Van het gas af.

algemene discussies

Re: Van het gas af.

Berichtdoor broekie » 19 Dec 2021, 16:49

In de winterstalling van caravans en boten moet de gasfles eruit.
Misschien moeten jachthavens eisen dat je een goedgekeurde installatie hebt als je bij hun wil liggen.
Leed kan groot zijn met knutselaars in de haven.

Wij hebben gas om te koken. In de bun stukje slang en aan de kookplaat stukje slang.
De rest is koper. Slangetjes laat ik op maat maken bij Zethof in Aalsmeer. Perst koppelingen aan.
Zie geen gevaren. Vervangen voorjaar 2021. :D

Stroom heb ik genoeg, 3 kW omvormer en indien nodig 6 kVA generator. Maar om die altijd te starten?
Met de airfryer doen we het wel als de accu's en boiler dan ook gelijk een lading kunnen hebben.
Als alles vol is kan de airfryer ook op de omvormer.

Mensen moeten zelf zo verantwoordelijk zijn om deugdelijk spul te hebben.
Jammer dat er toch onwetenden of gemakzuchtige rond varen. Die vormen het gevaar in eerste instantie voor zichzelf.

Moet iedere elektrische of gasinstallatie in een huis, schuur, kantoor, boot enz. in Nederlend sowieso niet voldoen aan NEN normen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Van het gas af.

Berichtdoor redmiller » 19 Dec 2021, 22:08

@broekie: nee, achter de meterkast mag de eigenaar (uitgezonderd verhuurders / huurders) zelf aanrommelen. NEN is dan niet van toepassing. Dat dit wellicht gevolgen heeft bij brandschadeclaims, denken veel mensen niet over na.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Van het gas af.

Berichtdoor kajoe » 19 Dec 2021, 22:21

een geiser is ook een oplossing ,alleen wij hadden er vroeger aan boord mochten geen waakvlam eer hebben van de scheepvaart inspectie maar die dingen waren fiks duurder en haast nit te krijgen in mijn tijd tja en die we moesten gebruiken waren Franse dingen waar niemand vertrouwen in had ,dus werden het gewoon fasto,s op propaan 50/gram .en werden ook goed gekeurd met waakvlam en thermisch beveiligd even als onze sibir koelkasten die op 12/24 en gas werkten speciaal voor de scheepvaart moesten blijven werken tot een bepaalde slagzij die je kon hebben bij laden en lossen.
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Van het gas af.

Berichtdoor aadbloem » 19 Dec 2021, 22:52

broekie schreef:Misschien moeten jachthavens eisen dat je een goedgekeurde installatie hebt als je bij hun wil liggen.
Leed kan groot zijn met knutselaars in de haven.

Hoe vaak komt dit voor? 1x of 2x per jaar op honderdduizend bootjes met een gasfles. Ik weet wel, elk brandje is er 1 teveel maar maar we kunnen nooit 100% beschermen al maak je de installatie nog zo veilig. Een ongeluk zit in een klein hoekje ondanks dat er jaarlijks afgeperst wordt, vijfjaarlijks slangen vervangen, gaskranen na elk pannetje koken dicht, elektronische en bubbellaargasbewaking en noem maar op. De discussie is al zo vaak gevoerd op de steiger en hier, het is om moe van te worden.

broekie schreef:Mensen moeten zelf zo verantwoordelijk zijn om deugdelijk spul te hebben. Jammer dat er toch onwetenden of gemakzuchtige rond varen. Die vormen het gevaar in eerste instantie voor zichzelf.

Ja, inderdaad een stuk verantwoordelijkheid is wel noodzakelijk en ik denk dat dat voor 99% wel aanwezig is, het gaat helaas wel eens fout maar is dat dan echt door slordigheid van de schipper of een gevalletje pech? Toch geen onwil of opzet??

broekie schreef:Moet iedere elektrische of gasinstallatie in een huis, schuur, kantoor, boot enz. in Nederland sowieso niet voldoen aan NEN normen?

NEN normen zijn er volgens mij alleen voor elektra en normen zijn normen, dat is nog geen plicht of regelgeving. Verder hebben we nog allerlei andere normen en certificering zoals CE en KIWA dus als je wil kan je jezelf 5x overbeveiligen. Op EU niveau wordt er nog veel meer aan normering en certificering gewerkt. Een verschijnsel van bureaucratie die niet zo erg politiek gevoelig ligt en waar dus veel energie in gestoken kan worden door de mannen en vrouwen van de EU politiek. Moet iedere elektrische of gasinstallatie in een huis, schuur, kantoor, boot enz. in Nederland sowieso niet voldoen aan eisen? Ja natuurlijk en ik ben er van overtuigd dat elke schipper dat naar eer en geweten prima probeert te realiseren. We moeten er wel voor waken dat er niet voor elk schroefje dat je in je boot schroeft een vent hoeft te komen om het te controleren en er een certificaat voor gaat afgeven. Moet iedere elektrische of gasinstallatie in een huis, schuur, kantoor, boot enz. in Nederland sowieso niet voldoen aan eisen? Ja maar de 'eigenaar' van de installatie mag deze zelf aanleggen, ook thuis en deze eigenaar moet zelf zorgen dat het aan de eisen voldoet en ik denk dat dat voor 99,9% ook wel gebeurd.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Van het gas af.

Berichtdoor chaea » 19 Dec 2021, 23:18

Het issue is dat het aantal ongevallen percentage gewijs nihil is. Echter de impact kan immens groot zijn.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Van het gas af.

Berichtdoor quichot » 20 Dec 2021, 12:18

chaea schreef:Het issue is dat het aantal ongevallen percentage gewijs nihil is. Echter de impact kan immens groot zijn.

Daar draait het om. En wat Aad Bloem ook zegt: 1 of 2x per jaar op honderdduizend bootjes. Voor een veiligheidsrisico is dat een droompercentage! Je zou bijna zeggen: verplicht gas onmiddellijk! :mrgreen:

Maar goed, hoe triest ook, ongelukken hoeven niet te gebeuren als je een handvol eenvoudige maatregelen neemt. Het gebeurt bijvoorbeeld vaak aan het begin van het seizoen. Mensen kijken een halfjaar niet naar hun bootje om, en zijn nog te belabberd om als ze van boord gaan de fleskraan dicht te draaien. Die fleskranen worden periodiek gekeurd door gasleveranciers en zijn veilig. Één klein lekje ergens in een koppeling, waar je bij wijze van spreken niks van merkt als je regelmatig aan boord bent, is dan genoeg om onder het dekzeil een kritische massa op te bouwen, en dan is één vonkje genoeg. Kan zelfs van kunstvezelkleding komen. Zelfde geldt overigens voor opbergen van een bb-motor of jerrycans met benzine onder het dekzeil.

Verder denk ik dat het een beetje een broodje aap is dat jachtjes de boel met tuinslangen aanelkaar knutselen. Niet dat onze WSV hierin de norm is, maar dat is bij ons volslagen ondenkbaar. Daar wordt veel aandacht aan besteed.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van het gas af.

Berichtdoor kajoe » 20 Dec 2021, 18:46

nou tuinslangen hebben we nog niet gezien wel oude soms nog die zwarte rubberen slangen die allang niet meer mogen .
het meest zie je wel die nieuwere slangen maar die zitten vaak met slangklemmetjes vast zelfs die van de regelaars komen en ook vaak met kunststof verbindings stukken en t stukken .
en vaak wil men op gas bezuinigen en vult men zelf de fles met LPG wat eigenlijk niet mag .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Van het gas af.

Berichtdoor ErikHa » 20 Dec 2021, 23:53

Veel heb ik bij particulieren gewerkt aan e-installaties. Als je ziet hoe mensen bewust en onbewust met hun veiligheid omgaan springen soms de tranen in je ogen. Van alles al meegemaakt; HobbyBob huizen van doe-het-zelvers die denken er wat vanaf te weten of (letterlijk) maar wat aanklooien, nieuw opgehangen groepenkasten door klusjesmannen die brandgevaarlijk zijn, totaal oude en verrotte zooi waar niemand naar omkijkt, klanten die je waarschuwt voor een gevaarlijk gebrek die vervolgens na een jaar opdracht geven voor reparatie, gaslucht in de meterkast waar ik n.b. achter moet komen, onder spanning staande douchekranen , water- en gasleidingen. Ik kan nog wel even doorgaan. Meest gehoorde reacties van de klant als je er wat van zegt "Het werkt al jaren" en "Wat gaat het kosten?" en "Nooit iets van gemerkt". Ik denk dat het met onze bootjes niet veel beter is, eerder slechter.

Voorschriften en normen zijn er wel, maar die zijn niet bindend, dat hebben we een jaar of 15 geleden los gelaten. Met andere woorden; klooi maar raak. Gedachte erachter was dat de vakmensen vanzelf boven zouden komen drijven en de beunhazen af zouden vallen. In de particuliere sector is het tegengestelde gebeurd. Met dit in gedachte is er geen bindende regelgeving te verwachten bij onze bootjes.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Van het gas af.

Berichtdoor broekie » 21 Dec 2021, 08:26

Deze gedachte had ik van de werkelijkheid. Ook zelf wel gezien.
Er zitten genoeg buurman en buurman knutselaars tussen.
Vaak gaat het ook wel goed, wonder boven wonder.
De gevallen waar het mis gaat lezen we.

De opmerking dat het juist in de particuliere sector misgaat onderschrijf ik.
Bedrijven zijn aansprakelijk voor de mensen als het mis gaat. Dus die nemen geen risico.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Van het gas af.

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2021, 11:55

ErikHa schreef: Ik denk dat het met onze bootjes niet veel beter is, eerder slechter.

Met cijfers aantonen kan ik het niet, maar dit betwijfel ik toch.
Mijn ervaring met watersporters is dat ze zich goed bewust zijn van de risico's, en in het algemeen óf zelf geen twee linkerhanden hebben, óf onderhoudswerk uitbesteden aan vaklui.
En als dit al een mentaliteitskwestie is, dan zie ik niet in waarom het juist onder bootjeseigenaren daar slechter mee gesteld is.

Wat me wel opvalt is dat verschillende betrokken instanties verschillende normen aanhouden. Wat van de één moet, is bij de ander soms juist verboden. Maar ook hier geldt: als er maar bewust over de risico's wordt nagedacht.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten