Beginners op het water worden in de gaten gehouden

algemene discussies

Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor heuvels » 11 Aug 2022, 16:24

Laatst gewijzigd door heuvels op 11 Aug 2022, 19:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Kneuzen op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor chaea » 11 Aug 2022, 16:40

Wat een denigrerende header weer!!
Waarom maak je er kneuzen van? Ben jij zo iemand die zichzelf de hele dag op zijn rug aan het slaan is omdat je jezelf zo goed vind?

Heb toevallig de Sneekweek bezocht, ook tijdens de SKS en het was erg druk, maar vooral gezellig druk. Grote hordes boten aan elkaar geknoopt om gezamelijk naar het zeilen te kijken. Extreem druk na de wedstrijd, mutje op mutje maar met veel respect over en weer. Ik heb geen kneuzen gezien, behalve een zeilboot die de wind niet direct in het zeil kreeg tijdens het laveren, maar die geef je dan wat ruimte.

Kneuzen? Wat je zegt ben jezelf.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Kneuzen op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor redmiller » 11 Aug 2022, 17:27

Beetje jammer van de titel inderdaad, maar dit ‘nieuws’ komt elk jaar in deze tijd terug. Beroepsvaart meent namelijk te moeten ageren tegen de steeds toenemende pleziervaart (die overigens ook veel omzet binnen het mkb genereert). Het vaarwater is immers primair voor de beroepsvaart en die domme jachies snappen er jaar in jaar uit natuurlijk weer heeeleemaal niets van. Dat ze in hetzelfde artikel dan geen aandacht geven aan

1. het feit dat beroepsvaart vaak niet reageert op marifoonoproep (in België is dat wel anders en bedanken ze je ook)
2. Veel beroepsschippers in de sluis hun schroef bij houden, scheelt namelijk een achtersteek….
3. Beroepsvaart snelheidsbeperkingen en verbod op hinderlijke golven negeren
4. Beroepsschippers met hun hoofd naar beneden op hun mobieltje of naar rechts op de televisie kijken…

…. is natuurlijk een beetje jammer.

Ik heb eens een reder gebeld toen ik op de Lek voer. Ik vroeg hem waarom zijn schipper niet reageerde op de vijf oproepen die ik had gedaan. De reder besloot de schipper op te bellen. Nog geen vijf minuten later wordt ik door de schipper gebeld met het verhaal dat hij mijn oproepen niet gehoord had, omdat hij televisie zat te kijken. Hij bood uit zichzelf z’n excuses voor het feit dat hij mij bij had overvaren (ik kon nog net tussen de kribben varen, hij voer geen blauw bord). Of ik dit niet op Facebook wilde zetten. Het is nu een aantal jaar geleden en de naam van het schip ben ik gelukkig vergeten.

Dus? Communiceer eens wat vaker met elkaar, ga wel in op een marifoonoproep en houdt rekening met pleziervaart (en andersom net zo goed).
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Kneuzen op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor Wolf1 » 11 Aug 2022, 17:38

Kneuzen zijn er overal op de weg en ook op het water, voel mezelf soms een kneus !
Ben een keer in Frankrijk een totaal leeg haventje ingevaren, in de ingang een enorme klap, m'n vrouw tikte me op mijn schouder kijk daar eens aan S.B,, tussen de bomen door en jahoor 0,6M.
Een kneus ? Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Kneuzen op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor Marie Christina » 11 Aug 2022, 18:00

Ach ja.
Copy-paste artikel van voorgaande jaren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor heuvels » 11 Aug 2022, 19:03

Op veler verzoek titel gewijzigd... En Wolf heeft een punt, ik verkijk me ook wel eens op de situatie...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Kneuzen op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor chaea » 11 Aug 2022, 19:17

Het is idd een repeterend onderwerp, en dat komt vooral dat men ander soort vaarder niet respecteert.
Roep het al zolang ik op dit en vorige forum zit, dit is een watersportforum voor elke watersporter maar dat vergeten sommigen bij tijd en wijlen.
Ik vraag mij daadwerkelijk af hoe je op je boot zit en naar een medewaterporter kijkt als je deze bestempeld als kneus, ik zie mensen met de neus iets omhoog met een kleine sarcastische glimlach die op een ander neerkijkt of denkt te moeten neerkijken.
En hoe ga je met een "kneus" om en hoe bepaal je of iemand dat is?

Als ik iemand zie ploeteren zie ik iig geen kneus maar een watersporter die misschien hulp nodig heeft, sowieso zie ik een andere watersporter niet als kneus .

10 jaar geleden stond ik te w88 bij de steigerhelling Eernewoude, altijd gigadruk daar. Een jong stel met een speedboot aangedreven door een heckdrive, duidelijk onervaren. Uiteraard de eerste chagarijnen al aan het foeteren op deze "kneuzen"ipv te hulp te schieten. Net op het moment dat ik mijn auto uit wil stappen om een helpende hand te bieden ontkoppeld de man zijn lier en de boot klapt met een klap deels het water in. Her en der hoongelach en het stel kijkt beteuterend. Ik loop naar ze toe en geef an dat ze boot beter er weer uit kunnen halen om te kijken of er schade is, jamaar zegt de man dan moeten we weer achteraan sluiten. Boot verder het water ingeduwd en trailer weggehaald, aan de oliekringen zag ik al foute boel. De volgende klant was al zonder een blik waardig zijn boot in het water aan het doen. Tegen beter weten in probeerde de man zijn motor te starten mwat prima ging maar in de versnelling homaar.
Ik heb mijn plek opgegeven voor het stel en geholpen de boot (op de juiste manier) uit het water te halen, heckdrive was verbrijzeld dus ze hoefte niet meer in de rij. Zag ik dit als kneuzen? absoluut niet, eerder was het kneuzig van mij om niet eerder van mijn luie reet te komen om ze te helpen.

Gelukkig heb ik in het verleden ook watersporters ontmoet toen ik als beginneling in de penarie zat die mij niet als kneus zagen.

En trouwens mbt de handhavers op het water, het gros zijn landrotten die een paar dagen per jaar mee mogen zonder zelf genoeg ervaring te hebben. Vooral belerend geneuzel in dat artikel.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Aug 2022, 22:08

Kneuzen vind ik denigrerend, beginners is al een stuk minder onvriendelijk en iemand uitlachen omdat het misgaat of geen rekening houden met anderen bestempel ik als aso.

Ik herinner mij één van mijn eerste beginnersfouten in de Oranjesluis toen er een lijn losschot en ik door een ongelukkige wind dwars in de kolk kwam te liggen.
Dat was de eerste kras/deuk in ons gloednieuwe (de verf was bij wijze van spreken nog nat) schip.
Beteuterd stond ik aan dek waarop een vrouw op het schip naast ons zei: Ach mevrouw/meneer: De eerste kras is altijd het moeilijkste, dat is nu eenmaal een fact of life.

Fouten maken we allemaal, maar de regels aan je laars lappen of asociaal gedrag is geen fout, dat is gedrag en dus aangeleerd.
Of dat nu over het niet paraat hebben van een brandblusser, het negeren van borden/lichten, je gettoblaster in een jachthaven voluitzetten of wat dan ook gaat.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor bas » 12 Aug 2022, 22:09

Maar waar uit het artikel blijkt nu dat er specifiek op beginners gelet wordt?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor chaea » 12 Aug 2022, 23:12

bas schreef:Maar waar uit het artikel blijkt nu dat er specifiek op beginners gelet wordt?


Nergens, daarom mijn betoog!
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten