Gaskeuring

algemene discussies

Gaskeuring

Berichtdoor jkb » 27 Mrt 2022, 21:07

Volgens een Duitse gaskeuringsmeester moet het gasstel aan boord niet alleen thermokoppels hebben, die het gas afsluiten als de vlam uitwaait, maar moeten ook de branderdekseltjes en wat daaronder aan branders zit vast gemonteerd zijn. Ik meen ook het rooster erboven. Reden o.a. : zou een heet branderdeksel door sterk schommelen van de boot van het gasstel vallen dan zou er brand kunnen komen.
Ik heb dit vereiste in de Nederlandse voorschriften nergens kunnen vinden. Heeft iemand van de forumleden hier van gehoord of gelezen?
Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Gaskeuring

Berichtdoor aadbloem » 27 Mrt 2022, 21:10

Nog nooit van gehoord en ik weet niet of mijn SMEV gasstel van duitse makelij is maar het heeft inderdaad wel de eigenschappen die jij beschrijft.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Gaskeuring

Berichtdoor jkb » 29 Mrt 2022, 18:10

De vraag heb ik ook gesteld aan de gaskeurmester van gasveilig. Die heeft hier ook nooit van gehoord. Hij zegt dat bij gasstellen waar de pitten vastgemaakt zijn dat vaak met rvs schroeven is gedaan. Wil je die ooit losmaken om de pitten schoon te maken dan breken ze vaak af omdat de materialen elkaar niet verdragen. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Gaskeuring

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Mrt 2022, 21:43

jkb schreef:Volgens een Duitse gaskeuringsmeester moet het gasstel aan boord niet alleen thermokoppels hebben, die het gas afsluiten als de vlam uitwaait, maar moeten ook de branderdekseltjes en wat daaronder aan branders zit vast gemonteerd zijn. Ik meen ook het rooster erboven.

Als dit een Duitse eis is dan heb je daar volgens mij als je in Duitsland vaart niets mee te maken zolang je maar niet onder Duitse vlag vaart. Je moet voldoen aan de eisen van het land waarvan je de vlag voert.

Toen ik mijn boot kocht zat er een fornuis van Engelse makelij aan boord. Daar zat inderdaad alles vast gemonteerd. Echter toen de pitten slecht gingen branden kon ik ze niet schoon maken want ze waren met geen mogelijkheid uit elkaar te krijgen. Alles zat muur en muurvast. Schroeven braken af. En met uitboren beschadigde alles alleen maar. Toen bleek dat er ook geen onderdelen meer voor het toestel te vinden waren maar een nieuw fornuis van ENO gekocht. Bij ENO zit het rooster wel vast, maar de branderdekseltjes volgens mij niet. En aangezien ENO Frans is heeft Frankrijk deze eis dat alles vast moet zitten dus kennelijk ook niet.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Gaskeuring

Berichtdoor kajoe » 30 Mrt 2022, 07:22

ben dit in het binnenschepen besluit nooit tegen gekomen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Gaskeuring

Berichtdoor SimondeDanser » 31 Mrt 2022, 18:18

kajoe schreef:ben dit in het binnenschepen besluit nooit tegen gekomen .

Het zou dan in de ISO-norm 10239 moeten staan. Maar deze moet je kopen en kost 98 euro. Beetje duur om alleen maar iets na te kunnen kijken.
In alle richtlijnen, handleidingen etc. etc die ik op het internet kan vinden kan ik nergens iets vinden over zowel de pitten als de roosters anders dan dat pitten voorzien moeten zijn van een thermische beveiliging die tussen de 6 en max. 60 seconden moet sluiten als de vlam weg valt. Over de roosters zie ik helemaal nergens niets. Dus ik denk dat deze verplichting er in Nederland in elk geval niet is.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Gaskeuring

Berichtdoor jkb » 31 Mrt 2022, 21:37

Dank voor de bijdragen! Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Gaskeuring

Berichtdoor kajoe » 01 Apr 2022, 09:47

alle voorschriften voor rijn en binnenvaart zouden ook gelden voor de recreant als hij daar aan zou willen voldoen .
deze voorschriften staan in iedergeval in de binnenschepen wet en binnenschepen besluit en er zal hier en daar nog wel wat rondzwerven .
dit geld voor schepen onder nederlanse vlag .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Gaskeuring

Berichtdoor quichot » 01 Apr 2022, 10:05

Voor CVO moet ik de gasinstallatie eens in de drie jaar laten keuren door een gecertificeerd bureau. In Nederland zijn dat er maar een stuk of tien. Die keuring is strenger dan een keuring voor kleine vaartuigen door een erkende installateur. Maar van een dergelijke regel is geen sprake.

Ik heb er ook nooit van gehoord. Is het geen aprilgrap? De slagzij die het schip moet maken eer die branderdekseltjes eraf schuiven moet zowat 90 graden zijn. Dan is brandgevaar the least of your worries!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Gaskeuring

Berichtdoor kajoe » 01 Apr 2022, 16:35

nou die slagzij voor de keuring moesten wij bv schip 36 meter 8 volle oliedrums over een kant leggen en dan op volle kracht een scherpe draai maken de vaten rolden dan naar boord en dan werd de slagzij gemeten r,ja zij men als je mensen aan boord hebt en een plotselinge draai moet maken kan het zijn dat het fout gaat nou ja dus eens geprobeerd later met alle dertig maan aan een kant en vol rond tja ach wel wat scheef maar niemand vond het link worden .
maar ja zo wou de scheepvaart inspectie het nu een maal .
maar die gaspit dekseltjes keken ze niet eens na wel de beveiligingen en aansluitingen en gas bergplaats .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten