Effect van begrenzen op grote motor ?

algemene discussies

Effect van begrenzen op grote motor ?

Berichtdoor Groentje63 » 13 Feb 2022, 16:34

Hallo beste mensen,

Mijn eerste berichtje hier. We zijn al maanden aan het kijken en zoeken naar een bootje voor het komende vaarseizoen. Nu hebben we een bootje op het oog maar daarin ligt een Volvo Penta AQD40A met 130 PK We hebben (nog) geen vaarbewijs, zullen dit nog wel gaan halen, maar meer om te weten hoe alles reilt en zeilt op het water dan dat we heel hard willen varen.
Mijn vraag is als je een bootje koopt met een oude grote dieselmotor die je dan laat begrenzen waar kan je dan tegen aan lopen? Wat is dan het verbruik? Blijft de motor lekker lopen? Maakt de motor veel lawaai omdat het een zware motor is? (nog geen proefvaart gehad)
Kortom is dit een verstandige keuze? Ben benieuwd naar jullie reacties en lees ze graag.
Vaargroeten, Francois
Groentje63
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 13 Feb 2022, 16:13
ligplaats: Zeeland
info:

Re: Effect van begrenzen op grote motor ?

Berichtdoor Quota » 13 Feb 2022, 17:11

Hangt ook erg af van het soort boot waar deze motor in hangt of het überhaupt vaarbewijs plichtig is. Wat voor een boot is het? Linkje naar een advertentie of een foto misschien?
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Effect van begrenzen op grote motor ?

Berichtdoor kajoe » 13 Feb 2022, 17:26

zoals de regelzeggen kan of mag .
kan kan zijn overdosis aan pk maar dat kan je van buiten niet zien als er geen registratie nummer op staat komt alleen naar voren als je overtredingen maakt dus veel te snel en bij een eventuele controle maar dat gebeurd niet zo snel als je alles netjes doet .
mag is als je je papiertjes hebt en an de verdere regels voldoet .
wij hadden wel eens bootjes die bv een buitenboord motor hadden van 100/en meer pk,s en soms hield je ze aan voor controle tja meneer we hebben geen vaarbewijs maar varen niet harder dan 20 km en de motor is daar op afgesteld dus werd het een controle van de politie te water deze gingen testen sommigen hadden het goed maar veel jeugd belazerde de boel .
tja en als je dan kan aantonen dat de motor is terug gezet en niet harder kan door papieren en het zo is gedaan dat je niet zelf even de boel weer op kan draaien zit je goed .
eventueel gewoon even bij de politie te water navragen hoe en wat zij helpen je wel verder .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Effect van begrenzen op grote motor ?

Berichtdoor heuvels » 13 Feb 2022, 18:42

Even voor de beeldvorming.. hoe ziet de boot er uit?

In zijn algemeenheid is het goed voor de motor om af een toe eens lekker toeren te maken. En met een toerental begrenzer (daar hebben we het toch over?) gebeurt dit niet. Voor een jaartje niet zo erg natuurlijk.

Zoals Kajoe zei, er is ook een wettelijke kant. Een duidelijk snel uitziende boot zonder registratie nummer vraagt er om om gecontroleerd te worden. En een klosje onder het gaspedaal (bij wijze van spreken) daar trappen ze niet in. Voor begrenzing schijn je ook een certificaat te kunnen krijgen, compleet met verzegeling van het daarvoor gebruikte onderdeel. Ik heb regelmatig gezien dat bootjes door de politie werden gecontroleerd met een GPS apparaatje.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Effect van begrenzen op grote motor ?

Berichtdoor Roadrunnertoao » 14 Feb 2022, 22:16

Over wat voor boot hebben we het dan??
Stalen kruiser van een meter of 10-12? Dan krijg je die met een 130pk motor toch niet boven de 20km/h!??
Dus ook geen vaarbewijs nodig.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Effect van begrenzen op grote motor ?

Berichtdoor Groentje63 » 15 Feb 2022, 03:15

Bedankt voor de reacties. Het gaat om een Bayliner Saragota
Hier de advertentielink: https://www.marktplaats.nl/v/watersport ... 45826d5acd
Ik wist niet zeker of je dit mocht vermelden op het forum.
De watersportzaak heeft al aangegeven dat het begrenzen door hun gedaan kan worden met inderdaad een certificaat. De vorige eigenaar heeft er niet harder mee gevaren dan ong. 30 km per uur. Dus de motor heeft al langere tijd niet veel toeren gemaakt.
Groentje63
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 13 Feb 2022, 16:13
ligplaats: Zeeland
info:

Re: Effect van begrenzen op grote motor ?

Berichtdoor Kwokko » 15 Feb 2022, 11:33

Groentje63 schreef:Mijn vraag is als je een bootje koopt met een oude grote dieselmotor die je dan laat begrenzen waar kan je dan tegen aan lopen? Wat is dan het verbruik? Blijft de motor lekker lopen? Maakt de motor veel lawaai omdat het een zware motor is? (nog geen proefvaart gehad)
Kortom is dit een verstandige keuze? Ben benieuwd naar jullie reacties en lees ze graag.

Of het een verstandige keuze is, kom je pas achter als je ermee gaat varen.
Motorserie is gebouwd tussen 1977 en 1985.
En wat is de reden dat de laatste eigenaar er al niet snel mee heeft gevaren?
Motorproblemen?

Eerst proefvaart maken.
Kan dat niet ,boot laten liggen,en op zoek naar een andere.
Kan dat wel,eerst motorruim openen,en zien hoe dat eruit ziet.
Na proefvaart van een uur ,motor weer checken.
En neem iemand mee die verstand heeft van motoren.
Kwokko
 

Re: Effect van begrenzen op grote motor ?

Berichtdoor Quota » 15 Feb 2022, 13:53

Prima bootje toch voor wat je zoekt? en ik zou gewoon mijn vaarbewijs halen, is niet veel werk/moeilijk en geeft je gelijk ook wat theoretische onderbouwing van zaken waar je bij langzame snelheid ook veel aan hebt (vaarreglementen, manoeuvreren met schroefwerking e.d.). En als je echt helemaal nieuw bent, investeer dan wat extra geld in een vaarbewijs opleiding met praktijk onderwijs, leerzaam, leuk en een goede investering (200 euro schade heb je zo maar aan je eigen boot gevaren als leergeld).

Maar begrenzen van motoren zou ik niet snel voor kiezen, ivm belang van het eerder aangehaalde regelmatig goed toeren draaien vanwege behoud van motorleven.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Effect van begrenzen op grote motor ?

Berichtdoor henkvd » 15 Feb 2022, 15:25

Varen doet het voor geen meter, zo'n bayliner gedraagt zich niet op lage snelheid, bij een kilometer of 12, stuur je een ongeluk en kijkt iedereen boos naar je als je voorbij komt ivm de enorme hekgolf.

Als er vaarwater is waar snel varen mag, haal dan zo snel als mogelijk je vaarbewijs.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Effect van begrenzen op grote motor ?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Feb 2022, 01:22

"We zijn al maanden aan het kijken en zoeken naar een bootje voor het komende vaarseizoen. Nu hebben we een bootje op het oog"
Tja, en wat wil je tijdens dat vaarseizoen en in de toekomst met 'dat bootje' gaan doen?

Dát zou ik mee eerst maar eens afvragen.

Want, zoals Henk hierboven al schrijft, dat soort schepen zijn gebouwd om snel te varen (er ligt niet voor niets 130 PK in bij amper [schat ik] 2.5 ton) en niet om langzaam te varen.
Snel varen kan alleen op een beperkt aantal stukken op de (Friese) meren, IJsselmeer, Zeeland en op de grote rivieren.
Voor de rest, ben je gebonden aan de kleinere binnenwateren met max 9, als je geluk hebt 12 kmh, en daar zijn dit soort 'bootjes', meestal zg halfglijders, niet echt voor gebouwd.
Het gevolg: Onrustig vaargedrag en een hekgolf waar je geen vrienden mee maakt.

Begrenzen hoeft geen probleem te zijn, er zijn bedrijven die dat doen. Dat wordt hij begrensd en verzegeld(!) en je krijgt een officiële verklaring.

Maar afhankelijk van wat je wilt, zou ik me eerst afvragen of dit wel het geschikte model voor jullie is.
Veel mensen kopen 'een bootje' in een opwelling en komen we vervolgens achter dat het model niet geschikt is voor hun visie op varen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten