consoleboot met lage doorvaarthoogte

algemene discussies

Re: consoleboot met lage doorvaarthoogte

Berichtdoor broekie » 22 Nov 2021, 10:03

Wij deden skiën, mono skiën en boarden meestal met 50 - 60 70 PK. Ging prima.
Uiteraard ging het makkelijker achter de Boesch V8 op de vereniging.
We hadden ook veel lol met de 28 pk op twee skietjes.

De jongelui die na mijn generatie kwamen vonden 100 pk beetje klein.
Duitsers vinden dat van 200 pk.
Amerikanen van 300 pk.

Het is maar net wat je ervan verwacht, het je wekelijkse sport is of dat je af en toe een baantje trekt. bv.

Op die hoogte is toch wel wat te verzinnen? Klapruitjes, klapbeugel.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: consoleboot met lage doorvaarthoogte

Berichtdoor quichot » 23 Nov 2021, 12:35

broekerhaven schreef:Een planerende boot maakt minder golven dan een waterverplaatser die met 6km voorbij komt.... :D

Nee. Dit is een hardnekkig misverstand.
Een planerende boot verliest niet op een of ander geheimzinnige wijze z'n massa. Die massa wordt weldegelijk nog steeds door het water gedragen. Dus de waterbeweging is nog steeds een resultante van massa, snelheid en daarvoor aangewend motorvermogen. Vooral dat laatste is de boosdoener.
De typerende golfslag van een passerende boot in plané lijkt aanvankelijk mee te vallen. Ja, minder golven, dat wel. In zoverre klopt het. Maar dan volgt één extreem heftige slingerbeweging, waarbij je de kopjes echt even moet vasthouden. Je ziet rietkragen dan even heel woest schudden. Veel woester dan bij een passerende waterverplaatser met 6 km/h.

Het misverstand komt hieruit voort, dat de schipper van de planerende boot dan allang uit het zicht verdwenen is, en dus zelf dit effect nooit ziet. Want achterom kijken is niet echt een gewoonte.

In dit verband wil ik wijzen op de aso die in Vinkeveen die sloep overvoer, die, als hij met z'n speedboat eropuit ging, altijd zei: even de koetjes water geven. Waarom? De vraag stellen is haar beantwoorden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: consoleboot met lage doorvaarthoogte

Berichtdoor heuvels » 23 Nov 2021, 13:39

Fast Ferries bij Rotterdam mogen niet op alle plaatsen in plané gaan. Dit vanwege die ene gemene golf die frontaal op de kant slaat. Normale boeg- en hekgolven komen schuin aan en doen minder kwaad.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: consoleboot met lage doorvaarthoogte

Berichtdoor chaea » 23 Nov 2021, 14:42

@quichot, een planerende boot verliest idd niet zijn massa.
Echter is er slechts nog een klein deel van de romp die nog contact heeft met het wateroppervlak, de rest zit er boven en verplaatst lucht.
Maar aktie is reactie en alles wat in het water een beweging maakt zal een verandering veroorzaken.

Die man uit Vinkeveen was een klootzal, maar die binnenvaartschipper die dat bootje plette met zijn achtersteven ook, en ik lees hier verhalen dat er onder de recreanten ook het grootste tuig zit.
Watersporter ben je niet alleen en de ene catagorie vaarder is niet beter dan de ander.

Ts vraagt om een consoleboot die makkelijk onder een lage brug doorkan, hij geeft aan dat hij een zware motor erachter wil voor het wakeboarden en dus niet elk bootje geschikt is.
Dan komt er direct weer het commentaar over de snelheid wat totaal niks met de vraag van doen heeft.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: consoleboot met lage doorvaarthoogte

Berichtdoor quichot » 23 Nov 2021, 16:56

@Chaea, wat ik over de waterbeweging van een speedboat postte is gewoon een keihard feit, en ik haakte daarmee in op het hardnekkig, doch wijdverbreide misverstand van Beemer.
Daarmee zeg ik niks ten nadele van snelvaren. Een uiterst plezierige bezigheid waar dat kan en mag. En als vorm van watersport zeker niet onderdoend aan welke vorm daarvan ook.

Overigens is het hier een goede gewoonte om een nieuwkomer te helpen bij de keuze van een boot, en hem daarbij te wijzen op het feit dat een consoleboot om mee te wakeboarden misschien niet zo geschikt is voor zijn vaargebied. We besparen hem graag die teleurstelling. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: consoleboot met lage doorvaarthoogte

Berichtdoor chaea » 23 Nov 2021, 19:12

Een feit is een onweerlegbare waarheid, ik schrijf volgens mij ook dat elke beweging een contrabeweging maakt. Ik wijs je alleen op het stukje massa wat je beschrijft, en daar veranderd wel degelijk wat.

En het adviseren waar je het over hebt is in 90% van de gevallen gericht aan de smb vraagstellers en dan vooral door degene met de ijzeren dozen.

Ik ben de enige die tot nu een alternatief heb gegeven mbt de vraagstelling.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: consoleboot met lage doorvaarthoogte

Berichtdoor quichot » 24 Nov 2021, 11:21

chaea schreef: Ik wijs je alleen op het stukje massa wat je beschrijft, en daar veranderd wel degelijk wat.

Van planeren wordt een boot geen gram lichter. Aan de massa verandert dus helemaal niets. De waterverplaatsing neemt af, dat wel. Maar de romp wordt nog steeds gedragen door het water. De reactiekracht waarmee de romp boven water wordt gedrukt verdwijnt niet in het niets. Dat is een zeer serieuze kracht, die een tijdelijk kuil in het wateroppervlak drukt waar de romp passeert. Het gaat uiteindelijk om exact hetzelfde drijfvermogen als waarmee die romp stilliggend water verplaatst.

Die kracht is een resultante van de massa van het vaartuig, de snelheid (de tijd die nodig is om één scheepslengte te verplaatsen) en het motorvermogen.
De massa is de constante, de snelheid is recht evenredig aan het motorvermogen, ofwel de hoeveelheid energie die nodig is om de romp met die massa en die snelheid boven water te houden. En energie gaat nooit verloren. Die verdwijnt, net zo min als de massa, niet bij toverslag, die blijft ergens.

Hoe zwaarder de boot, hoe dieper die tijdelijke kuil. Die kuil vult zich onmiddellijk met het omringende water zodra het vaartuig voorbij is. Dit zorgt voor één heftige golf, in tegenstelling tot meerdere milde golven bij een waterverplaatser met 6km/h. Het is die golf die, waar snelvaren niet is toegestaan, voor overlast of oeverbeschadiging kan zorgen. Een golf die de oever pas bereikt als de boot allang uit het zicht is verdwenen, dat wel.
Laatst gewijzigd door quichot op 24 Nov 2021, 11:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: consoleboot met lage doorvaarthoogte

Berichtdoor henkvd » 24 Nov 2021, 11:32

Toch wel ff bijstellen

Nog net water verplaatsend trekt zo'n combi een enorm gat in het water, met een enorme hekgolf.
Eenmaal planerend blijft van deze hekgolf weinig over en onvergelijkbaar met het zelfde vaartuig water verplaatsend.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: consoleboot met lage doorvaarthoogte

Berichtdoor quichot » 24 Nov 2021, 11:50

Het gaat dan ook niet om een hekgolf. Die verdwijnt eenmaal planerend bijna volledig. Het gaat om het kuileffect wat ik beschrijf, en om de algemeen geldende waarheid dat energie niet verdwijnt.
En dan is er nog de objectieve waarneming. Als je ligt afgemeerd waar snelvaren verboden is, en er passeert een planerende speedboat, dan kan je echt beter even de koffiepot vasthouden, en dan zie je een rietkraag echt even heel heftig schudden. En inderdaad pas als de betreffende boot al uit het zicht is verdwenen, Dat praat niemand mij uit het hoofd. Ik weet ook zeker dat menig forumlid dit kan bevestigen.
Ik sluit dan ook niet uit dat speedboatvaarders in alle oprechtheid menen dat het wel meevalt. Ze zien dit immers zelf nooit.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: consoleboot met lage doorvaarthoogte

Berichtdoor henkvd » 24 Nov 2021, 12:02

Ze gaan je beter met 25 km/h voorbij dan 13 km/h
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten