Op boot wonen ..alleen...

algemene discussies

Op boot wonen ..alleen...

Berichtdoor Angie » 19 Sep 2021, 19:49

Na 32 jaar heeft mijn -in midlifecrisis verkerende- partner een punt achter onze relatie gezet. Mijn droom, wonen op de boerderij, ook meteen versplinterd.
Sta je dan.. 48 jaar, alles gegeven, alles gedaan, zelf maar een WAO uitkeringkje.. 2 paarden, 3 honden en wat kippen..
Mijn ouders hebben aangeboden tijdelijk met de honden , kipjes achter in de tuin en paarden bij hun in de buurt op de manege, bij hun in te komen wonen.
Ik moet dus op deze leeftijd, met diverse aandoeningen en nog nooit alleen geweest in mijn leven, zien hoe ik aan een inkomen kom wat ik nog aan kan ( maar ben wel 80-100 afgekeurd).

We hebben ooit een ijsselaak gehad en daarvoor ook altijd een klein ten broeke kruisertje ( waar we mee zijn begonnen) en de ouders van mijn ex-partner zijn ex-schipperskinderen en hebben ook op een boot van 12 meter prima gewoond. Was een zeewaardig rondspant wat ooit een zeilschip was ( achtersteven hadden ze zelf eraan gelast... echt heel mooi schip).

Op deze verhitte woningmarkt.. met 0 spaargeld ( ja echt.. ik sta met mijn spulletjes én dieren etc 'op straat', geen samenlevingscontract, niks hadden we.. we zouden volgende februari gaan trouwen 22-02-2022 leek ons erg leuke datum..)... Ik ben niet 'honkvast', natuurlijk ben ik wel afhankelijk van waar mijn paarden straks staan...die plaats met de auto / fiets te doen moet zijn vanaf de boot.

Nu heb ik dus het idee opgevat om dan tijdelijk even tot positieven te komen bij mijn ouders , iets te sparen en door te kijken naar werk.. en dan maar een boot van zo'n 10 x 3,5 / 4 te kopen om op te wonen. De verhitte woningmarkt, incl. de totale paniek van op een appartementje te moeten bivakkeren, het idee van rust en ruimte om mij heen kwijt..
De honden vinden het fijn waar ik ben en vanaf de boot ben je zo de natuur in etc uiteraard...

Maar nu is de vraag.. is dit te doen in je eentje?
Ik vind het best een 'eng' idee om alleen te zijn 's nachts, daar is wel overheen te komen natuurlijk, ik heb de honden bij mij.. kan evt vrienden/ familie bellen... maar hoe is het verder 'te doen' ? Ik ben zelf best handig maar niet echt met binnenboordmotoren, pompen, elektra dat soort dingen.. Wel intelligent genoeg om e.e.a. te leren, onderhoud zitmaaier etc deed ik ook zelf, olie verversen etc.. maar goh.. een motor en een schip wat onder water kan lopen is dan weer andere zaak.

Wat zijn de do's en don'ts? Hoe weet ik wanneer een schip goed warm te stoken is / winterhard ( ik heb 2 vormen van reuma.. ja, ik weet het ;-) maar de boerderij hier is ook vochtig en ik heb goede medicatie ;-) ) en zonnepanelen leken mij erg handig, verder kwam ik nog niet.... Ik ben nooit veeleisend geweest verder, hoef geen fancy keuken oid maar oventje zou wel fijn zijn.
Ik kijk nu al wat rond op de botenmarkt maar zie wel veel watertanks al maar nog niet veel vuilwatertanks etc? hoe is dat nu geregeld? toiletten lijken ook nog steeds erg verdacht veel op de 'laat maar gaan waar je gaat' systemen van vroeger?
Internet, is dat stabiel op een schip? Want ik wil proberen callcenter/ helpdesk werk 'thuis' te gaan doen.

zijn er mensen hier die alleen op een boot wonen en hun ervaring willen delen? Kosten per maand? kostenbesparende maatregelen? Hoe te doen met woon/ postadres?
jachthavens waren vroeger al duur en vraag mij af of dat nog te doen is tegenwoordig en hoe ze tegenover 'langer verblijf aan boord' staan..

kortom, veel vragen. Ik ga ook nog e.e.a. googlen om evt. verhalen van mensen te bestuderen en achter meer tips en trucs te komen. Eerst wil ik uitvogelen wat ongeveer de kosten gaan zijn en dan daarop alles verder uit werken/ naartoe werken en realtime van mensen lezen hoe ze dingen aanpakken/ waar men tegenaan loopt, is altijd fijn.

alvast hartelijk dank!
Angie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Sep 2021, 19:19
ligplaats:
info:

Re: Op boot wonen ..alleen...

Berichtdoor Wolf1 » 19 Sep 2021, 20:07

Over welk gedeelte van Nederland praten we ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Op boot wonen ..alleen...

Berichtdoor Angie » 19 Sep 2021, 21:34

ik probeer eerst omgeving Moerdijk ( veel havens, biesbosch dichtbij voor uitstapjes, centraler voor familie/ vrienden). Liefst zou ik in Zeeland zijn, veerse meer ligt mijn hart wel, ook poosje toen we jong waren gewoond. Alleen zijn het wel allemaal 'dure' plekken, veerse meer heeft al dagkaarten heb ik begrepen, schandalig eigenlijk.... Echt in the middle of nowhere of het hedenterdaagse 'off grid' is niet te bedoeling :-).
Angie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Sep 2021, 19:19
ligplaats:
info:

Re: Op boot wonen ..alleen...

Berichtdoor varg » 20 Sep 2021, 09:46

In sommige verenigingshaven zijn ze wat toleranter naar mensen die op hun boot wonen. Vooral als je wat kunt bijdragen aan de activiteiten van de vereniging. Je hebt dan zaken als elektriciteit en drinkwater bij de hand en vaak ook internet...dat zijn toch alweer een paar forse hobbels minder. Wel dient men een waladres te hebben. Formeel mag je namelijk niet langer dan een half jaar per jaar op je boot verblijven zonder daar 'domicilie te kiezen'. En dat laatste mag niet. Je kunt je niet inschrijven als ingezetene op het terrein van een watersportvereniging. Dat half jaar per jaar...niemand weet natuurlijk wanneer je half jaar ingaat..dus in de praktijk wonen mensen er permanent...maar mét een waladres bij een vriend of familielid. Het is voor verenigingen vaak wel handig als er iemand permanent aanwezig is op de haven. Dit in verband met gasten of 's winters met inbrekers. Voor het wonen op een kruiser van 10-12 meter (ga voor 12!) moet je perfect isoleren (dubbel glas of geïmproviseerd, dikke isolatie, zeker tegen de plafonds). Ook moet je de beschikking hebben over minimaal 2 verschillende verwarmingssystemen, bijvoorbeeld een gasolie-hete lucht kacheltje EN een kachel met 'drip-feed' zoals een Rietpol of een Dickinson. Alles zelf aanleggen gaat kapitalen kosten...dus kijk naar een jacht wat al eerder voor dit doel is gebruikt.
Een eenvoudige zaak is zo wonen niet...en goedkoop ook niet, de prijs van stalen jachten is fors gestegen door corona. Echt arme mensen kiezen daarom voor een oud fors zeiljacht van polyester...mast wordt verkocht, schip is vaak redelijk geïsoleerd en voorzien van kachel, etc. Denk er om dat in de toekomst betaald zal moeten worden voor het afvoeren van deze schepen bij einde levensduur! Dit in tegenstelling tot een stalen schip. Denk ook aan je diepgang! O ja...voor ik het vergeet. Zorg dat je overal kunt staan! Gebukt leven is op termijn onwenselijk!
groet...en succes! Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Op boot wonen ..alleen...

Berichtdoor quichot » 20 Sep 2021, 10:42

Op onze haven is permanente bewoning voor de vereniging geen enkel probleem. Blij mee juist, permanente sociale contrôle. Of het wettelijk mag? Geen slapende honden wakker maken. Blijf formeel ergens ingeschreven bij familie of vrienden.
Niet bij jou in de buurt, maar ik denk dat veel verenigingshavens daar zo tegenaan kijken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Op boot wonen ..alleen...

Berichtdoor Yep » 20 Sep 2021, 10:49

Even wat inzomen op postadres:
Ingeschreven staan is niet voldoende.
De Gemeente dient verklaringen te ontvangen van

- De bestaande bewoner dat de bootbewoner er niet woont en dat zij de post naar hen (is de nieuwe onzin)/haar/hem zullen doorsturen en
- De bootbewoner dat hij/zij/hen (is de nieuwe onzin) niet op het betrokken adres gaat wonen.

Anders krijg je flink geouwehoer met betrekking tot uitkeringen, belastingen, etc.
Veel gemeentes faciliteren dit, er zijn er ook die hieraan niet meewerken.
Laatst gewijzigd door Yep op 20 Sep 2021, 11:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Op boot wonen ..alleen...

Berichtdoor Amersfow » 20 Sep 2021, 11:33

Ik denk dat je beter een stacaravan kan betrekken, veel meer waar voor je geld en wat meer beschermd.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Op boot wonen ..alleen...

Berichtdoor henkvd » 20 Sep 2021, 19:54

Denk dat hier het probleem begint met de uitkering, een adres wordt dan al een probleem hiervoor, wat je ook doet, heb je denk wat geluk dat je ze allebei nog hebt anders heeft het bij één ouder ook direct gevolgen voor zijn/haar AOW uitkering.( gezien je leeftijd mag ik ervan uitgaan dat hier sprake van is)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Op boot wonen ..alleen...

Berichtdoor Yep » 20 Sep 2021, 19:59

henkvd schreef:Denk dat hier het probleem begint met de uitkering, een adres wordt dan al een probleem hiervoor, wat je ook doet, heb je denk wat geluk dat je ze allebei nog hebt anders heeft het bij één ouder ook direct gevolgen voor zijn/haar AOW uitkering.( gezien je leeftijd mag ik ervan uitgaan dat hier sprake van is)


Tenzij je een officieel postadres regelt zoals hierboven door mij betoogt.
Dan voorkom je dit juist.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Op boot wonen ..alleen...

Berichtdoor henkvd » 20 Sep 2021, 20:06

Idd regel dat goed anders heeft het aan alle kanten gevolgen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten