Marifoon

algemene discussies

Re: Marifoon

Berichtdoor chaea » 31 Jul 2023, 18:49

Solita74 schreef:Ben benieuwd op welke partij Kwokko stem.


Hoezo?? Zodat je een oordeel kan vellen??
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 31 Jul 2023, 19:20

Solita74 schreef:Ben benieuwd op welke partij Kwokko stem.

Dan ben ik toch benieuwd naar ,wat jij denkt waarop ik stem. :lol:
Ik maak trouwens wel gebruik van mijn stem.
Doe ik altijd,of liet het per volmacht doen.

Het is een voorrecht en eigenlijk een plicht dat je stemt op de partij die het dichtst bij je staat qua overtuiging.
Wie daar geen gebruik van maakt, moet niet zeuren ,want die zorgt ook niet voor verandering( indien noodzakelijk).
Het zou een plicht moeten zijn , dat men een stem uitbrengt.
Kwokko
 

Re: Marifoon

Berichtdoor aadbloem » 31 Jul 2023, 19:26

Wat Guido zegt, doen!!
Wat Kwokko zegt: certificaat betalen is een misvatting.
Je betaalt jaarlijks voor de zendvergunning, de ship-station-license. Jarenlang gratis geweest, helaas nu niet meer. Wel belangrijk dat er een vergunning/registratie blijft, immers marifoonnummer (ATIS code) en MMSI nummer ! Iemand moet dat registreren en na aankoop van je marifoon, al wordt het gratis, is een marifoonnummer noodzakelijk.
Dus kwokko dat zal wel blijven :)
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 31 Jul 2023, 19:47

aadbloem schreef:Wat Guido zegt, doen!!
Wat Kwokko zegt: certificaat betalen is een misvatting.
Je betaalt voor de zendvergunning, de ship-station-license.

Zit er veel verschil in dan?
Je hebt i.i.g. de kleine lettertjes goed gelezen.
Zou je wat meer moeten doen. ;)
Bij mij komt het over als iets met muggen en ziften.
Jarenlang gratis geweest, helaas nu niet meer. Wel belangrijk dat er een vergunning/registratie blijft, immers marifoonnummer blijft.

Niet jarenlang, maar een paar jaren maar.
Eerst was het betalen,werd je vanuit Agentschap Telecom een brief toegestuurd,zat er nog fysiek een figuur .
Toen hebben ze het een paar jaar gratis gedaan , om klanten te trekken, de marifoon cursussen beleefden een opbloei.
En ineens ,pats boem, kwam de aap uit de mouw,en werd het weer betalen.
Mensen die dachten dat ze " de vos" konden vertrouwen,kwamen bedrogen uit, want een vos verliest nooit zijn streken. :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Marifoon

Berichtdoor Davidos » 31 Jul 2023, 20:47

Ook 'een paar jaar' is jarenlang, Kwokko.

Ik snap het gezever niet over de geringe kosten, het lijkt me onwaarschijnlijk dat die jaarlijkse kosten de reden zijn dat mensen geen marifoon willen. Of zijn er hier lieden die om die reden er niet aan willen?

Wees blij dat ze nog geen vaarwegenbelasting hebben bedacht, of een km heffing op het water. Of een "U heeft een boot belasting (bedrag x per m2)". Het kan allemaal nog veel gekker.....

Afgelopen vakantie weer veel bruggen en sluizen laten bedienen voor mijn plezier, en daar precies 12 euro voor af moeten rekenen (twee keer door de Mijndense sluis gegaan). Dus ach.....

De 43 euro voor een ontheffing om een dagje snel te mogen varen op Loosdrecht, dat was pas "duur" (en graaierig). Toch veel lol gehad voor die 43 euro.

Op veel plaatsen gelegen, in havens, en overal wilde de overheid toeristenbelasting heffen. Op heel veel plaatsen rekende men 2 personen af, als we dan zeiden we zijn met 4 was het "ze willen een te hoog bedrag, we laten het wel bij 2".
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 01 Aug 2023, 00:11

Davidos schreef:Ik snap het gezever niet over de geringe kosten, het lijkt me onwaarschijnlijk dat die jaarlijkse kosten de reden zijn dat mensen geen marifoon willen.

Jaarlijkse kosten gebruik Maritiem frequentiegebruik zijn voor 2023 , 49 euro.
Dat is 49 euro teveel voor in een gebied waar ik vaar ,en er geen bal aan heb.
Kan het beter besteden aan een charitatieve instelling , wordt het tenminste nog ergens aan besteed.

Ik zal je even de kosten opnoemen voor iets waar velen in het Noorden niets aan hebben ,indien men het marifoon certificaat verplicht steld.
Cursus kosten , dagcursus 149 euro.
Examen kosten basiscertificaat marifonie , € 77,00
Afgifte bedienings certificaat voor radioapparatuur op het water € 90,00 (eenmalig,tenzij bij verlies je een nieuwe moet)
Kosten minimaal een handheld , schatting 150 a 200 euro.
Dan nog jaarlijks gebruik Maritiem frequentiegebruik, nu 49 euro, ( wordt elk jaar gem 3 euro duurder.)
Totaal eenmalige uitgave , circa 500 euro,en dan nog eens gem 50 euro per jaar erbij .
( Tarieven zijn na te lezen op de site van de overheid)

Dat jij waarschijnlijk de broer van Dagobert Duck bent ,wil dat niet zeggen ,dat het mijn oom is. :mrgreen: :mrgreen:

En wat dacht je hoeveel huurders van plezierboten hier op zitten te wachten ,om deze kosten effe uit een ouwe sok te schudden ,want zwart geld moet toch een keer wit gewast worden. :o
Ik denk niemand.

Gebruik je verstand eens,en hou a.u.b op over gezever, want je hebt geen flauw benul van een ander zijn portemonnee.

Ik merk hier steeds meer ,dat men alleen maar over peanuts praat en gezever etc etc.
Niet iedereen heeft een geldboom in de tuin staan,of heeft een oompje die Dagobert Duck heet.

Ik moet leven van AOW en mijn eigen gespaarde lijfrente,opgebouwd in de tijd dat ik zelfstandig was.
Ruim genoeg om van te leven, maar niet om te besteden aan een hoop fratsen,waar ik per saldo niks aan heb.
En zo zijn er veel meer ,die een campertje op het water hebben, en vrolijk de tijd doorbrengen aan een Marrekrite steiger in Friesland of ergens aan een steiger in Groningen.
Kopen regelmatig het vaantje van de Marrekrite vereniging.
Daarmee steun je hun werk.
Kwokko
 

Re: Marifoon

Berichtdoor Davidos » 01 Aug 2023, 18:05

Goh, ik wist niet dat je me kende.

De jaarlijkse kosten bedragen (nu) 49 euro. Dat was waar ik het over had, niet over alles er omheen dat ook blijft als de jaarlijkse kosten naar nul zouden gaan.

Als je die 49 euro per jaar niet kunt betalen, en natuurlijk zijn er mensen die zich dat niet kunnen veroorloven, dan kan je je denk ik ook geen boot veroorloven.

Zo dan?
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 01 Aug 2023, 18:22

Davidos schreef:Goh, ik wist niet dat je me kende.

De jaarlijkse kosten bedragen (nu) 49 euro. Dat was waar ik het over had, niet over alles er omheen dat ook blijft als de jaarlijkse kosten naar nul zouden gaan.

Als je die 49 euro per jaar niet kunt betalen, en natuurlijk zijn er mensen die zich dat niet kunnen veroorloven, dan kan je je denk ik ook geen boot veroorloven.


Davidos a la Wolf?

Het wordt tijd dat je of naar Specsavers gaat voor een goede leesbril ,of een Nederlandse taal cursus volg, want schijnbaar kun je niet lezen.

Er staat namelijk het volgende:
"Dat is 49 euro te veel voor in een gebied waar ik vaar ,en er geen bal aan heb."


En of ik wel of niet een boot kan veroorloven , blijft voor jou een vraag en mij een weet, en gaat jou geen bal aan.
Staat trouwens ook totaal los van het item waar we het hier over hebben.
Maar ja, daar zijn de pro's sterk in, zaken die irrelevant zijn, als argument gebruiken om hun gelijkheid te kunnen bewijzen.
Kwokko
 

Re: Marifoon

Berichtdoor Davidos » 01 Aug 2023, 18:27

Dan is te hopen dat als het ooit een verplichting gaat worden, de verplichting niet gaat gelden voor jouw vaargebied.

Je eigen teksten bevatten regelmatig spelfouten, zei je iets over een taal cursus?

Je begon zelf over je inkomen, niet ik. Dus wie kaatst.... en ik zei ook niet dat jij het je niet kunt veroorloven, beter lezen!
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten