Van het gas af.

algemene discussies

Re: Van het gas af.

Berichtdoor ErikHa » 21 Dec 2021, 17:05

quichot schreef:Met cijfers aantonen kan ik het niet, maar dit betwijfel ik toch.


Ik ook niet ;) Maar als ik zie hoe veel mensen met de veiligheid thuis omgaan, zal het op hun bootje zeker niet beter zijn.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Van het gas af.

Berichtdoor Kwokko » 21 Dec 2021, 21:43

ErikHa schreef:Maar als ik zie hoe veel mensen met de veiligheid thuis omgaan, zal het op hun bootje zeker niet beter zijn.

Jij moet het wel prachtig mooi vinden om hier onder een dekmantel van een nickname alles afkraken wat er allemaal mis is bij anderen.
Incognito dergelijke uitspraken doen is niet zo mogelijk toch?
Voor hetzelfde geld ben jij net zo'n beunhaas toch?
Kwokko
 

Re: Van het gas af.

Berichtdoor Solita74 » 21 Dec 2021, 23:04

Voor wie neem je het nu op , voor de prutser of voor de vakman ,het zijn meestal de prijzen die het bepalen men begint aan een bootje en met de kosten word zelden rekening mee gehouden met een boot moet je overal rekening mee houden en er zijn wel degelijk regeltjes
Hardstikke leuk met een bootje varen en relex maar na het varen is er wel degenlijk onderhoud nodig en dat is wat er ook bij deze hobby hoord en om erachter te komen wat de goede hobbyisten zijn bekijk een scheepje aan de buiten kant of in de machinekamer en dan weet je genoeg bekijk af en toe de foto’s die op dit forum geplaatst worden als men iets wel weten er zijn plaatjes bij dan denk ik pak eerst eens een sopdot en maak dan een foto ,de motor gaat er niet beter van lopen maar je kan het wel beter bekijken
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Van het gas af.

Berichtdoor broekie » 22 Dec 2021, 07:50

bekijk een scheepje aan de buiten kant of in de machinekamer en dan weet je genoeg bekijk af en toe de foto’s die op dit forum geplaatst worden als men iets wel weten er zijn plaatjes bij dan denk ik pak eerst eens een sopdot en maak dan een foto ,de motor gaat er niet beter van lopen maar je kan het wel beter bekijken


Precies, daar begint onderhoud. Heeft men er zin en aardigheid in, of moet het als er problemen zijn. Dat zie ja dan op die manier.
Gaat men alleen iets doen als er storing is, of wil je de zaak onderhouden zoals het hoort.

Natuurlijk wil niemand storing, maar de een wil met een fijn gevoel in een nette onderhouden boot het water op.
De ander hecht hier minder waarde aan en heeft andere prioriteiten naast de boot. En als je wat doet onder de luiken, kost dat vaak ook wel wat.
Dus dan stelt men graag uit. Komt volgend jaar wel.

Hoeveel mensen kwamen er niet met een defect BB motortje in het voorjaar bij de eerste mooie dag :D
Citaat: Ik begrijp het niet, zet hem al 20 jaar gewoon in de schuur na het seizoen en in het voorjaar altijd lopen.
Nu opeens niet.
Kan niet veel zijn, kun je even kijken?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Van het gas af.

Berichtdoor kajoe » 22 Dec 2021, 10:50

ik vind het nog al een opmerking .
kijk een bootje van buiten en zo voort .
nou de buitenkant zegt niets ik of mijn bootje hoeft er niet uit te zien als een duurjacht met super glimmende romp .om anderen te imponeren en te laten zien hoe geweldig het is .
maar dat wil niets zeggen aan de staat van de binnenkant ,
een beetje redelijk in de verf is al mooi maar die mensen raken niet in paniek als er wat beschadigd .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Van het gas af.

Berichtdoor Marie Christina » 22 Dec 2021, 12:34

Ik zit wat dat betreft nog steeds in de baggermodus.
Verf van de stootrand af?
Had ie maar geen stootrand moeten worden.
Werk ik wel weer bij als ik een keer ga schilderen.

slijtplekken in het dek?
Ja, he,hè.
Dat komt omdat je erover loopt.

Maar van binnen heb ik alles in orde.
Tenminste, in zoverre, dat het veilig is.
Er zal heus wel ergens een kraantje kunnen lekken (water) of een lampje stuk zijn.
Maar er zal niets ontploffen of in de fik vliegen.
Noch hoef ik bang te zijn voor kortsluiting.
Dat is allemaal in orde, laat ik regelmatig nakijken (en indien nodig repareren) door een kundig persoon.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Van het gas af.

Berichtdoor Solita74 » 22 Dec 2021, 14:39

[quote="kajoe"]ik vind het nog al een opmerking .
kijk een bootje van buiten en zo voort .
nou de buitenkant zegt niets ik of mijn bootje hoeft er niet uit te zien als een duurjacht met super glimmende romp .


Ik heb het niet over dure jachten gehad want die mensen laten alles doen ook goed natuurlijk want als het bij die mensen regend dan druppelt het bij ons financieel bedoel ik
Bij verenigingen help men elkaar en dat is de bedoeling van een club en hou de kosten laag en onder die leden zitten ook vast wel vak mensen ,bij mijn club wel tenminste
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Van het gas af.

Berichtdoor kajoe » 23 Dec 2021, 10:49

ach ik kan wel weer zeggen ,,,,vroeger,,, maar ja toen gebeurde er niet zoveel heel veel 12/24 volt en ja heel veel met maar een draadje de plus het ander de min werd ergens op de romp geplakt daar waar mogelijk .
heel veel gas natuurlijk niet zo als nu onder inspectie met certificaten maar zoals men nu zegt geprutst met heel veel slangetjes .niet alleen koken maar ook vaak verlichting en koelkasten deze draaiden ook vaak op petroleum net als verlichtings lampen ,sommigen hadden gas kacheltjes maar toen nog geen thermische beveiliging,
de teer werd vaak op open vuur (half drummetje) verhit .en ga nog maar even door .
het was bewonderend dat er toen zo erg weinig gebeurde aan ongelukken .
accu's opladen gebeurde toen nog met een gewone gelijkstroom dynamo met natuurlijk die vrij gevaarlijke regelaars die nog wel eens bleven hangen met gevaar dat de accu's gingen koken .
tja veel hoorde je niet van ongelukken maar dat kwam omdat er weinig media was .
dus we doen ht zo slecht nog niet nu .
op een enkeling na .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Van het gas af.

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2021, 13:29

Waar het om gaat is dat je na een ongeluk niet gelijk om een verbod moet roepen. Ten eerste moeten dan per direct keukentrapjes en badmatjes verboden worden, hoofdoorzaken no 1 en 2 van alle ongelukken, maar belangrijker is natuurlijk dat het op geen enkele manier aan de veiligheid bijdraagt, want je verdiept je na een verbod verder niet in de eigenlijke oorzaak.

Wat geeft dat nou, zou je zeggen, want het tóch verboden.

Wat dat geeft zagen we bijvoorbeeld na de brand in Het Hemeltje in Volendam. In de paniek van het moment werd met onmiddellijke ingang open vuur in alle publiekstoegankelijke ruimten verboden. Dus wat gebeurde? Brandweer kwam open haarden in hotellobby's, BBQ's op campings, en kampvuren van scouts blussen.
En recenter de Stint. Vreselijk ongeluk. Drama. Dus in die emotie hup, Stint verbieden. Maar wat blijkt na een paar jaar onderzoeken en testen? Er was niet zoveel mis met die Stint, en het is nooit aangetoond dat de aandrijfhandle bleef hangen, en ook de remmen bleken prima in orde. Maar de fabrikant is inmiddels failliet, en crèches verplaatsen groepjes kleuters nu op veel riskantere manieren. De Stint mag weer, maar om de schijn van nodeloos onderzoeken te vermijden, moeten er nu acht veiligheidsgordeltjes in. Wat ronduit bespottelijk is, want er is nog nooit een kleuter uitgevallen. Het ontbreekt er nog maar aan dat er airbags inmoeten.

Voorbeelden gaan vaak mank, ik weet het, maar paniek is doorgaans een slechte raadgever.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van het gas af.

Berichtdoor chaea » 23 Dec 2021, 20:21

Nu is er een ander punt aangesneden welke ik in het verleden al heel vaak heb aangekaart.
Dit is een watersportforum voor iedereen, of het nu een kano is of een duikboot.
Er zitten hier leden met prachtige schepen en er zitten hier leden met bootjes die gedateerd en qua uiterlijk niet meer de standaard hebben. Maar deze leden zijn trots op hun boot en die houden hem (semi) netjes met beperkt budget. Allen dezelfde insteek, dat is de basis van dit forum.

@quichot, eens en zoals ik al schreef, de kans is nihil maar (en vooral het verschrikkelijke voorval met de stint)de impact is enorm. Paniek is een slechte raadgever.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten