Gedachtenspinsels aankoop boot

algemene discussies

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Aug 2021, 21:37

quichot schreef:Niet te snel vastbijten in een type boot. Dat is fase 2.
Vraag je eerst af: waar wil je varen, met hoeveel personen, en wat stel je je erbij voor, met je boot op stap. Van jachthaven naar jachthaven, aan stille plekjes en walletjes, enz.
Bedenk ook dat eventuele kleine kinderen groot worden, dus ga niet uit van kinderkooien.
En wat Wrotter opmerkt: hoe lager de kruiplijn, hoe minder je wacht voor gesloten bruggen. Leuk, zo'n toestand bovenop, maar iedere brug is voor jou!
Ook kopen starters uit onzekerheid of onwennigheid nog wel eens een boot die na een jaar al te klein blijkt. Denk dus niet teveel als nieuwkomer, maar ga uit van jezelf als ervaren recreant, want dat ben je halverwege het eerste seizoen.

Heb je een en ander op een rijtje, zoek er dan een passende boot bij.

Inderdaad, de juiste aanpak . . .
Wij hebben daar bijna 3 jaar over gedaan.

Te veel mensen kopen een boot in een opwelling en realiseren zich later dat ze de verkeerde boot hebben gekocht.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor kajoe » 09 Aug 2021, 10:12

dat is zo as je iets bepaalds voor ogen hebt kan het wel eens verkeerd uitvallen .
zelf had ik iets bepaalds voor ogen pracht van een valkvlet met alle toeters en bellen .
maar toen kregen we een bootje te leen deze had een ruim achterdek en kon je boven zitten sturen in de buiten lucht en uiteraard ook een beneden stuur ,al gouw kwamen we er achter dat als het heel warm weer was je op een valkvlet altijd binnen moest zitten en dus ook om je heen niet veel zag en steeds tegen hoge wallen aan keek bij de boot met boven besturing kon je mooi overal over heen kijken trouwen dat waren we bij ons andere schip mee verwend en dus samen met de kruiphoogte en water tank en olie tank waren we al bijna bij de koop tja en toen de motor ik mag die motor niet afvallen maar er stond een indenor in 90 pk 6 cil en toen de luiken open gingen schrok ik me rot een troep olie lekkage nou start hem maar ,nee dus heel veel moeite roken als een ketter en stinken ,slecht dus elektrische installatie leek wel een paar pakken spaghetti door elkaar gehusseld en ramp engste wat goed was dat er vier nieuwe 250 AMP accu's instonden en ook een losse start en een losse voor de boegschroef .
goed toen begon het onderhandelen bootje was 10.50 lang 3.20 breed en diep rond 1 meter na veel onder handelen ging er de prijs van een ev nieuwe motor af rond tienduizend toen kwam ter sprake een vlak keuring tja die hadden ze niet maar wel dat de boot bij bakker in ijlst geweest was om een nieuwe galant en as plus python en schroef
nou of we het aandurfden zonde metingen nou ja moest maar de prijs was zodanig omlaag gegaan dat het te proberen was dus bootje gekocht .
een paar maanden later bij bakker in ijlst een nieuwe 62 pk solo laten plaatsen daarna de spaghetti boel ontward en vervangen verder was er onderhoud aan het houtwerk om dat de boot al meer dan een jaar stil lag verder was er bijzonder weinig aan te doen alleen de uitlaat demper nog vervangen .
naderhand bleek er niets aan het vlak te mankeren zat dik in de troep
ik kan alleen zeggen dat vooral de motor en daar om heen nog wel eens een de zaak mee belazerd word het ziet er prachtig schoon en in de verf uit maar dat kan schijn zijn ,kijk ook naar de ev gas instalatie of niet de zaak met slangetjes en klemmetjes in elkaar hangt
verder zijn er wel meer fotumleden die met voor en tegens kunnen komen ,en naar mij hoef je echt niet te luisteren .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Yep » 09 Aug 2021, 10:37

R.C.Grootveld schreef:Inderdaad, de juiste aanpak . . .
Wij hebben daar bijna 3 jaar over gedaan.

Te veel mensen kopen een boot in een opwelling en realiseren zich later dat ze de verkeerde boot hebben gekocht.


Eensch.
Ik was in aanvang ook wat te snel.
Hier idem.
Bootje huren voor een week.
Bootje huren voor een maand.
Tientallen bootjes bekeken.
Internet opslurpen.
Toch een proces van een jaar of twee.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Powerkiter » 09 Aug 2021, 10:47

Misschien leuk om te vertellen hoe dat proces ging en wat het uiteindelijk is geworden?
Powerkiter
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Mei 2021, 20:23
ligplaats: -
info: -

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Yep » 09 Aug 2021, 11:01

Powerkiter schreef:Misschien leuk om te vertellen hoe dat proces ging en wat het uiteindelijk is geworden?


Wel, erg ingewikkeld is het ook weer niet.
In het achterhoofd zat nog een zaadje met 'permanent wonen op een boot'.
Dus het eerste jaar zo'n ding gehuurd voor een week.
Een kruisertje van 12 meter met eigenlijk alles erop en eraan want permant verblijf mag geen kamperen worden.
Jaar daarop dezelfde schuit een volle maand gehuurd.
Daarop volgende de beslissing 'Go' voor wonen op het water.

Door die maand huur kwam er snel een wensen/eisen lijstje.
Een van die eisen was dat het vanwege gewenste leefruimte een AK moest worden.
Plastic houd ik niet van dus het werd staal.

Daarna startte de zoektocht.
Je kunt snel vinden wat je wilt hebben maar uiteindelijk wordt het immer een afweging van product versus prijs.
Na tientallen schuiten bekeken te hebben meldde een makelaar 'Ik denk dat ik wel wat voor jullie heb'.
Binnen 30 seconden na het betreden van deze boot was de kogel door de kerk, deze moest het worden.
Aldus geschiedde en het huis eerst verhuurd en daarna verkocht.

Samengevat: Het is een proces dat tijd kost.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Oeverloos » 09 Aug 2021, 13:54

Inderdaad, een proces dat tijd kost. En meer.

Ik ben in de jaren 80 lang op zoek geweest naar een vlet. Heel Nederland doorgereden.
Het internet bestond toen nog niet.
Uiteindelijk toen maar opgegeven.
De vlet die ik zocht was er niet.

Maar in de herfst toevallig bij een jachtwerf, daar lag een werf gebouwde vlet met 2 motoren.
Kwam net te koop.
Liefde op het eerste gezicht.
Keuring laten uitvoeren. Hier en daar een rood vlaggetje.
Ik had al zo lang gezocht.
Deze mooie vlet moest het worden.
Prachtig teak betimmering, intieme sfeer.

Achteraf was deze vlet te duur.
Ik had meer naar de techniek moeten kijken, maar ik keek alleen naar het uiterlijk.
Er kwamen uitgebreide reparaties aan de techniek en het verfsysteem.
Hele dierentuin in de dieseltank.
Toch een aantal jaren fijn mee gevaren.

Ik kom deze vlet van rond de 45 jaar oud nog wel eens tegen.
Het is nog steeds uitstekend onderhouden en een plaatje.
En heeft ook zijn waarde behouden.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Aug 2021, 23:21

Powerkiter schreef:Misschien leuk om te vertellen hoe dat proces ging en wat het uiteindelijk is geworden?

De belangrijkste vraag was wel:
Wat willen we met de boot gaan doen?
Antwoord:
Trekken door Nederland en omgeving over kanalen, rivieren en ruime binnenwateren, waarbij de boot als vervoermiddel en onderdak fungeert.
Varen was dus het transportmiddel, niet het doel
Door deze (in onze ogen belangrijkste) vraag, werd automatisch de keuze voor het type schip bepaald.
Want hiermee viel een zeilboot en een snelvarend schip in de vorm van een speedcruiser al af.

Vervolgens ga je steeds dieper met vragen als:
- Gebruikt of nieuwbouw ?
- Hoe lang wil ik met het schip gaan doen ?
- Hoe lang wil ik aan boord verblijven ?
- Met hoeveel mensen wil ik aan boord verblijven, niet alleen nu maar ook over 10-15 jaar ?
- Hoe lang wil ik self supporting kunnen zijn ?
- Welk budget is er beschikbaar ?
- Welke uitrusting wil ik in mijn schip ?

Op basis van dat lijstje en het uitzoeken van van alles en nogwat op het web, kom je tot een 'bestek' en daarmee zijn we de markt op gegaan:
Werven bezoeken, beurzen bezoeken, gesprekken met andere eigenaren en bouwers etc. etc.
Verschillen zitten vaak in kleine dingen als:
- Hoeveel trapjes moet je op en af ? (we hopen oud te worden)
- Hoe breed zijn de gangboorden ?
- Kun je je overal goed vasthouden ? (in een sluis van 15m naast een 3000 Tonner wil je je graag ergens aan vast kunnen houden)
- Moet je klimmen om aan boord te komen of heb je een achterinstap ?
- Wil ik binnen (in mijn geval eis) en/of buiten kunnen sturen ?
etc. etc.

En dan als al die puzzelstukjes op hun plek liggen, rolt daar het schip van je dromen uit.
En daar moet je de tijd voor nemen. Een schip is geen auto die je na 5 jaar inruilt, een schip koop je voor langere tijd, denk (althans wij deden dat) aan tientallen jaren.
Zeker een nieuwbouw schip is ook geen auto, want je praat over prijzen waarvoor je in sommige delen van ons land een leuk huis koopt.
Dus ook geen beslissing die je even op een zondagmiddag neemt.

Wij hebben daar dus ruim 2 jaar over gedaan en hebben gekozen voor een nieuw gebouwde stalen waterverplaatser, die helemaal naar onze wens is ingericht en uitgerust.
Daar varen we nu 15 jaar mee en we hebben er nog geen seconde spijt van gehad.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor broekie » 10 Aug 2021, 07:35

Ik zit al mijn hele leven op het water, piraatjol, schakel, seahorse zeilboten.
Mijn ouders hadden motorbootjes. Familie en kennissen hadden ook motorkruisers uit de jaren 70.
Zelf een polyester kruisertje gehad, speedboten en sloepen tot we de eerste Noorse Spitsgatter kochten.
Daar doe je ervaring mee op. We gingen Nederland in en bleven langer weg.
Mijn broer had een Grand Banks trawler en een kennis een AK uitvoering vlet, later een pilot 44.
Dan zie je de verschillen en wat je wel en niet wil.
Je kijkt wat rond en dan zie je opeens een lief kottertje in de juiste maat.
Kijken of hij haalbaar is. Was dus nieuw. Had jaren in een loods gelegen voordat hij afgebouwd is.
Prijs was een meevaller dus gekocht.

Na 5 jaar en andere wensen en inzichten is het geen andere boot geworden, maar de kotter is aangepast.
Varen nu dit seizoen met deze aanpassingen en zijn zeer tevreden.
Wensen? Altijd, maar je moet ook tevreden zijn.

Voor ons zijn een paar dingen belangrijk.
- buiten in de zon kunnen sturen/varen bij de andere mensen aan boord. Dus AK uitvoering.
-geen oude boot, d.w.z. boot en systemen moeten goed zijn. We gaan ermee varen, niet alleen werken aan kapotte dingen.
-behoorlijk sanitair en bed. Stroom, warm water, douche en toilet. Niet zoals thuis, maar geen porta potti meer.
-groot achterdek voor de gezelligheid.
-uitstraling en goed in de verf.

We hebben hem voor ons zelf, maar er moeten ook gasten aan boord kunnen verblijven.
De 11,50 mtr. van nu zou een metertje langer mogen, maar we hebben wel altijd een plekje en deze maat is praktisch in onderhoud enz.

Wonen gaan we er niet op en dan zou dit schip ook niet voldoen.
We kunnen er wel langer op verblijven op een prettige manier. Daarom is er dubbel glas in gekomen, een goede generator en een frans bed opstelling.
De Quattro 24/3000 levert voldoende stroom om geen beperkingen daar te hebben.

Verder lekker gebruiken en zorgen dat we gezond blijven.

Komt er ooit een andere? Zeg nooit, nooit.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Mopolcamper » 12 Aug 2021, 16:31

Wat ik na de laatste bijdragen in dit topic wel mis is advies aan TS hoe hij het beste het geld voor zo'n bootje bij elkaar kan roven!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Aug 2021, 22:48

Mopolcamper schreef:Wat ik na de laatste bijdragen in dit topic wel mis is advies aan TS hoe hij het beste het geld voor zo'n bootje bij elkaar kan roven!

Dat was ook de vraag niet . . . .

En waarom gelijk te term 'roven' op tafel gooien?

Misschien heeft hij wel een erfenis, een loterij of een andere weetikveelhoehijeraankomtenisooknietrelevant zak met geld.
Of gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden.

Een eigen schip is voor meer mensen weggelegd dan ze zelf denken, vaak is het een kwestie van creatieviteit en een goede financiele adviseur.
Belangrijkste is meestal echter de juiste prioriteiten stellen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten