Uit het water

algemene discussies

Uit het water

Berichtdoor PARO » 13 Nov 2022, 10:36

Medeschippers, om de hoeveel jaar halen jullie uw stalen schip uit het water en/of vervangen jullie de annodes en brengen antifouling aan?

Gr Clemens
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Uit het water

Berichtdoor SimondeDanser » 13 Nov 2022, 11:04

Als er geen andere aanleiding is dan de boot te knippen en te scheren en soms boven de waterlijn te schilderen dan haal ik hem om de 4-5 jaar uit het water. De anoden vervang ik afhankelijk van de staat waarin ze verkeren. Als ze meer dan ca. 50% weg zijn dan vervang ik ze. Zijn ze minder dan 50% weg dan borstel ik ze goed schoon met een roterende staalborstel en dan blijven ze nog een termijn zitten. Het onderwaterschip borstel ik met een roterende staalborstel op een boormachine (op een slijptol gaat veel te hard), daarna 2 lagen Jotun Vinyguard of een vergelijkbaar product van een andere fabrikant en daarna antifouling. En daarna zsm weer het water in.
Als ik de indruk heb dat de boot in bijv. in het 4e jaar zwaar aangegroeid is dan haal ik hem net voor het vaarseizoen even uit het water, spuit hem schoon en dan gelijk weer terug het water in. Daarmee rek ik dus de interval met een jaar op.
Het ligt er wel een beetje aan waar je je vaste ligplaats hebt. Ik vermoed dat je op zout water een interval van 5 jaar niet gaat halen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Uit het water

Berichtdoor quichot » 13 Nov 2022, 12:08

Vroeger om de twee jaar, nu, met de sterk verbeterde onderwatercoatings, om de drie jaar.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Uit het water

Berichtdoor McBoaty » 13 Nov 2022, 12:30

Ik doe 3 jaar en gebruik dan telkens 3 lagen Epifanes bottom black. Na 3 jaar zitten er wel aardig wat kokkels op het onderwaterschip :)
Anodes gaan jaren langer mee en vervang ik alleen als ze bijna op zijn.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Uit het water

Berichtdoor kajoe » 14 Nov 2022, 09:37

ik doe het meestal om de 4 jaar ,maar bij twijfels er tussendoor ook wel eens iedere keer worden all anodus vervangen .
wij liggen op zoet water de vaart waar we in liggen is veengrond groeit niet zo hard aan en krijg vaak hulp van veel eenden en meerkoeten di de aangroeiing weg vreten .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten