wel of geen antifouling

algemene discussies

wel of geen antifouling

Berichtdoor aatv » 19 Jun 2021, 17:00

toen ik de boot kocht was het onderwaterschip het jaar daarvoor geheel gedaan. in wessem aangekomen
is de boot meteen het water uit gegaan en de aangroei was er met de hoge drukspuit binnen 10 minuten af.
de boot had in totaal een 1,5 jaar in het water gelegen ( dordrecht/ biesbos)

hierdoor vraag ik me dus af als je de boot 6a8 maanden per jaar in het water hebt liggen en buiten het seizoen
op de wal is antifouling dan wel echt nodig? ik zie jaarlijks dezelfde boten in en uit het water gaan en elk
jaar dezelfde mensen nieuwe antifouling aanbrengen. lijkt mij dus een beetje overbodig en niet echt millieu
bewust, veel werk en geld voor niets als de aangroei minimaal is. iemand ervaring met deze dingen of hoe wordt
hierover gedacht?

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: wel of geen antifouling

Berichtdoor heuvels » 19 Jun 2021, 18:13

Mijn boot gaat er ook praktisch elk jaar uit.
Alleen het verticale gedeelte doe ik met AF, onderkant dus niet want daar komt veel minder zonlicht dus minder alg.
En ik doe de AF om ongeveer de 4 á 5 jaar. Tussendoor plekjes bijwerken.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: wel of geen antifouling

Berichtdoor Kwokko » 19 Jun 2021, 22:13

Mijn boot ligt meestal 6 om 6 maanden per jaar in het water.
AF doe ik erop al ik denk dat het zin heeft.
Meestal om de 5 jaar.
Ik vind het gewoon zonde van het geld ,om dat elk jaar te doen..
Want je smeert in feite de ene laag over de andere.
Kwokko
 

Re: wel of geen antifouling

Berichtdoor bas » 19 Jun 2021, 23:54

Als je ieder jaar het water uit gaat is AF in mijn ogen enkel uiterlijk vertoon/gemakzucht. Je hoeft wat minder hard te boenen op het groene randje op de waterlijn maar meer ook niet.
AF heeft pas een functie als je langere periodes in het water blijft liggen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: wel of geen antifouling

Berichtdoor aatv » 20 Jun 2021, 05:35

kijk ik ben dus niet de enige die er zo over denkt! daar komt bij dat AF zelfslijtend is en dan moet je natuurlijk
wel varen anders slijt er nix! meeste boten bij ons in de haven die langer in het water blijven komen nauwelijks
de haven uit hebben dus ondanks AF behoorlijk aangroei na een paar jaar. kortom zo doet AF dus nix.

alleen het verticale deelvan de waterlijn met AF doen , om schoonmaken ff makkelijker te maken,
daar zie ik het nut wel van in. misschien is finsulate daar ook een mooie oplossing voor.

conclusie, AF heeft alleen zin als de boot in het water blijft en je er regelmatig mee vaart. en wil
je heeeel millieu bewust zijn dan poets je ff wat harder om de waterlijn schoon te maken! in mijn ogen
is het een boot en een groen randje heb je nou eenmaal en zolang het een beetje is zal het mij verder
een worst zijn. kunt ook een groen waterlijn strookje maken dan zie je het niet haha.

een ander idee wat ik nog heb;
een maatje van me heeft een bedrijf in car wrapping en bestickering. mijn gedachte was om op het verticale
gedeelte een strook wrap te plakken. kun je er makkelijk weer afhalen, hoef je dus nix te poetsen, en gewoon
een nieuwe strook plakken. moet eens overleggen met hem hoe dat spul zich onder water houd maar aangezien
je er ook mee door de wasstraat kunt en het hollandse weer meestal nat is en het niet van je auto valt denk
ik dat het wel zal blijven zitten. stroken wrap lijken me ook handig om een sierlijn op de romp te maken ipv
dit met verf te doen. wil je een ander kleurtje streep of is deze beschadigd en wil je het vernieuwen dan is dat zo gedaan.

ik kom weinig mensen tegen met een boot die outside de box denken. zie, bij ons in de haven, iedereen maar
elk jaar schuren en (AF) verven gewoon omdat men blijkbaar denkt dat het zo moet en omdat iedereen dat zo doet.

goed ik ga er dus geen AF op smeren. mijn onderwaterschip is na de schuurbeurt glad en strak vanwege een HB coating
die er opzit. waar kan ik dit het beste mee verven indien ik geen AF ga gebruiken? moet wel goed spul zijn want de
kans is groot dat ik zonder de AF ook eens ga testen wat bv 2 seizoenen in het water doet kwa aangroei.

graag jullie tips over hoe het onderwaterschip vanaf de HB coating verder te behandelen en hoeveel lagen jullie
adviseren. zal vanavond een fotootje plaatsen van het onderwaterschip na het schuren.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: wel of geen antifouling

Berichtdoor jkos » 20 Jun 2021, 09:34

Antifouling is niet voor niets op de markt gebracht.
Schepen die lang op zout water liggen kunnen bijna niet zonder antifouling, dan moet je wel (bijna) ieder jaar een laagje zetten.
Op zoet water is het een ander verhaal, een beetje slijm en een enkel groen plukje, dan zou ik ook terughoudender zijn met het aanbrengen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: wel of geen antifouling

Berichtdoor Oeverloos » 20 Jun 2021, 12:37

Misschien de moeite waard om eens te experimenteren.

Ik heb de indruk dat de aangroei afhankelijk is van de lokale waterkwaliteit.
Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier in Friesland is het boezemwater overbemest.
Als je een boot zonder antifouling hebt, hangen daar na een paar maanden genoeg mossels onder en ook in de buis en de prop van de boegschroef.

Als er dan een dagje mee gevaren wordt, blijkt de boegschroef het niet te doen, doorgebrand.
De motor wordt warm en de droge uitlaat isolatie gaat roken.

Op zout water heb ik gezien dat na 8 weken in het water op een zonnige plek, een schroef was veranderd in een klont pokken.
De Duitse huurder keek ongelovig naar het geborrel achter de boot.
“Getriebe kaputt”, zei die.
Toen ik voorstelde dat ie eerst maar eens onder de boot naar de schroef moest kijken, keek ie nog ongeloviger.
Maar ja knappe vriendin mee, dus de speedo aan en bij 15 graden het haven water in.
Toen de wal op.

Maar andere watersporters in de haven die regelmatig rondvoeren, hadden nog nooit van pokken gehoord.

Ik weet wel dat mijn schroef altijd aan de beurt is.
Misschien heeft het iets te maken met de legering van het metaal van de schroef.
Ik heb een Engelse schroef, misschien is dat het.
Effecten van langdurig thee met melk drinken en aan de verkeerde kant rijden levert pokkenwerk op.

Mijn ervaring hier in Friesland is dat je best een jaar of 3 toe kan met een goede laag antifouling, als de boot in de winter in het water blijft.

Gaat die op de wal, dan spuit je wat antifouling van je romp af, dus checken hoe de status is.

We horen graag van je, Aat!
Enne … goed dat je bent doorgegaan.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: wel of geen antifouling

Berichtdoor Nope » 20 Jun 2021, 21:40

Gaat hier ook hard met de pokjes. Zonder AF mooi baardje, hoog verbruik en geen snelheid.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: wel of geen antifouling

Berichtdoor aatv » 20 Jun 2021, 21:50

in wesssem heb je te maken met maas water. in de haven in ieder geval zo schoon dat je drie meter diep de bodem kan zien.
van de meeste boten die ik er uit heb zien gaan viel de aangroei reuze mee. de boot waar ik de nieuwe kajuit op gemaakt heb
was twee jaar daarvoor eruit geweest en had ook nauwelijks aangroei. ik ga het gewoon testen AF kan er altijd nog op indien
nodig. misschien is het hele onderwaterschip wrappen ook een idee om eens te testen. zal het er zeker eens over hebben met
mijn maatje. paar jaar in het water, wrap eraf nieuwe erop en klaar zou mooi zijn.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: wel of geen antifouling

Berichtdoor aatv » 26 Jun 2021, 06:45

onder water wrappen gaat hem niet worden, wrap is hier niet voor gemaakt.wel ga ik er over nadenken
om de bovenbouw te wrappen. finsulate is te duur en werkt, na veel lezen op internet, blijkbaar niet beter
als AF waarbij ik me afvraag of de lijm resten als het er af moet goed te verwijderen zijn. kortom bestaat er
eigenlijk niet echt iets wat nog gebruikt mag worden en afdoende werkt. blijven er twee opties over, oftewel
een AF of het onderwaterschip mooi glad afwerken en de boot jaarlijks even uit het water tillen, afspuiten en
al dan niet op de wal laten in de winter.

AF komt in verschillende kleuren maar ik denk dat zwart het best zal werken. aangroei heeft
licht nodig dus hoe donkerder onder de boot hoe beter lijkt me.

wat is volgens jullie de best werkende toegestane AF ?

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten