Boot verkopen en pas veel later betalen?

algemene discussies

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor Michiel63 » 10 Sep 2021, 20:22

Als de liefde van de aspirant koper inderdaad groot is, dan zouden jullie het volgende kunnen overwegen.
De koper koopt de boot en die wordt hem via een notariele koopakte geleverd (de kosten betaalt hij natuurlijk). Voor de verschuldigdheid van de koopsom geeft hij u een (waarschijnlijk tweede) recht van hypotheek op zijn woning waarbij bepaald wordt dat u - op de genoemde datum van de levering van zijn woning - toestemming geeft voor doorhaling van de hypotheek als de notaris het koopbedrag eventueel verhoogd met kosten - zoals rente voor het aan hem geleende bedrag - direct aan u uitbetaald. De kosten van die hypothecaire akte betaalt de koper ook.
Afhankelijk van zijn situatie zal zijn partner ook moeten meetekenen voor de hypotheek. Mocht de koper op de genoemde dag niet betalen, hoeft u geen toestemming van doorhaling van de hypotheek te geven waardoor hij de woning niet vrij kan leveren. De notaris is uw bewaker van uw rechten hier.
Vraag een bevriende notaris hoe hij dit zou inkleden.
Succes!
Michiel63
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 Jul 2021, 12:40
ligplaats:
info:

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor Yep » 10 Sep 2021, 23:38

Leuk idee maar ik durf te wedden dat de 'potentiele' koper hierin niet mee zal gaan.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor Marie Christina » 11 Sep 2021, 08:41

Ik beschouw mijzelf als redelijk ontwikkeld)opgeleid, maar ik snap er geen ree... moer van.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor elrenegado » 11 Sep 2021, 09:18

Heel simpel.. geen geld, geen boot !
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor jade » 11 Sep 2021, 10:02

Niet te moeilijk maken, het feit dat je zelf ook erg twijfelt over de door de koper bedachte constructie zegt al genoeg, beter niet aan beginnen.
Als je hier als koper mee komt geeft toch ook al wel wat aan, normaal deel je zulke privé omstandigheden toch niet.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor chaea » 11 Sep 2021, 10:36

Amersfow schreef:In het algemeen, begrijp ik hieruit de de corona gekte op de botenmarkt een beetje over is? Dat als je een doerak 7m voor 15.000 euro op Marktplaats zet die de volgende dag verkocht is?


De gekte is idd over, en precies op het moment dat alles weer "open" ging. Prijzen waren echt schrikbarend hoog maar mensen betaalden omdat er weinig alternatief was. Ik doe alleen nog wat in en verkoop in het seizoen en het was zo gek dat ik handelswaar nog niet eens binnen had of het was al weg. Er zijn nog steeds hoge prijzen maar de doorstroming stokt, vooral nu het najaar komt zullen prijzen zakken en zullen veel mensen schrikken van de werkelijke waarde.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor chaea » 11 Sep 2021, 10:40

quichot schreef:Ik snap je dilemma. Tuurlijk, makkelijk gezegd door ons 'niet doen' in een markt waar serieuze kopers schaars zijn.
Ik zou de boot tot 3 november dan ook gewoon te koop houden, en met deze koper open kaart spelen. Zeg hem dat de boot te koop blijft, maar dat zijn bod blijft staan. Spreek af dat als er zich een andere koper meldt, hij op dat moment kan beslissen of de koop doorgaat tegen de afgesproken koopsom, in welk geval het boter bij de vis moet zijn.
Op die manier kun je veilig meegaan in zijn wens tot uitstel.


Dit is de beste optie, het is en blijft een potentiele koper.
Mijn ruime ervaring hierin is dat mensen die de tijd krijgen om na te denken afzien van de koop.
Ik vraag ook standaard om aanbetaling als men vraagt om vast te houden, willen ze dat niet dan ben je gewoon vrij in verkoop en kan de geinteresseerde altijd nog komen als deze het geld en de tijd heeft.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Sep 2021, 11:34

Amersfow schreef:In het algemeen, begrijp ik hieruit de de corona gekte op de botenmarkt een beetje over is? Dat als je een doerak 7m voor 15.000 euro op Marktplaats zet die de volgende dag verkocht is?

Ik zou niet te snel denken dat die gekte over is; want dat zou ook best aan het 'einde seizoen' kunnen liggen.

Waar bij ons in de verkoophaven de schepen normaal 'dubbel' liggen, zijn nu 'gaten' . . .
Voor de zomer gingen schepen met soms 20% boven de prijs weg, maar de eisen van de klanten lagen wel hoog en het moest wel 'turn key' zijn.
Dus of je die 7m Doerak van 15K de volgende dag kwijt bent ben ik niet zo zeker van.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Sep 2021, 11:38

Ik weet niet in welke prijscategorie jou schip zit, maar waarom zou je het niet net als met een huis doen?
Koopcontract met ontbindende voorwaarden en borgstelling.
Een scheepsmakelaar of notaris zou je daarmee moeten kunnen helpen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boot verkopen en pas veel later betalen?

Berichtdoor Binnetie » 11 Sep 2021, 16:14

R.C.Grootveld schreef:Ik weet niet in welke prijscategorie jou schip zit, maar waarom zou je het niet net als met een huis doen?
Koopcontract met ontbindende voorwaarden en borgstelling.
Een scheepsmakelaar of notaris zou je daarmee moeten kunnen helpen.

De vraagprijs ligt net onder de 30.000 euro.
Als hij hem wil kopen dan heb ik een koopcontract en doet hij een aanbetaling, zo niet dan blijft de boot te koop.
Ik heb zelf geen ervaring, mijn schoonvader heeft de boot destijds gekocht en maakte ter plekke het geld over naar de verkoper zodat hij er vrijwel direct mee weg kon varen.
Binnetie
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten