Onderwaterschip

algemene discussies

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Oeverloos » 30 Jun 2022, 10:51

Hey Jan,

Dit staat bij de faqs:
“The inherent waterproofing qualities of the epoxy ensure that a treatment of Coppercoat will help prevent osmosis in GRP craft and offer extra protection against corrosion in steel vessels. However for an even greater degree of protection, additional anti-osmosis epoxy can be applied as an undercoat.”
Bron: https://coppercoat.com/coppercoat-leisu ... coat/faqs/

Ik heb zelf geen ervaring met deze coating.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Javis » 01 Jul 2022, 07:59

Dank voor de link, Oeverloos !

Ik heb 't rapport van de keuring van het schip nog niet ontvangen maar ik ga zeker nog vragen stellen over die eventuele waterdichte epoxy laag vooraf aan de coppercoat. Leuke weetjes allemaal over coppercoat op die site. Bijzonder jammer dat 't nu verboden is om het te gebruiken. Het is misschien wel zo dat die 10 jaar wat overdreven is omdat de reden van dit onderwaterschip topic hier precies over gaat maar dan al na 2 jaar.... :?

Zodra ik meer weet van de keuringsexpert geef ik 't hier door.

Tot zover nogmaals hartelijk dank ! :)
Javis
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 29 Jun 2022, 04:16
ligplaats: Nauerna
info: Grand Banks 36 Europa

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor SimondeDanser » 02 Jul 2022, 09:35

Een boot waarbij osmose wordt vastgesteld moet geschild worden. Daarbij wordt de toplaag (gelcoat en een beetje daaronder) helemaal weg gefreesd. Dat is een heidens karwei, veel arbeid en daarmee een dure behandeling. Daarna wordt de boot eindeloos schoon gespoeld en heel erg goed gedroogd. Daarmee moeten de schadelijke stoffen uit de huid verdwenen zijn. Daarna wordt de huid weer helemaal opgebouwd. En tegenwoordig doet men dit nog uitsluitend met epoxy. De diepere gaten worden eerst met dikke epoxy gevuld en daarna worden er glasmatten met epoxy op de huid aangebracht. En als dit klaar is wordt alles weer geschilderd, ook met 2-componenten systemen. En in jouw geval is er onder de waterlijn ook Coppercoat aangebracht.
Als de hele operatie door een werf/ter zake kundig jachtschildersbedrijf is uitgevoerd dan mag je ervan uit gaan dat dit goed is. Feitelijk is de huid dan beter dan dat deze voorheen ooit is geweest. Maar als je toch nog twijfelt zou ik proberen vanaf de binnenzijde nog een paar vochtmetingen te laten dan. Dan blijft je verflaag geheel in tact.
Over de verkleuring die je op de fotos ziet aan de Coppercoat zou ik me niet te druk maken. Koper heeft nu eenmaal de eigenschap dat het gemakkelijk verkleurd en dan nog in allerlei kleurschakeringen ook. Dus ik denk niet dat de kleuren op jouw aan te kopen boot verontrustend zijn. Gewone antifouling verkleurt onderwater ook, dus dat is niks vreemds.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Javis » 06 Jul 2022, 12:33

Ahoy schippers,

Alles Ok wat betreft het onderwaterschip, ook mede dankzij jullie input waarvoor bijzonder veel dank ! Ook veel dank voor je Coppercoat uiteenzetting, Felix! Wordt zeer gewaardeerd! De expertise is beeindigd met 'n uitvoerig, over het algemeen positief rapport als resultaat. Nog wel heel wat kleinere puntjes te verhapstukken zoals kleine lekkages hier en daar, 'n acculader met 'n foutmelding, olietemp van SB motor loopt op tot bijna 100, etc. Ik laat zelf de beide motoren 'n grote beurt geven inclusief brandstofsysteem nakijken en de verkoper zorgt voor het verhelpen van alle lekkages.

Dom genoeg de verkoopovereenkomst al getekend (en aanbetaling gedaan anders geen keuring...) terwijl mij verteld was dat er geen generator aan boord is. Nu blijkt dat ik het gas kookapparaat wil vervangen voor inductie wordt die generator ineens heel belangrijk. Kan niet voorelkaar krijgen dat de verkoper het plaatsen van 'n nieuwe generator voor zijn rekening neemt. Ik dacht 'n mooi argument te hebben met "alle 12 meter plezierjachten hebben 'n generator aan boord" maar dat mocht niet baten. Helaas pindakaas.. :cry:

Desalniettemin, verder heel blij met het expertise rapport en dat de verkoper tenminste nog *iets* doet om wat gebreken aan te pakken. Die generator en de inbouw ervan (waarschijnlijk zitten alle aansluitingen/slangen e.d. nog op z'n plaats ! ) zal ik moeten betalen, niet blij mee maar geen lieve moeder die er wat aan kan doen.

Nogmaals heel hartelijk voor voor alle informatie over Coppercoating en het onderwaterschip als zodanig ! Ik kan er nu prima tevreden mee zijn.

Wellicht zie jullie op 't water ! :D

P.S. Iemand hier met 'n Grand Banks ?.... :roll:

Met vriendelijke groet,
Jan
Javis
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 29 Jun 2022, 04:16
ligplaats: Nauerna
info: Grand Banks 36 Europa

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor SimondeDanser » 06 Jul 2022, 18:33

Gefeliciteerd met de aanschaf en veel plezier ermee. Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Oeverloos » 06 Jul 2022, 20:11

Gelukgewenst met de aankoop van de Grand Banks, Jan.
De Europa versie is een super gezellige uitvoering met de open kuip achter.
En ook nog dubbelschroefs.
Overigens is een olietemperatuur van 100 graden normaal voor een dieselmotor.
No worries.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Javis » 10 Jul 2022, 20:28

Dank je wel, Felix en Oeverloos.

Altijd 'n oogje gehad op die Grand Banks boten. Nooit gedacht dat ik er ooit zelf een zou hebben.... Het kan verkeren zei Brederode..

De Europa versie spreekt mij het meeste aan vanwege de flybridge die, anders dan bij de meeste andere versies, over de hele breedte van het schip loopt. Daardoor niet alleen overdekte gangboorden en achterdek(je) maar ook de twee flybridge steunen aan beide kanten geven de boot al 'n soort snelheid zelfs als ze stil ligt. Staat ook lekker stoer hetgeen ik toch wel mis bij de Classic en Sedan versies.

We kunnen niet wachten tot we de lijnen los kunnen gooien (lekko voor en achter, toch ?.. d:)) en de thuisreis vanuit Heeg naar Nauerna kunnen beginnen !

Nogmaals dank voor de hulp, heren ! :)

Groeten,
Kapitein Rob ...ehhh Jan

P.S. Mijn boot:
Afbeelding

en mijn desktop 8-) :
Afbeelding
Javis
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 29 Jun 2022, 04:16
ligplaats: Nauerna
info: Grand Banks 36 Europa

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten