Gedachtenspinsels aankoop boot

algemene discussies

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Mopolcamper » 13 Aug 2021, 09:01

Ach, hou op! Lees eerst eens de eerdere topics van TS.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor kajoe » 13 Aug 2021, 09:46

door al dat corona ge emmer is het niet helemaal de beste tijd om een bootje te kopen de verkopers hebben de prijzen fiks opgedreven omdat er zoveel een bootje kochten .
tenminste zo is het hier erg jammer .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Powerkiter » 13 Aug 2021, 10:02

Bijzondere wending de laatste ‘bijdragen’. Na overigens al heel wat boten te hebben bekeken vind ik nogsteeds wel dat de Doerak 950/1050 en dan met name de eerder genoemde PAV wel erg veel pre’s heeft. Alleen de look is wel wat minder mooi dan de aerodynamischere Spitsgatters of andere polyester boten. Nadeel is dat hier bijna nooit een douche in zit en veel boten ook voorzien zijn van hekdrives, wat meer onderhoud en inspectie vergt.

Met name de indeling van de Doerak. Voorkajuit met 2 persoons vast bed en in AK 2 vaste bedden en douche. Daarnaast ook de lage diepgang. Ik vraag me verder alleen af hoe vaak jullie dit soort stalen boten uit het water halen. Bij polyester boten moet dit denk ik wel elk jaar? Maar kan me voorstellen dat een stalen boot 1x in de zoveel jaar eruit gaat of heb ik dat verkeerd?
Powerkiter
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Mei 2021, 20:23
ligplaats: -
info: -

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Oeverloos » 13 Aug 2021, 10:31

Een stalen boot kan in het water blijven.
Eenmaal in de drie jaar nieuwe antifouling, afhankelijk hoeveel draaiuren.

Een kunststof boot wordt elk jaar uit het water gehaald omdat het polyester water opneemt.
In de winter kan het onderwaterschip drogen.

Als het onderwaterschip van een polyester boot is voorzien van een epoxy verfsysteem van voldoende dikte,
kan de boot in het water blijven. De epoxy verf is waterdicht als de verflaag voldoende is.

Toch halen de meeste schippers hun polyester boot in de winter uit het water.

Een stalen boot heeft veel meer massa en vaart daarom heel anders dan een beweeglijke spitsgatter.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Patrick55 » 13 Aug 2021, 12:40

Dag

Zo om de vier jaar halen wij onze Doerak 950 PAV uit het water om de antifouling te vernieuwen en de anodes te bekijken en eventueel te vervangen.

Patrick
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor chaea » 16 Aug 2021, 14:59

De Doerak is een uitstekende keuze, zijn goed uitgedachte ontwerpen om het verblijf op het water zo aangenaam mogelijk te maken. Een oer Hollands kwaliteitsproduct met vele bewonderaars.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Boekanier » 17 Aug 2021, 17:00

Powerkiter schreef: Ik vraag me verder alleen af hoe vaak jullie dit soort stalen boten uit het water halen. Bij polyester boten moet dit denk ik wel elk jaar? Maar kan me voorstellen dat een stalen boot 1x in de zoveel jaar eruit gaat of heb ik dat verkeerd?


Wij doen het zo om de vier a vijf jaar. Het ligt er een beetje aan waar je boot normaal verblijft. Wij liggen aan een rivier met stroming en hebben wij weinig aangroei. Wij lagen voorheen in een haven waar geen stroming was en daar hadden we veel aangroei dus moest het vaker.
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor jkos » 17 Aug 2021, 21:00

Hier in Zeeland gaat bijna alles er jaarlijks ui of het nou polyester hout of staal is.
Kwestie van zout water en aangroei.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Oeverloos » 17 Aug 2021, 21:10

Mooi stuk, Powerkiter, over je vaarvakantie hier in Friesland!

Wat je gedachtenspinsels over de aankoop van een boot betreft:
Als je ziet hoeveel typen boten er rondvaren dan kun je moeilijk spreken van “het beste type schip is”.
Ik denk dat het schip dat bij je past een kwestie van smaak is.
Het huren van een schip is een prima manier om daar achter te komen.

Wat kajoe hierboven schrijft over het varen met een vlet, dat je niks ziet omdat je zo laag zit, is zo.
Met een ak waar je op zit te sturen kijk je over het riet.
Maar als je ouder bent, kun je beter uit de zon blijven.
Dus ik stuur binnen in mijn vlet als deze niet op de autopilot staat.

Misschien heb je wat aan een aantal dingen die mij bijgebleven zijn door de jaren heen:

- ik zou ruim de tijd nemen en een paar jaar uittrekken voor het zoeken naar een schip.

- uiteindelijk is het belangrijkste punt bij een schip de structurele integriteit van het casco. Let b.v. op het aantal spanten, om de 40 cm of 50 cm. Rondspant heeft vormsterkte. Eigenbouw of een project van een beginnende jachtbouwer kunnen wisselende kwaliteiten hebben.

- als je een heel oud schip koopt komt het er vaak op neer dat je het schip in de loop van de jaren stript en opnieuw motoriseert en het installatiewerk vervangt. Dat doe je door de jaren heen. Soms kun je beter starten met een nieuw casco. Dan verandert ook het bouwjaar.

- let op plaatwerk dat doorgeroest kan zijn, zoals dekken, materiaal verdwenen door galvanische corrosie onder de watertank, dieseltank, zwartwatertank, huiddoorvoeren. Vooral op plekken waar je niet bij kan en waar je niks ziet.
Je kunt een plaatdikte meting laten doen, maar het afhameren van vlakken en dekken is eenvoudig en ook een methode. Vooral als je door het vlak heen slaat, dan weet je dat het schip op de verf drijft.

- een schip roest van binnen uit. Dat is meestal onzichtbaar. Dus iets om naar te kijken.

- een kunststof boot, die niet bij aflevering is voorzien van een waterdicht twee componenten epoxyverfsysteem op het onderwaterschip zou eigenlijk gecheckt moeten worden op osmose vorming en watergehalte.

- laat de aandrijflijn van het schip inspecteren.
De aandrijflijn bestaat in zijn meest uitgebreide vorm, bekeken vanaf de schroef naar de motor, uit:
schroef (een beschadigde schroef maakt herrie en veroorzaakt onbalans waardoor het schroefaslager voortijdig verslijt).
schroefaslager (check speling op de wal) watergesmeerd, vetgesmeerd of oliebad,
schroefas,
stuffing box of schroefasafdichting (keert het water in de schroefas, kan lekken),
stuwdruklager met een klembus waar de schroefas in geklemd zit, is einde van de schroefas, homokineet ( die kan er zo tussenuit voor een check van eventuele speling),
keerkoppeling,
demperplaat (voelen en luisteren bij schakelen),
vliegwiel.

-- een zwemplateau dat onderdeel is van de romp is ideaal. (Lengte loopt en makkelijk met bijboot aan boord komen, en zwemtrap bereikbaar)

- een hak waar de roerkoning op draait is te verkiezen boven loshangend (kwetsbaar), let op de constructie van de roerkoning en de smering ervan.

- een diepe kettingbak met afwatering, een bruikbaar anker en min. 35 meter ketting.

- een motor en de navigatie apparatuur hebben na 20 jaar en 3000 uur geen economische waarde van betekenis.

- tanks moeten een mangat hebben, open kunnen en schoongemaakt. RVS watertanks kunnen roesten op de naden.

- gasinstallatie gekeurd of als heel oud beter opnieuw aanleggen. Een geiser heeft zijn voordelen, maar moet wel een eigen afvoer naar buiten hebben. Eerlijk gezegd, is een geiser op een boot niet meer van deze tijd.

- oude pompen vervangen. Op ruimer water wil je in elk compartiment een electrische pomp

- ideaal is een watermelder in elk compartiment.

- oudere slangen vervangen, de slangen onder de waterlijn dienen volgens voorschrift versterkt te zijn.
Sommige boten drijven op hun slangen.

- laat een dieselmotor keuren door een monteur. Minimaal de compressie meten.

- er hoort een beluchter/ antisyphon/antihevel op de elleboog bij het spruitstuk van de motor te zitten. Deze zorgt er voor dat er geen water kan terugstromen naar de motor.

- houd rekening met een omvormer van minimaal 2000 Watt.
Eigenlijk is een 3000 Watt omvormer/lader wel de norm geworden, omdat er steeds meer electriciteit wordt gebruikt aan boord. Als er een oude kleine omvormer aan boord staat, houd dan rekening met de aanschaf van een nieuwe lader/omvormer. Het verhoogt het comfort aan boord aanzienlijk.
Bij zo’n omvormer horen genoeg boordaccu’s om de stroom van de dynamo van de motor op te slaan. Zonnepanelen zijn super als je veel in de natuur ligt.

- accu’s moeten meestal vernieuwd worden en de wc ook. Het scheepstoilet is handmatig of electrisch maar vaak een bron van klein leed (reserveonderdelen).

- als de brandstoftank een waterzak heeft, laat deze aflopen, of kijk onder in de voorfilter. Zie je zwart koffiedik of bruin draderig slijm, dan zitten er bacteriën in de tank.
Je staat dan aan het begin van een lang traject.

- er horen werkende anodes op het onderwaterschip te zitten, zink voor zout water, aluminium voor zoetwater. Ontbreken de anodes dan is de kans op putcorrosie (vergiet) groot.

- heeft een schip een oude dieselmotor calculeer dan een nieuwe motor inbouw in. Voor je gaat repareren of testen, bedenk eerst of de motor niet beter vervangen kan worden door een nieuwe. Een nieuwe motor mag best wat kosten want het is de aandrijving van je schip. Dit is niet iets om op te bezuinigen.

- je kunt een oude motor van DAF, Ford, laten reviseren of een gereviseerde motor kopen, omdat deze motoren solide zijn en de onderdelen nog voorradig en goedkoop zijn.
Bij een gereviseerde motor hoort een gedetaileerde lijst van uitgevoerde werkzaamheden die aangeven wat er precies is gereviseerd en de specs van de appendages (randapparatuur, zoals een inspuitpomp, filters, watergekoeld spruitstuk, dynamo, expansievat/warmte wisselaar, interne pomp, externe impellerpomp, intern en extern koeling, etc.)
Er zijn gerenomeerde revisie bedrijven die vakwerk leveren en er trots op zijn hun naam te verbinden aan de geleverde motor met de bijbehorende garantie certificaten.

- een onderhouden dieselmotor draait eigenlijk altijd, maar heeft een heel kwetsbaar onderdeel: de hoge druk inspuitpomp.
Kijk of een professioneel voorfilter is gemonteerd. Daarmee voorkom je dat de inspuitpomp voortijdig verslijt, of vervuilt, waardoor de motor slecht start, afwijkend draait, of zo vervuilt dat de motor helemaal stopt.
De revisie van een vervuilde pomp is een vaak voorkomende zaak maar is vermijdbaar.
Het reviseren of schoonmaken van de injectors is ook iets dat je na 2000 - 3000 uur kunt plannen als de motor laag belast wordt.

- Bij vele langdurig, laag belaste motoren zit de elleboog in de uitlaat bijna helemaal dicht met roet en kool.
Deze elleboog wil ook wel eens corroderen. Het loont om dit te checken.

- het woord “refit” heeft tegenwoordig een nieuwe betekenis gekregen. Ik probeer er nog steeds achter te komen welke.

- ga in de stuurhut zitten en let dan op of je naar buiten kan kijken vanaf de bank of stoel.
In een schip waar je niet naar buiten kan kijken, houd je het niet lang uit.
Als je schroefwater hoort ga je staan om te kijken wat er gebeurt.
Uiteindelijk ga je daar zitten waar je uitkijk hebt.

- als het schip een tweepersoons kooi heeft met één uitgang, dan moet altijd één van beiden over de ander heen klimmen ‘s nachts. Dat kan leiden tot opgetrokken wenkbrauwen.

- oude schepen hebben soms te korte kooien.

- als een schip geen meevaar plek heeft bij de stuurstand, kijk dan of die alsnog gemaakt kan worden.

- let op ventilatie mogelijkheden. De punt heeft meestal een vluchtluik waar je een tentje boven kunt spannen, maar de achterkajuit moet met regen ook voldoende geventileerd kunnen worden.
Het kan daar te warm worden.

- vaar je ook in voor- en naseizoen dan hebben dubbele ramen de voorkeur.

- maak een proefvaart om te kijken of het schip rechtuit vaart.
Elk schip heeft een eigen wijze van vaargedrag.
Bij een proefvaart is dat het eerste waar je op let.
Een schip, dat niet koersvast van zichzelf is, is een uitdaging om mee te varen.

- als koper heb je een onderzoeksplicht.
Daaraan voldoe je als je het schip laat keuren. Een keuring is duur, kost tijd, maar levert bijna altijd onmisbare informatie op.

- de verkoper heeft een informatieplicht, dus de verplichting om gebreken te melden.
Alle niet gemelde gebreken die bij een keuring boven water komen zijn van invloed.
In de vraagprijs van een schip zit soms een aanzienlijke gevoelswaarde en er is soms een gunfactor.

- stel vragen schriftelijk en verlang schriftelijk antwoorden van de verkoper of de makelaar.
Alleen als iets op schrift staat, bestaat het.

- koop geen schip zonder originele aankoop factuur met BTW of tenminste een stapel rekeningen met BTW.
Een betaalde factuur met de identiteit van het schip, het bedrag van de BTW en het bewijs van afdracht van deze belasting is een must.
Is dit niet duidelijk, houd er dan rekening mee dat de BTW alsnog afgedragen moet worden.
Een kadastrale inschrijving is een waterdicht bewijs van eigendom. Het brandmerk bewijs van identiteit van het schip. Schepen van na 15 juni 1998 hebben een Hin/Cin/Win code als identiteit.
De verkoper van de boot hoeft niet de eigenaar te zijn. Bewijs dat de verkoper eigenaar is, of gerechtigd is, is een punt.
Vele schepen zijn eigendom van een B.V. of een N.V. Deze hebben geen BTW afgedragen. Geldt ook voor sommige buitenlandse eigenaren of eigenaren van buiten EU.

- Teken geen contract vooraf met ontbindingsvoorwaarden achteraf (of voorbehoud van keuring) en 10% procent storten op de rekening van de makelaar.
Veel makelaars verlangen dit, maar het is vragen om problemen. Zoiets zou je nooit doen als je een auto koopt.
Mijn mening is: laat een keuring uitvoeren, maak met de expert een proefvaart en betaal zelf de rekening. Onderhandelingen gaan dan over geconstateerde feiten, die soms zelfs voor de verkoper nieuw zijn.

- de betaling.
Als het gaat om grotere bedragen dan betaal je via een “stichting derdengelden”, vroeger heette dit de “kwaliteitsrekening”.
Dit is een rekening van een notaris, een advocaat of een jachtmakelaardij die afgescheiden is van het bedrijf.
Ideaal is het koopcontract te laten opstellen door een notaris en de betaling te storten op zijn Derdenrekening.
De notaris checkt de herkomst van het aankoop bedrag.
Het eigendomsbewijs is dan een notariële akte.
De jachtmakelaar heeft een meldingsplicht over het aankoop bedrag.
Het eigendomsbewijs is dan een koopovereenkomst.
Laat altijd in de overeenkomst opnemen dat, als de verkoper een buitenlander is, dat de overeenkomst is naar Nederlands recht. In het buitenland is alles anders.

- een goede, planmatige voorbereiding en zelf de regie houden voorkomt opportune toestanden.

- als je zaken kunt doen met een keurige particulier, met een nette kombuis, een brandschone machinekamer, die de originele aankoop nota heeft, en een stapel rekeningen van alle uitgevoerde werkzaamheden, die trots is op zijn schip, dan is dat ideaal.
Van schippers die het onderhoud zelf gedaan hebben, verwacht ik een technisch logboek.

Ik vaar geruime tijd met hetzelfde schip dat dus behoorlijk oud is en intensief gebruikt.
Mijn ervaring (op zout water) is dat elk onderdeel van het schip al eens vervangen is.
De dieselmotor, ankerlier, ankerketting, anker, wc, zwartwaterpomp, set van 8 accu’s, losse buitenwaterpomp van de generator, plotters (UV breekt scherm af), voorfilters, electrisch verwarmingselement boiler, antennes VHF, lieren op davits, luchtverwarmingen, waterlock, ijskast, drinkwater pompen, expansievaten, rubber balgen, tank meters, zijn een of meerdere keren vervangen in de loop van de jaren.

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat als je een oud schip koopt, dat je je beseft dat wat op en aan een schip geschroefd is, aan een kritische blik onderworpen mag worden, omdat je vroeg of laat zaken gaat vervangen omdat ze er mee ophouden, gammel worden, of uit de tijd zijn.

Uitzondering is een authentieke, groene Sailor marifoon. Die mag natuurlijk blijven.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Kwokko » 17 Aug 2021, 22:58

Oeverloos schreef:Ik denk dat het schip dat bij je past een kwestie van smaak is.

Als ik je epistel lees Oerverloos,denk ik dat de threadstarter maar beter een nieuwe boot kan kopen.
Heb je al deze sores ook niet. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten