Boot verkopen en pas veel later betalen?

algemene discussies

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor Oeverloos » 11 Sep 2021, 17:14

Binnetie schreef: mijn schoonvader heeft de boot destijds gekocht en maakte ter plekke het geld over naar de verkoper zodat hij er vrijwel direct mee weg kon varen.


Jouw schoonvader zag het goed.
Boten kopen en verkopen is al moeilijk genoeg.
Houd het simpel en neem de tijd.
Het komt heus wel goed met de verkoop van jouw boot.

Zoek niet alleen het hoogste bod, maar ook de beste koper.

En de beste verkoper is de beste luisteraar,
want die weet precies waar de koper naar op zoek is.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor Michiel63 » 11 Sep 2021, 21:54

jade schreef:Niet te moeilijk maken, het feit dat je zelf ook erg twijfelt over de door de koper bedachte constructie zegt al genoeg, beter niet aan beginnen.
Als je hier als koper mee komt geeft toch ook al wel wat aan, normaal deel je zulke privé omstandigheden toch niet.



Das grappig, heeft u zich wel een afgevraagd waar iedereen die dure boten van betaalt? Vaak wordt betaald met geleend geld, veelal van de bank. Die bank vraagt om zekerheid dat de lening en de rente ook wordt terugbetaald. Dan wordt zo’n boot ingeschreven in het scheepsregister en die ingeschreven boot zal als hypothecaire dekking dienen. Daarnaast zal die bank ook voor die bootlening een hypothecair recht op de woning van de nieuwe booteigenaar willen ( zodat hij niet wegvaart). De rente is nu ongelooflijk laag, dus voor bepaalde mensen is lenen voor de boot aantrekkelijk.
Maar waarom zou je al verkoper van een boot dat - uitlenen van het bedrag van de koopsom - voor een korte termijn ook niet kunnen doen? Je speelt even voor bank. Voordeel is dat de koper niet lang hoeft te denken en zich dan ook niet kan bedenken! En jij bent je boot ‘kwijt’. O’ja een ingeschreven boot kan alleen via de notaris geleverd worden net als een koophuis ( je kunt er dus niet zomaar mee wegvaren).
Michiel63
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 Jul 2021, 12:40
ligplaats:
info:

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor Yep » 11 Sep 2021, 22:10

Allemaal veel te ingewikkeld en vooral gedoe.
Als je het hebt over een schip vanaf vele tonnen kun je de kosten en complexiteit nog wel verantwoorden.
Maar voor een boot van enkele tienduizenden Euro's is het een route die je niet moet willen volgen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor Michiel63 » 11 Sep 2021, 22:25

Yep schreef:Allemaal veel te ingewikkeld en vooral gedoe.
Als je het hebt over een schip vanaf vele tonnen kun je de kosten en complexiteit nog wel verantwoorden.
Maar voor een boot van enkele tienduizenden Euro's is het een route die je niet moet willen volgen.


Yep, ben het helemaal met je eens. Een boot zou je zo uit eigen zak moeten kunnen betalen, kleine zak = kleinere/ oudere/goedkope/ refit boot, maar er zijn kapiteins die graag iets verder springen ;)
Michiel63
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 Jul 2021, 12:40
ligplaats:
info:

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor Yep » 11 Sep 2021, 22:49

Zeker.
Laat de koper maar een PLtje regelen voor de centen.
Om de verkoper te belasten met deze materie omdat de koper (nog) geen poen heeft gaat veel te ver.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Sep 2021, 00:26

Michiel63 schreef:Yep, ben het helemaal met je eens. Een boot zou je zo uit eigen zak moeten kunnen betalen, kleine zak = kleinere/ oudere/goedkope/ refit boot, maar er zijn kapiteins die graag iets verder springen ;)

Tja, niet iedereen heeft die mening . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor Kwokko » 12 Sep 2021, 00:56

Michiel63 schreef:Das grappig, heeft u zich wel een afgevraagd waar iedereen die dure boten van betaalt? Vaak wordt betaald met geleend geld, veelal van de bank. Die bank vraagt om zekerheid dat de lening en de rente ook wordt terugbetaald. Dan wordt zo’n boot ingeschreven in het scheepsregister en die ingeschreven boot zal als hypothecaire dekking dienen. Daarnaast zal die bank ook voor die bootlening een hypothecair recht op de woning van de nieuwe booteigenaar willen ( zodat hij niet wegvaart). De rente is nu ongelooflijk laag, dus voor bepaalde mensen is lenen voor de boot aantrekkelijk.

In minuut opgemaakt door notaris huppeldepup.
Volgens mij,als ik de postings zo lees ,heeft Michiel63 wel een aantrekkelijk tariefje om e.e.a. te kunnen regelen. :| :|
Kwokko
 

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor Michiel63 » 12 Sep 2021, 09:36

[/quote]
In minuut opgemaakt door notaris huppeldepup.
Volgens mij,als ik de postings zo lees ,heeft Michiel63 wel een aantrekkelijk tariefje om e.e.a. te kunnen regelen. :| :|[/quote]

Beste Okko, geenszins. Ik ben wel een ervaringsdeskundige en dat was erg verhelderend (was de verkoper). Kijk wel anders naar al die mooie bootjes die zo langsvaren. Mijn grootvader zei weleen 'de huizen staan beter in de hypotheek dan in de verf''; dat laatste kan ik van de bootjes niet zeggen met al die uitstekende verfsystemen.
Ben op dit forum om te leren van ervaringen en inzichten van anderen, want heb zelf geen technische kennis en mijn vriendin zegt 'twee linkerhanden'.
Michiel63
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 Jul 2021, 12:40
ligplaats:
info:

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor Binnetie » 13 Sep 2021, 11:54

Even een update.
Gisteren was ik 12 uur aanwezig. De kijker had moest ver rijden en zou tussen 12.00 en 15.00 uur aanwezig zijn. Ik heb die tijd aangegrepen om even de boot schoon te maken en de waterleidingen door te spoelen.
Uiteindelijk is er niemand op komen dagen...

's Avonds gelukkig een andere ervaring met mensen van Marktplaats: iemand kwam wat ophalen, maar wist niet hoe een betaalverzoek werkte. Nam zijn laptop mee met de vraag of ik hem wilde helpen om 475 euro over te maken. Ging heelemaal goed en de meneer was super blij :) Zo kan het dus ook.
Binnetie
 

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Sep 2021, 12:21

Binnetie schreef:De kijker had moest ver rijden en zou tussen 12.00 en 15.00 uur aanwezig zijn.

Kwam die uit Zuid Spanje of zo? Een dergelijke bandbreedte hanteer ik niet eens op een rit naar midden Zwitserland :D
Zou voor mij al wantrouwen opwekken .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten