Gedachtenspinsels aankoop boot

algemene discussies

Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Powerkiter » 08 Aug 2021, 09:24

Na de huur van een boot zijn we zo enthousiast, dat ik aan het oriënteren ben op een aan te kopen boot. De huurboot was een elektrische houseboot van 12,5m met boegschroef en 8 slaapplaatsen. Binnen dus erg veel leefruimte met wc, douche etc, dus erg comfortabel. Enige nadeel is de lengte en wendbaarheid. In principe prima werkbaar, want niet gevoelig voor wind, maar is wel een slagje te groot denk voor een evt aankoop. Verdere nadeel is beperktere buitenruimte. Denk dat dit ook geld voor andere type houseboaten, zoals platbodems, praam, kagenaar etc. Daarnaast vanwege omvang ook wat duurder in liggelden/ stalling.

Derhalve ben ik wat verder aan het kijken naar andere type boten, maar heb daar wat vragen over. Ik vraag me alleen af wat de aandachtspunten zijn bij de aankoop van verschillende typen. Wensen: 5/6 slaapplaatsen, douche, wc, warm water.

- Een Doerak 950/1050 AK lijkt hierin te passen. Degelijke boot, veel gebruikt in Nederland, waardoor er veel(gebruikers)ervaring over te vinden is. Denk dat aandachtspunten hier vooral liggen bij het staal. Hoe vaak moet je het onderwaterschip behandelen en hoe vaak moet een dergelijke boot ‘s winters uit het water? Andere punten om op te letten bij een aankoop?
- Spitsgatters met AK lijken ook geschikt, alleen zijn er weinig beschikbaar uit ‘80 jaren die beschikken over een binnendouche. Wel vaker een buitendouche. Zijn ook wat duurder dan een Doerak. Voordeel is dat ze denk ik wat sneller varen en zeewaardig zijn. Bijv. bij wens richting wadden. Aandachtspunt het polyester? Waar op te letten en hoe zit dat qua onderhoud en winterstalling.
- Sportcruisers: Ik zie relatief veel speed/ sportcruisers te koop staan. Die een stuk nieuwer zijn, maar relatief betaalbaar. Nadeel is benzine, maar zie ook wel varianten met diesel. Echter zijn deze vaak niet uitgerust met een vaste schroef, maar met hekdrives. Wat komt er allemaal hier bij kijken en betekent een hekdrives dat de boot elk jaar uit het water moet voor onderhoud en inspectie aan de hekdrives. Zou dit ook de reden zijn waarom de sportcruisers relatief veel worden aangeboden?
- Ik zie ook een aantal Princess 32 boten te koop staan. Dit is een Engelse polyester boot met standaard douche en 5 slaapplaatsen voor (geen AK). Deze boten zijn ook wat betaalbaarders (circa rond 15K), maar uitgerust met 2 Volvo motoren met hekdrives. Mensen met ervaring met deze boten? Ik ben bang dat het onderhoud en inspectie (elk jaar uit het water en onderhoud motoren) in de papieren kan lopen?
Powerkiter
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Mei 2021, 20:23
ligplaats: -
info: -

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor kajoe » 08 Aug 2021, 09:42

wat ik kan zeggen is probeer een bootje te krijgen met een vaste kruiphoogte van rond de 2.40 meter dan kan je half nederland door vooral daar waar vaste bruggen zijn die wateren zijn de mooiste ,maar bij hoger boten kan je wat wij zeggen alleen de snelwegen varen ,
de rden wat ik zeg is dat wij altijd met groter schepen hebben gevaren met een vaste kruiphoogte van 3.30 meter maar meestal brak je de boel niet af dus rond de 5 meter nu heb ik een jachtje uit gezocht met 2.30 kruiphoogte en er is een wereld open gegaan op die watertjes is het veel rustiger .
maar het hangt helemaal af van voor hoeveel mensen en comfort wat men wil lengte en breedte .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Yep » 08 Aug 2021, 10:02

V.w.b. rendement op ruimte is de AK onverslaanbaar.
Beneden achter snurken, boven het dek onder de tent.
De rest is vergelijkbaar met andere bootvormen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor quichot » 08 Aug 2021, 11:40

Niet te snel vastbijten in een type boot. Dat is fase 2.
Vraag je eerst af: waar wil je varen, met hoeveel personen, en wat stel je je erbij voor, met je boot op stap. Van jachthaven naar jachthaven, aan stille plekjes en walletjes, enz.
Bedenk ook dat eventuele kleine kinderen groot worden, dus ga niet uit van kinderkooien.
En wat Wrotter opmerkt: hoe lager de kruiplijn, hoe minder je wacht voor gesloten bruggen. Leuk, zo'n toestand bovenop, maar iedere brug is voor jou!
Ook kopen starters uit onzekerheid of onwennigheid nog wel eens een boot die na een jaar al te klein blijkt. Denk dus niet teveel als nieuwkomer, maar ga uit van jezelf als ervaren recreant, want dat ben je halverwege het eerste seizoen.

Heb je een en ander op een rijtje, zoek er dan een passende boot bij.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor heuvels » 08 Aug 2021, 12:12

Ik zou me niet blindstaren op een douche. Praktisch alle jachthavens en passantenhavens hebben douches. Als je in de vrije natuur wilt liggen met 5 of 6 man dan is je watertank gauw leeg. Af en toe met een washandje aan het aanrecht hutseflutsen heeft ook zijn charmes.
Wij houden met de planning rekening met douchen, liefst elke dag, maar als het een keertje niet lukt dan is het de volgende dag des te lekker.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor quichot » 08 Aug 2021, 13:36

heuvels schreef: en toe met een washandje aan het aanrecht hutseflutsen heeft ook zijn charmes.

Of de drinkwaterbesparende bootdouche natuurlijk. Zwemmen, dan in het gangboord je helemaal insoppen, ook in de zwembroek zal ik maar zeggen, en dan nog eens zwemmen. 'S winters geen aanrader!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor kajoe » 08 Aug 2021, 14:08

wat voor mij ook de doorslag was de water tanks 2x300 lt hoe al wel vaker water laden beter is voor de kwaliteit en gasolie 2x250 lt op een motor nu van 65 pk die ik maar zeer weinig gebruik de volledige pk,s maar het belangrijkste is vaak water op mijn vorige schip hadden we 16 ton heerlijk .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Kwokko » 08 Aug 2021, 17:59

Powerkiter schreef:Wensen: 5/6 slaapplaatsen, douche, wc, warm water.
Een Doerak 950/1050 AK lijkt hierin te passen. Degelijke boot, veel gebruikt in Nederland, waardoor er veel(gebruikers)ervaring over te vinden is.

Dan is een Doerak 950 PAV zeer geschikt.
Daarin zit een douche.
De letters PAV staan voor Paviljoen.
De AK(achterkajuit) is bij dit type net zo breed als de romp ,en iets hoger dan bij een gewone AK.
De 1050 is er niet in PAV uitvoering.
Ook bied de 1050 geen slaapruimte extra t.o.v. de 950.
De meter ruimte meer ,zit in het gedeelte van de voorkajuit en de motorruimte.
In de 950 ligt doorgaans een 4 cilinder motor met 55 pk Indenor,in de 1050 ligt een 6 cilinder Ford Lehmann.
Enigste voordeel dat de 1050 bied ,is een afgeschermde voorste slaapruimte ,althans bij de 3K type. ( Voor- , Midden- en Achterkajuit)
Normaal is bij beiden ,een 2 persoons dwarsbed voor , 2 bedden achterin ,en op de banken ,beide zijden van de tafel kan dan op ieder ook nog iemand slapen.
Doerak oud model van voor 1981/82 ,hebben allemaal een tent op de stuurstand.
Alle Doerakken die jonger zijn,zijn van het type LX ,en afkomstig van HB te Sneek.
Zit er een polyester dak op ,dan is deze afkomstig van Pro Aqua te Meppel( is al failliet).
Dit dak zit met haakjes aan de binnenzijde vast ,zodat je eventueel deze eraf kan halen bij een lage brug.
Aan te bevelen is dat niet ,want het weegt nogal genoeg kilo's.
Standaard doorvaarthoogte is 240 cm ,met tent afgebouwd en ramen plat kun je onder 1,70 m door.
Diepgang is circa 85 cm.

Misschien nog een overdenking waard voor de 850 AK.
Deze bied je 5 slaapplaatsen ,dat komt doordat er voorin geen 2 persoons dwarsbed zit ,maar een 1 persoons van 70cm breed.
Verder is de boot gelijk qua indeling ,en hoogte breedte en diepgang gelijk aan de 950AK.
Enkel een meter korter.

Wil je ermee naar de Wadden ,dat kan ook ,je kunt er zelfs mee droogvallen op het wad.
De boot heeft een brede vlakke bodem ,waar alleen de smalle kielbalk gedeeltelijk onderuit steekt.
Bij de midden is dat gering.
Er staan wel foto's op internet ,waarop een Doerak staat ,die op het wad drooggevallen ligt.
De 950PAV ,de 950 AK en de 850AK ,zijn alledrie 310 cm breed ,de 1050AK is 20 cm breder ,dus ook lomper.

Wil je info betreffende een Doerak ,dit is te vinden op deze link:
https://www.doerakclub.nl/modeloverzicht
Kwokko
 

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Powerkiter » 08 Aug 2021, 18:30

Dank voor de reacties. Ik ben ook erg gecharmeerd van de Doerak. Kan je iets vertellen over het onderhoud. Met name mbt het staal. Hoe vaak moet je het onderwaterschip behandelen en hoe vaak moet een dergelijke boot ‘s winters uit het water? Andere punten om op te letten bij een aankoop?
Powerkiter
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Mei 2021, 20:23
ligplaats: -
info: -

Re: Gedachtenspinsels aankoop boot

Berichtdoor Patrick55 » 08 Aug 2021, 20:24

Dag,
Wij hebben zelf een Doerak 950 PAV. Zijn daar zeer tevreden over. Hebben hem nu een 10 tal jaar. Telkens we er aandenken eens iets anders aan te schaffen ervaren we in de zomer waarom we dat toch maar niet doen. In onze recente zomertent zitten extra ritsen die het mogelijk maken de kap aan te passen aan de omstandigheden. Ik heb er een constructie van gemaakt dat alle ramen naar beneden kunnen maar dat het bovenste dakgedeelte van de kap volledig kan blijven staan. Volop schaduw en toch volop doorwaai. Telkens ik een ander model zie met binnebesturing in de volle zon weet ik weer waarom we deze blijven behouden.Zo om de vier jaar gaat hij uit het water om het onderwaterschip te reinigen en de antifouling te hernieuwen. Ook de Anodes zijn dan aan de beurt. s'Winters blijft hij in het water. De onze is van 1970. Motor is een zestal jaar geleden vervangen door een nieuwe.Twee jaar geleden alle huiddoorvoeren en afsluiters vervangen om er zeker van te zijn dat we geen risico's namen. Na een schouderoperatie met een dubbele prothese een boegschroef gestoken. Eigenlijk gebruik ik die zelden. Het is een erg complete boot met erg veel ruimte. Hij is inderdaad wat gedateerd kwa inrichting maar ons stoort dit niet. De douche is een meerwaarde op onze vele tochten waar we zoveel mogelijk wild proberen te liggen. Zeker in deze corona tijden.De twee lange zetels worden erg gewaardeerd s'avonds als we daar languit op liggen om te lezen.
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten