Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam mogelijk

algemene discussies

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor quichot » 18 Jan 2024, 10:58

Voorwaarden zijn natuurlijk wel dat
A: je scheepje geschikt is voor (semi)permanente bewoning. Dus dat het niet alleen maar dient als overdekte slaapplaats en je verder volledig bent aangewezen op de clubhuisvoorzieningen.
B: dat je als actief watersporter ook verenigingslid wordt. Je ligt immers bij een WSV, een watersportvereniging, en niet bij een verkapte daklozenopvang.
Als je niet aan die voorwaarden voldoet, kan ik me voorstellen dat een ballotagecommissie er moeite mee heeft.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor aadbloem » 18 Jan 2024, 11:54

quichot schreef:Als je niet aan die voorwaarden voldoet, kan ik me voorstellen dat een ballotagecommissie er moeite mee heeft.

Ballotagecommissie? Dat mag toch niet meer, dat is al zo'n 50 jaar verboden in de wet op Verenigingsrecht. Er zijn natuurlijk wel wat "voorwaarden" om een ligplaats te krijgen hier en daar. Wrakkenbesluit (slecht of niet onderhouden roestbakken) heet dat doorgaans en een huishoudelijk artikel dat permanente bewoning verbiedt, maar een ballotagecommissie nee toch?
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor SimondeDanser » 18 Jan 2024, 14:08

aadbloem schreef:Ballotagecommissie? Dat mag toch niet meer, dat is al zo'n 50 jaar verboden in de wet op Verenigingsrecht. Er zijn natuurlijk wel wat "voorwaarden" om een ligplaats te krijgen hier en daar. Wrakkenbesluit (slecht of niet onderhouden roestbakken) heet dat doorgaans en een huishoudelijk artikel dat permanente bewoning verbiedt, maar een ballotagecommissie nee toch?

Waar staat dit? We zijn bij onze wsv bezig om de statuten aan te passen. In dat kader hebben we zeer onlangs gezocht of een ballottagecommissie al dan niet is toegestaan. En we hebben nergens iets gevonden dat een ballottagecommissie niet toegestaan zou zijn. Dus ik ben wel erg benieuwd.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor Yep » 18 Jan 2024, 17:19

Het zal toch wat zijn als een vereniging zelf niet zou mogen bepalen welke aspirant leden er wel of niet toegelaten worden.
De wereld op zijn kop (en die staat al op z'n kop).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor heuvels » 18 Jan 2024, 18:04

Bij ons op de haven zijn er enkele criteria om leden toe te laten. Zoals de afmeting van het schip, moet goed in de vrijgekomen box passen, niet te klein en niet te groot. Verder is de bereidheid tot ZWH draaien belangrijk.
De proefperiode als aspirant lid is twee jaar, indien lid tijdens of na die periode niet blijkt te passen in de vereniging is het einde verhaal.
De schippers van verwaarloosde schepen worden gemaand er iets aan te doen, dit gebeurt niet met harde hand, vaak heeft het met gezondheidsproblemen te maken.
Leden die het Huishoudelijk Reglement herhaaldelijk schenden kunnen worden verwijderd.
Maar een ballotagecommissie? Nee hoor die is er niet.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor rene79shovel » 18 Jan 2024, 18:04

nog even en dan gaat het net als bij al die achterlijke motorclubs met hun aspirant leden :D :D :D
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor aadbloem » 19 Jan 2024, 10:42

Yep schreef:Het zal toch wat zijn als een vereniging zelf niet zou mogen bepalen welke aspirant leden er wel of niet toegelaten worden.
De wereld op zijn kop (en die staat al op z'n kop).

Zo zwart-wit is het natuurlijk niet maar nogmaals een ballotage commissie mag niet meer. Verenigingen kunnen niet "zomaar" op gezag van een ballotage commissie iemand weigeren, bijvoorbeeld omdat hij uit een asociale woonbuurt komt of omdat hij drugshandelaar is. Regels zoals heuvels hierboven schrijft kunnen prima door de beugel. Maar leden weigeren op grond van herkomst, huidskleur, religie en dergelijke is niet toegestaan. Een vereniging hier in de buurt had vele jaren geleden in de statuten staan dat het een vereniging was voor en door leden van deze stad. Schippers uit naburige woonplaatsen werden op grond van dat artikel geweigerd om lid te worden. Dat mag dus bijvoorbeeld niet meer. De verontwaardiging was hoog toen het bestuur dat artikel ging schrappen. "Wij hebben dit met onze handen opgebouwd en nu moeten we hagenaars toelaten" was een gedragen uitspraak. De eerste doodgewone hagenaar die lid werd en een plekje kreeg werd jarenlang met de nek aan gekeken. Hij kwam altijd braaf op de verplichte werkuren en uiteindelijk hoorde hij erbij.....
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor Amersfow » 19 Jan 2024, 10:55

Same here. Onze verening mag zich ook niet beperken tot inwoners van ons dorp. Wij hebben niet echt een review als mensen lid willen worden, maar wel voordat ze een ligplaats innemen. We willen geen wrakken, en beter selectie aan de poort. Het wegkrijgen van een wrak is nogal een ding. Je mag niet aan een ander zijn boot komen. Wij royeren na diverse acties vanuit het bestuur, een wrakken eigenaar en melden hem dan aan bij de eigenaar van het water (in ons geval de Provincie) als illegaal liggend, die gaan dan handhaven. Alles met redelijkheid en billikheid in acht nemende.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor Yep » 19 Jan 2024, 12:53

aadbloem schreef:Zo zwart-wit is het natuurlijk niet maar nogmaals een ballotage commissie mag niet meer. Verenigingen kunnen niet "zomaar" op gezag van een ballotage commissie iemand weigeren, bijvoorbeeld omdat hij uit een asociale woonbuurt komt of omdat hij drugshandelaar is. Regels zoals heuvels hierboven schrijft kunnen prima door de beugel. Maar leden weigeren op grond van herkomst, huidskleur, religie en dergelijke is niet toegestaan. Een vereniging hier in de buurt had vele jaren geleden in de statuten staan dat het een vereniging was voor en door leden van deze stad. Schippers uit naburige woonplaatsen werden op grond van dat artikel geweigerd om lid te worden. Dat mag dus bijvoorbeeld niet meer. De verontwaardiging was hoog toen het bestuur dat artikel ging schrappen. "Wij hebben dit met onze handen opgebouwd en nu moeten we hagenaars toelaten" was een gedragen uitspraak. De eerste doodgewone hagenaar die lid werd en een plekje kreeg werd jarenlang met de nek aan gekeken. Hij kwam altijd braaf op de verplichte werkuren en uiteindelijk hoorde hij erbij.....


Zeker, ik stelde het even wat zwart/wit.

Maar het schiet wat mij betreft op alle maatschappelijke vlakken door.
De mening van een blanke (mag ook al niet meer) oudere jongere telt natuurlijk al helemaal niet meer mee.
Discriminatie is volstrekt uit den boze maar doordat we nog veel verder doorschieten in regelgeving wordt het volk opstandig.
En die opstandigheid leidt bijvoorbeeld tot een verkiezingsuitslag zoals we die gezien hebben (nee, ik heb niet op DIE partij gestemd).
Ik voel me steeds minder thuis in dit landje.
Gelukkig woon ik in een varend huis.

Zo, dit moest er even uit ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor broekie » 19 Jan 2024, 18:37

Om een plekje bij de Watersportvereniging bootjeshaven te Warmond te kunnen krijgen, moet je toch echt in Warmond wonen.
Alleen Warmonders kunnen inschrijven met boten tot 6 meter.
Jaren met plezier gelegen.
Of dit onder de huidige woke gedachten nog is weet ik niet. Verwacht het wel.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten