quichot schreef:Maar ik ken de situatie ter plekke niet.
Dan kan je er over de situatie daar ,ook geen oordeel over vellen.
Komende vanaf de Zuiderhaven ga je rechtsaf de A op ,daarin zitten 3 bruggen , de Museumbrug ,de A-brug en de Visserbrug.
Als je ruimte moet houden voor de eerste brug ,moet je te ver voor de brug blijven liggen,met als resultaat dat een brugwachter niet weet wat de schipper van plan. Ligt er boot voor de Museumbrug ,dan kan het op 2 manieren.
A: een hoop gedram en gescheld ,en de boot achteruit ,en dan de rondvaartboot erdoor ,en dan de rest ,met als resultaat ,iedereen stastceen poos te wachten.
Of
B: gewoon volgens de situatie erdoor.
Bij de volgende bruggen ,is het nog beroerder.
Voor en achter de brug hoofden liggen meestal boten,blijvers zogezegd.
Dus aanmeren of wachtplekken,vergeet het maar.
Hoe dat komt?
Groningen heeft een links bestuur ,dat gedoogd veel en handhaaft niks.
Kijk maar naar de Noorderhaven ,waar je linksaf het Reitdiep op gaat.
Zou je rechtsaf gaan ,dan is een aanmeerplek niet te vinden,want de Noorderhaven is de plek waar varend schroot ligt.
De "staande mast route" is breed genoeg voor zeilboten,en ook voor andere jachten,maar bij de bruggen is het krap.
Een uitwijk plaats is er niet voor grotere boten zoals een tjalk of andere platbodem.
Die zal dan achteruit moeten ,als de rondvaartidioot zijn zin wil hebben.
Daarom vaar ik niet door mijn eigen provincie stad,omdat het tuig van de rondvaartboten denkt dat het vaarwater hun eigendom is.
Het is de route voor de zeilers ,die er wel langs moeten,want voor hun is er geen andere mogelijkheid om vanaf Zoutkamp naar Delfzijl binnendoor te kunnen varen.
De andere route heeft vaste bruggen.