door Oeverloos » 20 Jun 2021, 12:37
Misschien de moeite waard om eens te experimenteren.
Ik heb de indruk dat de aangroei afhankelijk is van de lokale waterkwaliteit.
Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier in Friesland is het boezemwater overbemest.
Als je een boot zonder antifouling hebt, hangen daar na een paar maanden genoeg mossels onder en ook in de buis en de prop van de boegschroef.
Als er dan een dagje mee gevaren wordt, blijkt de boegschroef het niet te doen, doorgebrand.
De motor wordt warm en de droge uitlaat isolatie gaat roken.
Op zout water heb ik gezien dat na 8 weken in het water op een zonnige plek, een schroef was veranderd in een klont pokken.
De Duitse huurder keek ongelovig naar het geborrel achter de boot.
“Getriebe kaputt”, zei die.
Toen ik voorstelde dat ie eerst maar eens onder de boot naar de schroef moest kijken, keek ie nog ongeloviger.
Maar ja knappe vriendin mee, dus de speedo aan en bij 15 graden het haven water in.
Toen de wal op.
Maar andere watersporters in de haven die regelmatig rondvoeren, hadden nog nooit van pokken gehoord.
Ik weet wel dat mijn schroef altijd aan de beurt is.
Misschien heeft het iets te maken met de legering van het metaal van de schroef.
Ik heb een Engelse schroef, misschien is dat het.
Effecten van langdurig thee met melk drinken en aan de verkeerde kant rijden levert pokkenwerk op.
Mijn ervaring hier in Friesland is dat je best een jaar of 3 toe kan met een goede laag antifouling, als de boot in de winter in het water blijft.
Gaat die op de wal, dan spuit je wat antifouling van je romp af, dus checken hoe de status is.
We horen graag van je, Aat!
Enne … goed dat je bent doorgegaan.
Mvrg. Oeverloos