikbare hulp van elkaar dan van een hulpdienst die ergens aan de wal staat te wachten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor peter68 » 28 Jul 2023, 08:15

Voor de beroepsvaart en pleziervaarders die veel op de grote rivieren zitten helemaal mee eens dat je het beter een certificaat kunt hebben.
Vroeger waren die 27 Mhz zendertjes een rage word nu nog wel gebruikt in vrachtwagens hebben een laag zendbereik ik geloof 0,5 watt en was gewoon vrij.
Moesten ze bij marifoon ook doen heb je geen papieren dan alleen een marifoon met klein zendbereik ik denk dat er dan veel meer gebruik van word gemaakt.
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor kajoe » 28 Jul 2023, 08:22

ik snap de weerstand niet tegen de marifoon .
maar niet getreurd we gaan opweg naar wat de belgen hebben dat is dus vanaf 7 meter een verplichte marifoon .
de grote schepen vanaf 20 meter ben je het al verplicht 2 marifoons te hebben voor sommigen jammer omdat ze maar weinig varen .
zoals men ook straks het vaarbewijs verplicht gaat stellen en ik neem aan ook vanaf die 7 meter word dat ook voor de marifoon .
en dat van wat peter 68 zegt is geen goede zaak dan gaat iedereen maa r wat auwehoeren op die dingen en trouwens daar hebben we al wat kanaaltjes voor in de marifoon .
kajoe
 
Berichten: 1381
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 28 Jul 2023, 09:17

7 meter, 10 meter, 15 meter, 20 meter, zodra je marifoon- of VB-plicht koppelt aan de lengte van de boot ben je in feite willekeurig bezig.
Formaat zegt namelijk niks over de vaardigheden of kennis van de schipper. Het is puur een aanname dat iemand met een bootje kleiner dan noem maar een dwarsstraat, alleen maar aan het spelevaren is, niks van regels hoeft te weten en nooit op groot water komt.
Zo werkt het niet, want kleine bootjes zie je weliswaar niet vaak op groot water, maar ze moeten het wél kunnen oversteken, en juist dan komt het aan op óf zeer goed uitkijken, óf communicatie. Eigenlijk nog meer dan wanneer zo'n bootje gewoon meevaart en z'n wal houdt.

Ik wil maar zeggen, zomaar iets roepen loopt altijd tegen een onverwachte realiteit aan. Daarom moeten we uiterst terughoudend zijn met dit soort verplichtingen.

En dan die gsm.
Het zijn de vaarwegbeheerders zelf, die het gebruik ervan stimuleren. Bij steeds meer kunstwerken staat tegenwoordig een telefoonnummer vermeld. Op recreatief water zul je zelfs vergeefs zoeken naar een marifoonkanaalbord.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Jul 2023, 10:44

kajoe schreef:ik snap de weerstand niet tegen de marifoon

Ik wel...
1: Het kost geld
2: "IK" heb het niet nodig
3: Ik moet een papiertje hebben
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Jul 2023, 10:46

chaea schreef:Wellicht is het verstandig om de grote jongens los van de kleine jongens te gaan zien....

Uh . . . was men niet juist bezig met "Varen doen we samen"?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Jul 2023, 10:54

quichot schreef:7 meter, 10 meter, 15 meter, 20 meter, zodra je marifoon- of VB-plicht koppelt aan de lengte van de boot ben je in feite willekeurig bezig.
Formaat zegt namelijk niks over de vaardigheden of kennis van de schipper. Het is puur een aanname dat iemand met een bootje kleiner dan noem maar een dwarsstraat, alleen maar aan het spelevaren is, niks van regels hoeft te weten en nooit op groot water komt.
Zo werkt het niet, want kleine bootjes zie je weliswaar niet vaak op groot water, maar ze moeten het wél kunnen oversteken, en juist dan komt het aan op óf zeer goed uitkijken, óf communicatie. Eigenlijk nog meer dan wanneer zo'n bootje gewoon meevaart en z'n wal houdt.

Eens.

Daarom ben ik ook voorstander voor een VB Indeling op basis van vaarwater ipv de huidige L en Vmax.
Tussen de grote jongens varen met een waterverplaatser vergt meer inzicht dan met een (half)glijder, daarom vind ik het merkwaardig dat juist de laatse groep wel en de eerste geen VB nodig heeft.

Verder marifoonplicht voor alle BPR Bijlage 9 wateren of anders op zijn minst alle sector gebieden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten