Marifoon

algemene discussies

Re: Marifoon

Berichtdoor bas » 29 Jul 2023, 20:46

Sorry Bas, dat is niet waar.
Het overgrote deel zal zich beperken tot de recreatieroutes en zal zich niet wagen tussen de grote jongens.

Dan is het toch prima zo. Ik refereerde naar dit stukje
Denk dat het Marifoon examen daarom ook niet meer zo populair is om het te gaan halen voor de pleziervaarder die af en toe eens op een grote rivier vaart.
Als er echt hoge nood is, denk ik dat de meeste mensen toch de mobiele telefoon pakken en 112 gaan bellen.
Als je op dat soort wateren zit, en dat zitten er ook genoeg, dan heeft een marifoon toch echt wel meerwaarde 't.o.v. een mobieltje.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Jul 2023, 22:25

quichot schreef:Weespertrekvaart/AR-kanaal. Merwedekanaal/AR-kanaal. Woudrichem naar Gorinchem, Geertruidenberg naar Biesbosch, Friese meren/PM-kanaal, enz.

Kan ik geen kleine wateren noemen

quichot schreef:Weer vanuit je eigen geprivilegeerde situatie gedacht. Jíj kan goed leren, voor jóuw is dat makkelijk. En het gaat ook niet zozeer om het examengeld. Ik ken ervaren schippers voor wie zo'n examen een nachtmerrie betekent. Dus ja, dat komt héél bot over. Jij hebt niet te bepalen welke watersporter waar iets te zoeken heeft.

Als zelfs een "ervaren schipper", dwz iemand die capabel wordt geacht om de verantwoordelijkheid over een schip met haar opvarenden (en eventueel lading)n te dragen, daar moeite mee heeft, heb ik toch mijn bedenkingen over het niveau van die mensen.
En verklaart dat wellicht ook het relatief hoge aantal incidenten.
En of iemand ergens iets wel of niet te zoeken heeft, is niet alleen mijn mening.....

quichot schreef:Andermans problemen zijn niet Robs problemen. Precies wat ik bedoel. Ik heb al die papieren, ik praat dus niet voor eigen parochie. Ik denk aan anderen. Ik wel.

Ik denk ook aan anderen, maar kennelijk op een andere manier dan jij.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 29 Jul 2023, 22:51

R.C.Grootveld schreef:En ik weet dat het bot over komt, maar als je dat niet kunt, dien je je af te vragen of je daar wel wat te zoeken hebt.

Je hoeft je helemaal niets af te vragen over een ander of die daar wel iets te zoeken heeft.
De gedachte is niet alleen bot ,maar ook zeer egoistisch.
"Varen doe je samen" ,en als dat 'samen' voor jou een brug te ver is ,zou jij je moeten afvragen, of het niet beter is ,dat je een andere affeer zoekt ,dan Watersport.
De wetgever stelt de regels op , en zolang de andere partij zich aan die regelgeving houd, hoeft niemand zich niks iets te vragen.
Kwokko
 

Re: Marifoon

Berichtdoor chaea » 30 Jul 2023, 09:14

@Bas, dan zitten we op dezelfde golflengte.

@RC, het hoge aantal incidenten is het gevolg van een veel grotere groep watersporters, vooral na de Covidtijd.
Maar we leven ( helaas) in een tijd dat velen zich enorm druk maken over alleen gevolgen waarbij de oorzaak vaak word vergeten.

Onder recreanten zal een Marifoon geen oplossing zijn, je creeert alleen maar veel meer ruis, want mensen gaan toch lullen, je zal ramptoeristen trekken bij een incident en de handhaving zal enorm omhoog moeten om de gebruikers enigszins in het gareel te houden.

De grote jongens hebben er verplicht 1, nu las ik in 1 van de onderzoeken dat juist hier de incidenten waren toegenomen, dit terwijl het in de recreantensector weer aan het afnemen was ( logisch omdat mensen weer vrij op vakantie mogen=minder mensen op het water)
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 30 Jul 2023, 09:40

R.C.Grootveld schreef:Kan ik geen kleine wateren noemen.

Klopt. Ik kwam laatst op de Weespertrekvaart nog een griezelig grote kano tegen. En op het Merwedekanaal Noord zat ik ooit lelijk in de dode hoek van een Doerakje. Dat was kantje boord!

R.C.Grootveld schreef:heb ik toch mijn bedenkingen over het niveau van die mensen.

Ah! Het niveau van mensen. Hoezo elitair?

R.C.Grootveld schreef:En verklaart dat wellicht ook het relatief hoge aantal incidenten
.
Verwaarloosbaar weinig vergeleken bij aantal vaarbewegingen, en bovendien nergens gezegd dat het daarbij om vaarbewijslozen ging.

R.C.Grootveld schreef:En of iemand ergens iets wel of niet te zoeken heeft, is niet alleen mijn mening.....

Troost je. Niemand staat helemaal alleen in zijn dwaling.

Rob, jij bent een man van regels zijn regels, ik ben meer van de eigen verantwoordelijkheid.
Dat gaat niet veranderen, noch gaan we elkaar ooit overtuigen.
En dat is prima wat mij betreft. Hoeft ook niet. Ik ben het vaak oneens, maar respecteer andermans visie uiteindelijk wel.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor Svalk » 30 Jul 2023, 17:40

Nogmaals, ik heb nog niet 1 keer een steekhoudend argument gehoord voor een verplichting van het hebben van een marifoon met bijbehorend certificaat .

Het blijft bij onderbuik gevoelens en vermoedens en bij een vaag begrip wat veiligheid heet. Veiligheid is erg belangrijk maar is ook niet meer dan het verzinnen van beheersmaatregelen bij de risico's behorend bij het varen met een klein schip.

Natuurlijk kan varen direct levensbedreigend zijn maar op zee is heel anders dan in kanaaltjes en dus heb je ook weer verschillende risico's.

Vaar je in de zomer dan is dat een heel verschil bij het varen in het vroege voorjaar. Natuurlijk kan op bepaalde plaatsen het de veiligheid verhogen als je een VHF aan boord hebt en dat zal ook niemand bestrijden maar dit is wat anders dan een verplichting voor ieder bootje waar dan ook in Nederland en wanneer dan ook. Het gaat allemaal je risico's inventariseren en daar de beheersmaatregelen bij zoeken. Meer is het niet. Dat sommigen daar een potje van maken zal best zo zijn maar dat is van alle tijden en zullen er ook altijd blijven.

IK blijf het echt complete onzin vinden want er is geen enkele noodzaak met feiten gebleken tot het nemen van een dergelijke ingrijpende maatregel.

Ik ben net als @Quichot een man van eigen verantwoording , goed zeemanschap en zelfredzaamheid op het water.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Marifoon

Berichtdoor aadbloem » 30 Jul 2023, 19:18

Svalk schreef:Nogmaals, ik heb nog niet 1 keer een steekhoudend argument gehoord voor een verplichting van het hebben van een marifoon met bijbehorend certificaat .

Deze misschien: ik vaar op de Lek/Nederrijn en ik nader de kruising met het AmsterdamRijnkanaal bij Wijk bij Duurstede. Ik neem wat gas terug en vraag per Marifoon aan Post Wijk of ik ongehinderd over kan steken. Naast mij vaart inmiddels een opgebouwde tuindersvlet van een meter of 12 en de schipper kijkt vreemd naar mij waarom ik gas terug neem. Post Wijk meldt dat er aan bakboord twee grote binnenvaart, een geladen en eentje ongeladen de kruising naderden. De heren kwamen met inmiddels 10km p/u aanjakkeren. Ik neem nog meer gas terug en de tuindersvlet vaart argeloos door en kwam in de problemen. Vol gas in de achteruit, dwars trekken op de stroom en op een gegeven moment lag hij in de zelfde richting als het binnenvaartschip dat hem dan rakelings voorbijliep op een meter of drie…. Op de tuindersvlet zaten twee kindertjes voorop te gillen van de schrik.

Ik vaar in België momenteel: gewoon marifoon verplicht voor recreatieve vaart met gesloten stuurhut. Dus niet voor open boten. De eis was voorheen twee marifoons maar dat werd voor Nederlanders één stuks en nu voor de Belgen ook. Op de belgische sluizen bruggen zit geen “hier drukken voor bediening” knop en de telefoonnummers op de kaarten kloppen nooit. Het VHF kanaal wel.

Ik begrijp maar niet waarom Nederlanders die op drukke beroepsvaart trajecten varen of kruisen, de trajecten die Rob noemt, maar blijven klunzen zonder marifoon. Het examen is in tegenstelling tot de vorige eeuw echt zo makkelijk tegenwoordig. Ook het aanschaffen en om gebruik zonder kabels en antenne makkelijk te maken zijn die kleine handhelds tegenwoordig toegestaan als hoofdmarifoon.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 30 Jul 2023, 20:29

aadbloem schreef:Ik begrijp maar niet waarom Nederlanders die op drukke beroepsvaart trajecten varen of kruisen, maar blijven klunzen zonder marifoon.

Hiermee suggereer je dus ,dat die "pionier" met zijn tuindersvlet geen marifoon aan boord had.
Bewijzen daarvan lever je niet.
Voor hetzelfde geld ,had hij er wel eentje, maar meld zich uit argeloosheid niet.

Maar schijnbaar wil het het er ook bij de voorstanders niet in,of krijgen ze het niet tussen de oren gepropt, dat wij er niets op tegen hebben,dat zodra je je bevindt in (druk) beroepsverkeer, het zeer aanbevelenswaardig is ,dat je beschikt over een marifoon.
Maar dat je er geen bal aan hebt ,als je op kleine vaarwegen zit in Noord Nederland.
En degene die kiest voor deze kleine niet beroepsmatige vaarwegen,waarom zou je die verplichten een marifoon te moeten nemen , waar die nooit iets aan zal hebben?

En voor België kan ik het ook wel begrijpen.
Bijna alle vaarwegen worden gebruikt voor de beroepsvaart.
Neem alleen maar kanaal Gent-Brugge.
Als je daar onbezonnen je eigen kop volgt , kan het gebeuren dat je terug moet ,want dat is op bepaalde stukken niet breder dan een sloot.
Kwokko
 

Re: Marifoon

Berichtdoor chaea » 30 Jul 2023, 20:54

Idd een aanname evenals de discussie vaarbewijs, klakeloos aannemen dat degene de betrokken zijn bij een incident dit niet hebben.
In een ander draadje al geschreven dat de incidenten bij de beroeps toenemen terwijl dit bij de recreanten juist afneemt. Beroeps heeft 100% vaar en marifoonpapieren plus uitrusting, bij recreatie is dit juist ongewis.

En daarbij is al door meerdere leden aangehaald dat het nut van een Marifoon op de grote vaarwegen zeer nuttig is, maar niet op de recreatieplassen.

Tja en Belgie :? Niet vergelijkbaar met Nederland qua infrastructuur etc
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 30 Jul 2023, 21:31

chaea schreef:En daarbij is al door meerdere leden aangehaald dat het nut van een Marifoon op de grote vaarwegen zeer nuttig is, maar niet op de recreatieplassen.

Is ook wel logisch voor die figuren ,die onder het mom van plezierjacht ,in feite een werkvakantie hebben,om eerst de Rijn op te stomen,en daarna de nog eens de Moezel op kruipen ,om een week of 2 a 3 ergens in Frankrijk of een rondje via Duitsland doen.
Dat is meer een werkvakantie dan een pleziervakantie.
Dagen achter elkaar tussen de beroepsvaart zitten, trekt mij helemaal niet aan gelukkig.

Maar vooralsnog beperk ik mij tot de Noordelijke 3 provincies van Nederland ,waar nog tig mooie plekjes zijn ,waar je in alle rust kunt genieten ,zonder het gezeur van een marifoon.
Soms kruis je een beroepsvaarweg ,maar dan dien je op te letten.
Dat moet je op de weg ook,daar kun je ook niet als een blind paard een voorrangsweg oversteken.
Dergelijke uitspattingen hebben niks met het wel of niet hebben van een marifoon te maken.
Veiligheid staat of valt met de beoefenaar van de sport of handeling.
Maakt niet uit in welke sector.
Een veilige omgeving creëer jezelf, daar helpt je geen certificaat bij.
Het certificaat is geen vrijbrief voor het doen van onveilige handelingen.
Het niet hebben ,evenmin.
De term veiligheid ervoor aanwenden is een drogredenen.
Het ene heeft niets van doen met het andere.
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten