chaea schreef: Ik wijs je alleen op het stukje massa wat je beschrijft, en daar veranderd wel degelijk wat.
Van planeren wordt een boot geen gram lichter. Aan de massa verandert dus helemaal niets. De waterverplaatsing neemt af, dat wel. Maar de romp wordt nog steeds gedragen door het water. De reactiekracht waarmee de romp boven water wordt gedrukt verdwijnt niet in het niets. Dat is een zeer serieuze kracht, die een tijdelijk kuil in het wateroppervlak drukt waar de romp passeert. Het gaat uiteindelijk om exact hetzelfde drijfvermogen als waarmee die romp stilliggend water verplaatst.
Die kracht is een resultante van de massa van het vaartuig, de snelheid (de tijd die nodig is om één scheepslengte te verplaatsen) en het motorvermogen.
De massa is de constante, de snelheid is recht evenredig aan het motorvermogen, ofwel de hoeveelheid energie die nodig is om de romp met die massa en die snelheid boven water te houden. En energie gaat nooit verloren. Die verdwijnt, net zo min als de massa, niet bij toverslag, die blijft ergens.
Hoe zwaarder de boot, hoe dieper die tijdelijke kuil. Die kuil vult zich onmiddellijk met het omringende water zodra het vaartuig voorbij is. Dit zorgt voor één heftige golf, in tegenstelling tot meerdere milde golven bij een waterverplaatser met 6km/h. Het is die golf die, waar snelvaren niet is toegestaan, voor overlast of oeverbeschadiging kan zorgen. Een golf die de oever pas bereikt als de boot allang uit het zicht is verdwenen, dat wel.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido