Eerste bootje?

algemene discussies

Eerste bootje?

Berichtdoor Partagas » 08 Okt 2021, 09:25

Hallo mensen, ik ben nog niet zo lang actief op dit forum maar ik wil toch iets met jullie delen ;) We zijn al een poosje advertenties aan het bekijken voor een leuk bootje van een meter of 9 tot 10 met achterkajuit, rondzit kuip, dinette, keukendeel en een niet te kleine toiletruimte. Prijsklasse in eerste instantie EUR 8500 tot EUR 15.000. Heb een poosje met het idee gespeeld van een spitsgatter maar dat wordt em toch maar niet.
Anyway, mijn aandacht werd getrokken door een Wibo III MS van begin 70er jaren waar de mast vanaf werd gehaald zodat het nu een gewoon motorschip is met een dooskiel. Bootje voldeed aan de "criteria" en wat mij vooral opviel was de netheid van het interieur en de motor. Bij veel advertenties zie je echt veel verwaarloosde interieurs dus die sloeg ik meteen over.

Na een telefoontje met de eigenaar zijn we woensdag j.l. dus maar "eventjes" naar Friesland gereden om de Wibo III te bekijken. Het betreft een stalen boot met een Mercedes 636 diesel. We zijn alleen gaan kijken of het type boot überhaupt iets voor ons is en hoe het o.a. met de ruimte op zo'n boot gesteld is. Dat is nu eenmaal niet te beoordelen vanaf plaatjes. De klassieke lijnen vind ik mooi en het bootje ziet er niet onaardig uit. Natuurlijk is er werk aan en mochten we kopen ga ik ook wel wat dingen veranderen. Het teakdek (geschroefd, niet geplakt) moet sowieso flink onderhanden genomen worden en ondanks dat de motor heel netjes liep wil ik die door een monteur laten nakijken en zo nodig reviseren. Volgende week gaan we terug en wordt ie in de kraan gehangen zodat we de onderkant kunnen bekijken. We hebben een zeer ervaren "botenman" die meegaat en de zaak goed bekijkt.

Is er hier misschien iemand die ervaring heeft met een Wibo III? Op internet is er niet zo heel veel over te vinden namelijk.

Wordt vervolgd zullen we maar zeggen 8-)
Gebruikers-avatar
Partagas
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 16 Sep 2021, 11:00
ligplaats:
info: Skarpnes 30AC
Perkins 6 cil. 120 PK

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Amersfow » 08 Okt 2021, 09:36

Ze werden volgens mij gemaakt in Woubrugge, WIBO, Bouw van Wijk. Ik begreep dat de plaatdikte niet zo groot was, dus goed checken op dunne plekken, misschien nog wel meer aan de binnenkant dan aan de buitenkant. De motor heeft waarde 0, zolang die het nog doet is het meegenomen. Een oudje.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Partagas » 08 Okt 2021, 10:02

Amersfow schreef:Ze werden volgens mij gemaakt in Woubrugge, WIBO, Bouw van Wijk. Ik begreep dat de plaatdikte niet zo groot was, dus goed checken op dunne plekken, misschien nog wel meer aan de binnenkant dan aan de buitenkant. De motor heeft waarde 0, zolang die het nog doet is het meegenomen. Een oudje.

Plaatdikte is 5 mm dus dat vind ik voor zo'n bootje niet bepaald dun. De motor is een oudje ja, maar wellicht is ie een keer gereviseerd want het beestje loopt mooi en ziet er "verzorgd" uit.
We gaan het zien...
Gebruikers-avatar
Partagas
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 16 Sep 2021, 11:00
ligplaats:
info: Skarpnes 30AC
Perkins 6 cil. 120 PK

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Beemer » 08 Okt 2021, 21:08

In het verre verleden heb ik, met veel plezier, 2 WIBO zeilboten gehad.
Degelijk gebouwde stalen schepen, maar controleer wel het vlak vanaf de binnenzijde, met name ACHTER DE DIVERSE DWARSSPANTEN. Geheid dat door (condens-)water hier roestvorming is (bij mijn WIBO 835, prikte ik met een schroevendraaier dwars door het vlak; het betrof overigens slechts enkele vierkante centimeters).
Iedereen is altijd druk met verven aan de buitenzijde, maar ik denk dat er meer stalen schepen zijn gezonken door roestvorming aan binnenzijde dan door roest aan buitenzijde!

Overigens nog alle respect voor Bouw van Wijk die na jaren succesvol bouwen van stalen knikspant schepen, het juiste moment wist te kiezen om overstappen naar de bouw van polyester sloepen.

Succes met de bezichtiging van de WIBO MS.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor heuvels » 08 Okt 2021, 21:27

De OM636 wordt nog steeds door Drinkwaard geleverd en gereviseerd. Zijn dan echt ZGAN.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor aadbloem » 08 Okt 2021, 21:32

Beemer schreef:Overigens nog alle respect voor Bouw van Wijk die na jaren succesvol bouwen van stalen knikspant schepen, het juiste moment wist te kiezen om overstappen naar de bouw van polyester sloepen.

Helaas is nu wel afgelopen met de van Wijk sloepen wegens te duur. van Wijk heeft vrijwel al het "sloepen" personeel opgedoekt en een een hal verkocht.
De paar sloep orders die hij nu nog binnen weet te slepen worden uitbesteed aan Jachtbouw Ligtvoet te Koudekerk.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Solita74 » 08 Okt 2021, 22:37

Wibo s waren 3,2 mm dik
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Partagas » 09 Okt 2021, 07:14

heuvels schreef:De OM636 wordt nog steeds door Drinkwaard geleverd en gereviseerd. Zijn dan echt ZGAN.

Ja, ik zag het op de site. Je kunt ook je eigen 636 laten reviseren bij hun dus over het motortje maak ik me niet zoveel zorgen 8-)
Gebruikers-avatar
Partagas
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 16 Sep 2021, 11:00
ligplaats:
info: Skarpnes 30AC
Perkins 6 cil. 120 PK

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Partagas » 09 Okt 2021, 07:31

Beemer schreef:In het verre verleden heb ik, met veel plezier, 2 WIBO zeilboten gehad.
Degelijk gebouwde stalen schepen, maar controleer wel het vlak vanaf de binnenzijde, met name ACHTER DE DIVERSE DWARSSPANTEN. Geheid dat door (condens-)water hier roestvorming is (bij mijn WIBO 835, prikte ik met een schroevendraaier dwars door het vlak; het betrof overigens slechts enkele vierkante centimeters).
Iedereen is altijd druk met verven aan de buitenzijde, maar ik denk dat er meer stalen schepen zijn gezonken door roestvorming aan binnenzijde dan door roest aan buitenzijde!

Succes met de bezichtiging van de WIBO MS.

Ik heb een origineel document van Van Wijk, Bouw Van Wijk b.v. Er zijn blijkbaar 2 Wibo III uitvoeringen. De ene werd later hernoemd naar Wibo 730 en de ander bleef Wibo III MS met ronde spiegel. Dat is de uitvoering waar ik het over heb.
LOA 9.10 mtr. LWL 7.42 mtr. Br. 3.00 mtr. WV 5500 kg. Ballast 1850 kg. Nieuwprijs was Fl. 60.000,= :lol:

* Voor zover ik iets van spanten heb kunnen zien was het gewoon geverfd trouwens.
Gebruikers-avatar
Partagas
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 16 Sep 2021, 11:00
ligplaats:
info: Skarpnes 30AC
Perkins 6 cil. 120 PK

Re: Eerste bootje?

Berichtdoor Partagas » 09 Okt 2021, 07:51

Solita74 schreef:Wibo s waren 3,2 mm dik

De MS uitvoeringen zouden 5 mm zijn maar weet niet of dit juist is.
Gebruikers-avatar
Partagas
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 16 Sep 2021, 11:00
ligplaats:
info: Skarpnes 30AC
Perkins 6 cil. 120 PK

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten