Eerste bootje?

algemene discussies

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Partagas » 13 Okt 2021, 08:29

Deze is het dus niet geworden :evil: Met name het teakhouten dek is voor mij een te groot risico. Geheid dat het stalen dek dat eronder zit roest vertoond en in welke mate? Daarnaast had men geen enkele rekening of wat ook van de oude OM 636. De urenteller bleek niet aangesloten :roll: In ieder geval weer wat geleerd.
Gebruikers-avatar
Partagas
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 16 Sep 2021, 11:00
ligplaats:
info: Skarpnes 30AC
Perkins 6 cil. 120 PK

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Oeverloos » 13 Okt 2021, 10:56

Misschien heb je wat aan een aantal dingen die mij bij gebleven zijn door de jaren heen:

- ik zou ruim de tijd nemen en een paar jaar uittrekken voor het zoeken naar een schip.

- uiteindelijk is het belangrijkste punt bij een schip de structurele integriteit van het casco. Let b.v. op het aantal spanten, om de 40 cm of 50 cm. Rondspant heeft vormsterkte. Eigenbouw of een project van een beginnende jachtbouwer kunnen wisselende kwaliteiten hebben.

- als je een heel oud schip koopt komt het er vaak op neer dat je het schip in de loop van de jaren stript en opnieuw motoriseert en het installatiewerk vervangt. Dat doe je door de jaren heen. Soms kun je beter starten met een nieuw casco en dus een nieuw schip. Groot voordeel voor de waarde ontwikkeling.

- let op plaatwerk dat doorgeroest kan zijn, zoals dekken, materiaal verdwenen door galvanische corrosie onder de watertank, dieseltank, zwartwatertank, huiddoorvoeren. Vooral op plekken waar je niet bij kan en waar je niks ziet.
Je kunt een plaatdikte meting laten doen, maar het afhameren van vlakken en dekken is eenvoudig en ook een methode. Vooral als je door het vlak heen slaat, dan weet je dat het schip op de verf drijft.

- een schip roest van binnen uit. Dat is meestal onzichtbaar. Dus iets om naar te kijken.

- een kunststof boot, die niet bij aflevering is voorzien van een waterdicht twee componenten epoxyverfsysteem op het onderwaterschip zou eigenlijk gecheckt moeten worden op osmose vorming en watergehalte.

- laat de aandrijflijn van het schip inspecteren.
De aandrijflijn bestaat in zijn meest uitgebreide vorm, bekeken vanaf de schroef naar de motor, uit:
schroef (een beschadigde schroef maakt herrie en veroorzaakt onbalans waardoor het schroefaslager voortijdig verslijt).
schroefaslager (check speling op de wal) watergesmeerd, vetgesmeerd of oliebad,
schroefas,
stuffing box of schroefasafdichting (keert het water in de schroefas, kan lekken),
stuwdruklager met een klembus waar de schroefas in geklemd zit, is einde van de schroefas,
homokineet ( die kan er zo tussenuit voor een check van eventuele speling),
keerkoppeling,
demperplaat (voelen en luisteren bij schakelen),
vliegwiel.

- een zwemplateau dat onderdeel is van de romp is ideaal. (Lengte loopt en makkelijk met bijboot aan boord komen, en zwemtrap bereikbaar)

- een hak waar de roerkoning op draait is te verkiezen boven loshangend (kwetsbaar), let op de constructie van de roerkoning en de smering ervan.

- een diepe kettingbak met afwatering, een bruikbaar anker en min. 35 meter ketting.
Ik kijk eerst naar de ankerbak. Als die niet deugt kun je niet fatsoenlijk ankeren en zie ik van het schip af.

- een motor en de navigatie apparatuur hebben na 20 jaar en 3000 uur geen economische waarde van betekenis.
Uitzondering zijn professionele motoren zoals b.v. John Deere, Caterpillar, Deutz Köln, Perkins, Mitsuibishi, Cummins, MAN, Scania, Gardner, etc.

- tanks moeten een mangat hebben, open kunnen en schoongemaakt. RVS watertanks kunnen roesten op de naden. Open maken en checken.

- gasinstallatie gekeurd of als heel oud beter opnieuw aanleggen. Een geiser heeft zijn voordelen, maar moet wel een eigen afvoer naar buiten hebben. Eerlijk gezegd, is een geiser op een boot niet meer van deze tijd.

- oude pompen vervangen. Op ruimer water wil je in elk compartiment een electrische pomp

- ideaal is een watermelder in elk compartiment.

- oudere slangen vervangen, de slangen onder de waterlijn dienen volgens voorschrift versterkt te zijn.
Sommige boten drijven op hun slangen.

- laat een dieselmotor keuren door een monteur. Minimaal de compressie meten.

- er hoort een beluchter/ antisyphon/antihevel op de elleboog bij het spruitstuk van de motor te zitten. Deze zorgt er voor dat er geen water kan terugstromen naar de motor.

- houd rekening met een omvormer van minimaal 2000 Watt.
Eigenlijk is een 3000 Watt omvormer/lader wel de norm geworden, omdat er steeds meer electriciteit wordt gebruikt aan boord. Als er een oude kleine omvormer aan boord staat, houd dan rekening met de aanschaf van een nieuwe lader/omvormer. Het verhoogt het comfort aan boord aanzienlijk.
Bij zo’n omvormer horen genoeg boordaccu’s om de stroom van de dynamo van de motor op te slaan. Zonnepanelen zijn super als je veel in de natuur ligt.

- accu’s moeten meestal vernieuwd worden en de wc ook. Het scheepstoilet is handmatig of electrisch maar vaak een bron van klein leed (reserveonderdelen).

- als de brandstoftank een waterzak heeft, laat deze aflopen, of kijk onder in de voorfilter. Zie je zwart koffiedik of bruin draderig slijm, dan zitten er bacteriën in de tank.
Je staat dan aan het begin van een heel lang traject.

- er horen werkende anodes op het onderwaterschip te zitten, zink voor zout water, aluminium voor zoetwater. Ontbreken de anodes dan is de kans op putcorrosie (vergiet) groot.

- heeft een schip een oude dieselmotor calculeer dan een nieuwe motor inbouw in. Voor je gaat repareren of testen, bedenk eerst of de motor niet beter vervangen kan worden door een nieuwe. Een nieuwe motor mag best wat kosten want het is de aandrijving van je schip. Dit is niet iets om op te bezuinigen.

- je kunt een oude motor van DAF, Ford, laten reviseren of een gereviseerde motor kopen, omdat deze motoren solide zijn en de onderdelen nog voorradig en goedkoop zijn.
Bij een gereviseerde motor hoort een gedetaileerde lijst van uitgevoerde werkzaamheden die aangeven wat er precies is gereviseerd en de specs van de appendages (randapparatuur, zoals een inspuitpomp, filters, watergekoeld spruitstuk, dynamo, expansievat/warmte wisselaar, interne pomp, externe impellerpomp, intern en extern koeling, etc.)
Er zijn gerenomeerde revisie bedrijven die vakwerk leveren en er trots op zijn hun naam te verbinden aan de geleverde motor met de bijbehorende garantie certificaten.

- een onderhouden dieselmotor draait eigenlijk altijd, maar heeft een heel kwetsbaar onderdeel: de hoge druk inspuitpomp.
Kijk of een professioneel voorfilter is gemonteerd. Daarmee voorkom je dat de inspuitpomp voortijdig verslijt, of vervuilt, waardoor de motor slecht start, afwijkend draait, of zo vervuilt dat de motor helemaal stopt.
De revisie van een vervuilde pomp is een vaak voorkomende zaak maar is vermijdbaar.
Het reviseren of schoonmaken van de injectors is ook iets dat je na 2000 - 3000 uur kunt plannen als de motor laag belast wordt.

- Bij vele langdurig, laag belaste motoren zit de elleboog in de uitlaat bijna helemaal dicht met roet en kool.
Deze elleboog wil ook wel eens corroderen. Het loont om dit te checken.

- het woord “refit” wordt vaak gebruikt maar heeft meestal geen enkele betekenis. Je mag verwachten dat een schip door de jaren heen is aangepast aan de eisen van de tijd. Is dat niet zo, dan is schraalhans keukenmeester geweest op een dergelijk schip en zal dat ook wel voor het onderhoud gelden.

- ga in de stuurhut zitten en let dan op of je naar buiten kan kijken vanaf de bank of stoel.
In een schip waar je niet naar buiten kan kijken, houd je het niet lang uit en verkoop je het schip weer.

- als het schip een tweepersoons kooi heeft met één uitgang, dan moet altijd één van beiden over de ander heen klimmen ‘s nachts. Dat kan leiden tot opgetrokken wenkbrauwen.

- oude schepen hebben soms te korte kooien.

- als een schip geen meevaar plek heeft bij de stuurstand, kijk dan of die alsnog gemaakt kan worden. Ik vind dat je niet zonder kan.

- let op ventilatie mogelijkheden. De punt heeft meestal een vluchtluik waar je een tentje boven kunt spannen, maar de achterkajuit moet met regen ook voldoende geventileerd kunnen worden.
Het kan daar te warm worden.

- vaar je ook in voor- en naseizoen dan hebben dubbele ramen de voorkeur.

- maak een proefvaart om te kijken of het schip rechtuit vaart.
Elk schip heeft een eigen wijze van vaargedrag.
Bij een proefvaart is dat het eerste waar je op let.
Een schip, dat niet koersvast van zichzelf is, is een uitdaging om mee te varen.

Mvrg. Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 13 Okt 2021, 12:49, in totaal 2 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Kwokko » 13 Okt 2021, 11:51

Partagas schreef:Daarnaast had men geen enkele rekening of wat ook van de oude OM 636. De urenteller bleek niet aangesloten :roll: In ieder geval weer wat geleerd.

Ik vraag me zo langzamerhand af ,(gelezen je draadje te hebben) ,wat je voor eisen stelt bij de aankoop van een boot.
Zo te lezen moet deze in de categorie 30 a 50 mille zitten,Maar mag maar 8500 - 15000 eurotjes kosten.
Wat zijn je verwachtingen inzake het bewaren van rekeningen?
In die categorie zijn er denk ik weinigen die überhaupt een rekening hebben,want veelal worden de werkzaamheden zelf ,danwel via een bevriende relatie uitgevoerd.
In de klasse 8500 - 15000 vind je niet veel wat aan je eisen voldoet ,of het moet een gelukstreffer zijn.
Mede door corona ,nu weinig mensen op vakantie konden ,zijn de boot prijzen de lucht in geschoten ,en wordt er voor een drijvende badkuip veel geld betaald.
Er zijn zat genoeg scheepjes van 6 tot 8 meter ,die nu voor rond de 9 a 12 mille van de hand gaan ,en dan denk jij dat jou besteedbaar uitgave tussen 8,5 en 15 mille moet zijn voor een 9 a 10 meter zeiljacht zonder tuigage.
Heel realistisch vind ik dat niet.
Een goed schip ,dat goed is onderhouden ,en al is het ook een ex-zeiljacht in de klasse 9 - 12 meter zit tussen de 25 en 40 mille .
Ruim daaronder is een drijvend iets ,waar je niets van kunt verwachten.
Kwokko
 

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Oeverloos » 13 Okt 2021, 13:30

Nog een aanvulling op bovenstaande.

- een verwarming is wel een aanrader aan boord.
B.v. lucht verwarming op diesel van Eberspächer, Webasto of Planar. Of een luchtkachel op gas van Trumatic.
Een dieselolie gestookt potkacheltje van Refleks/Heatpol of Dickinson is heel sfeervol en begerenswaardig en gebruikt geen stroom.
Voor grotere motorboten is c.v. te overwegen. Diverse bedrijven bouwen ze achteraf bijna onzichtbaar in en je doet je vrouw er een groot plezier mee.

- als het schip enkel glas heeft dan ontstaat er snel condens op het glas en het metaal romdom.
Dubbel glas is een aanrader.
Vooral thermopane met een koude brug. Daardoor ontstaat er geen condens meer op de het aluminium frame van het glas.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Partagas » 14 Okt 2021, 12:20

Oeverloos schreef:Misschien heb je wat aan een aantal dingen die mij bij gebleven zijn door de jaren heen:
...
Mvrg. Oeverloos

Of ik hier wat aan heb? Jazeker!!! Ontzettend bedankt voor je gedetailleerde uitleg!
Gebruikers-avatar
Partagas
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 16 Sep 2021, 11:00
ligplaats:
info: Skarpnes 30AC
Perkins 6 cil. 120 PK

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Partagas » 14 Okt 2021, 12:31

Kwokko schreef:Een goed schip ,dat goed is onderhouden ,en al is het ook een ex-zeiljacht in de klasse 9 - 12 meter zit tussen de 25 en 40 mille .
Ruim daaronder is een drijvend iets ,waar je niets van kunt verwachten.

Het lijkt er inderdaad op dat er onder de 20-25K niet zo veel goede bootjes te vinden zijn dus met dank aan "Oeverloos" en de goede adviezen zoek ik rustig verder.
Gebruikers-avatar
Partagas
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 16 Sep 2021, 11:00
ligplaats:
info: Skarpnes 30AC
Perkins 6 cil. 120 PK

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor ErikHa » 14 Okt 2021, 16:41

Er zijn zat goede bootjes te vinden in die prijsklasse. Ofwel je eisenpakket aanpassen, ofwel bereid zijn reparaties/aanpassingen uit te voeren, ofwel geduld hebben met je zoektocht. Doorsparen is ook een optie. Hoeveel bootjes heb je tot nu toe met eigen ogen bekeken?

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Partagas » 18 Okt 2021, 10:07

Deze week gaan we naar een 3e bootje kijken. Deze is ietsjes kleiner (8.75) maar met dank aan de bruikbare tips van @Oeverloos nemen we nu ook andere dingen mee. Er is een keuringsverslag met o.a. staaldiktemeting.
Motorisatie betreft een vrij recente Mitsubishi/ Vetus diesel. Boegschroef, hydraulische besturing en roerkoning draait op een hak. Boot heeft binnenin alles wat we graag willen maar ook een achterkajuit en een open kuip. Een zwemplateau met trap zit er ook op en verder zaken als aluminium ramen (géén dubbel glas helaas), luchtverwarming, nieuwe elektra met nieuwe accu's en zonnepanelen. Lijkt in de basis een goed scheepje maar we gaan het zien...
Gebruikers-avatar
Partagas
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 16 Sep 2021, 11:00
ligplaats:
info: Skarpnes 30AC
Perkins 6 cil. 120 PK

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten