Recreatie salonboot

algemene discussies

Recreatie salonboot

Berichtdoor Powerkiter » 07 Mei 2021, 20:37

Ik ben echt een noob voor wat betreft boten, maar zat te oriënteren op vaarvakanties in NL en kwam toen in Friesland https://www.yachtcenterlangweer.nl/ tegen die een soort kleine varende woonboten verkoopt. Een soort houseboot maar dan wat anders, Nu lijkt me zoiets ideaal voor met een gezin en om evt aan te schaffen, maar zie dergelijke boten weinig te koop aangeboden. Weten jullie op welke merken of andere woorden ik moet zoeken op marktplaatsen. Op marktplaats zat ik overigens wel de volgende https://link.marktplaats.nl/m1700608918?. Is zoiets aan te raden of kan ik beter met een kleinere boot beginnen?
Powerkiter
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Mei 2021, 20:23
ligplaats: -
info: -

Re: Recreatie salonboot

Berichtdoor redmiller » 07 Mei 2021, 21:10

Hoi Melvyn,

Leuk dat je je interesseert in echte kopen van een boot. Je geeft dat een houseboat je voorkeur heeft. Die worden aangeboden, inderdaad niet zo veel. Ze zijn alleen nog relatief jong. Het bootje van marktplaats kan natuurlijk ook. Veel goedkoper in elk geval. Hoe groot is jouw gezin? Een veel kleiner bootje met een gezin lijkt me niet aanbevelingswaardig.

Aan zo’n houseboat hangt natuurlijk een heel ander prijskaartje...
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Recreatie salonboot

Berichtdoor Kwokko » 07 Mei 2021, 21:12

Volgens mij is jachtcharter Langweer een verhuurbedrijf van electrische boten ,en verkoopt die dus niks.
Ik zou ,als ik je was, eerst een boot voor één seizoen of enkele weken gaan huren.
Want stel ,het bevalt je niet ,dan zit je met bv zo'n zelfbouwschuit die op MP staat.
3 rooitjes is niet veel geld ,maar is daar de motor bij?
Zo niet ,moet je die ook nog aanschaffen.
Eerst maar eens kijken of het bevalt , want ik heb de indruk dat velen nu ze niet naar het buitenland kunnen wegens Covid-19 ,nu een boot aanschaffen ,en volgend jaar als covid redelijk is uitgebannen ,dat dan de markt vol gestort wordt met boten.
En voor jou ,eerst één seizoen ervaren wat het is, kun je daarna altijd nog beslissen of je er eentje koopt.
Want een boot kopen is één, onderhoud moet ook gepleegd worden ,en heb je er ook al over nagedacht wat een ligplaats je per jaar gaat kosten?
Kwokko
 

Re: Recreatie salonboot

Berichtdoor Powerkiter » 07 Mei 2021, 21:58

Kwokko schreef:Volgens mij is jachtcharter Langweer een verhuurbedrijf van electrische boten ,en verkoopt die dus niks.
Ik zou ,als ik je was, eerst een boot voor één seizoen of enkele weken gaan huren.
Want stel ,het bevalt je niet ,dan zit je met bv zo'n zelfbouwschuit die op MP staat.
3 rooitjes is niet veel geld ,maar is daar de motor bij?
Zo niet ,moet je die ook nog aanschaffen.
Eerst maar eens kijken of het bevalt , want ik heb de indruk dat velen nu ze niet naar het buitenland kunnen wegens Covid-19 ,nu een boot aanschaffen ,en volgend jaar als covid redelijk is uitgebannen ,dat dan de markt vol gestort wordt met boten.
En voor jou ,eerst één seizoen ervaren wat het is, kun je daarna altijd nog beslissen of je er eentje koopt.
Want een boot kopen is één, onderhoud moet ook gepleegd worden ,en heb je er ook al over nagedacht wat een ligplaats je per jaar gaat kosten?


Betreft inderdaad een verhuurbedrijf van elektrische boten, typefoutje. Het bootje op mp zit inderdaad geen motor bij, dus zou nog erbij moeten worden aangeschaft. Er zou nog een 15pk langstaart op moeten. Aan de andere kant ben je voor een week huur al gauw 1.000 euro kwijt, laat staan voor een heel seizoen of enkele weken. Qua ligplaats al wel zitten kijken, maar schat in dat dat jaarlijks tussen 1.000/ 1.500 kost?
Powerkiter
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Mei 2021, 20:23
ligplaats: -
info: -

Re: Recreatie salonboot

Berichtdoor Kwokko » 07 Mei 2021, 22:23

Ik zou zo'n salonbootje als die op MP maar laten voor wat die is.
Leuk voor in Amsterdam of zoiets ,maar om er nou de Friese meren mee opgaan en er 3 weken op verblijven?
Niet echt mijn ding,en je moet praktisch overal de dijk op voor benzine,want dat is in jachthaven slecht leverbaar.
Diesel geen probleem.
Ligplaats 1000 a 1500?
Zeg maar gerust 1500 ,voor 1000:euro lig je een jaar lang bijna nergens.

Ik zou dus eerst proberen of het bevalt , en boeken kan ook in het laagseizoen.
Op een boot moet je je zelf vermaken ,het is geen camping gebeuren waar de kids de hele dag bezig worden gehouden.
Meestal vaar je elke dag wel een stuk.
Het leven is totaal verschillend van iemand met een sleurhut.
Die zet zijn sleephut neer op een camping , voortent eraan ,en 14 dagen blijven staan.
Met een boot doe je dat niet ,je gaat varen , je wilt iets zien.

https://www.bootverhuurkalf.nl/
Deze verhuurd mooie niet dure boten ,die gemakkelijk te varen zijn.
En een echte familieboot.
Niet luxe ,maar wel zeer praktisch.
En of je die 1500 uitgeeft aan huur ,of aan een ligplaats ,het geld ben je toch kwijt ,maar wel een ervaring rijker, en bevalt het,dan koop je een boot ,maar wel een serieuzere ,en niet zo'n ding van 3 ruggen waar nog een brommer achter moet.


Ik heb zelf een Doerak 850 AK.
Kwokko
 

Re: Recreatie salonboot

Berichtdoor Michelr » 07 Mei 2021, 22:32

Ik zou je eerdere holidayboatin in Sneek aanraden, verhuurd mooie doerakken met alles erop en eraan.

Vorige jaar in Heerenveen in doerak gehuurd bij kalf, zag er op de foto’s allemaal top uit. Maar het viel ons vies tegen.
Zowel de service als de staat van de boot, zwaar onder niveau tov holidayboatin.

Door de vraag naar boten is de markt qua buitenboordmotoren ook aardig van slag, een nette motor voor een nette prijs zal lastig te vinden zijn.

Succes met de afwegingen, kopen of huren.
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: Recreatie salonboot

Berichtdoor Kwokko » 08 Mei 2021, 00:15

Michelr schreef:Succes met de afwegingen,

Ik ken het bedrijf Kalf niet ,alleen van naam ,en ik weet dat ze Doerakken verhuren, maar jij vergelijkt appels met peren.
Holiday Boating ,oftewel Doerak Sneek is qua prijs ook van geheel andere orde dan Kalf.
Ook qua boten.
Waar HB hoofdzakelijk met in eigen beheer gebouwde boten vaart,type LX ,dat voor luxe staat ,vaart Kalf met Doerakken van voor 1980.
En voor die "luxe" ,betaal je dus ook een luxe prijs.
Kwokko
 

Re: Recreatie salonboot

Berichtdoor Michelr » 08 Mei 2021, 01:09

Valt wel mee qua prijsverschil, maar onze ervaring is dat we daar nooit meer gaan huren.
Maar goed wat je zegt, je kent ze alleen van naam.

Een boot van voor 1980 hoeft zeker niet slecht te zijn dan de vloot van HB. Waarschijnlijk hadden wij de wat mindere doerak.
Metlekkende ramen, los zittende wc pot, vast gerotte stangen van de buiskap, schuim van de bedden wat ver zijn houdbaarheidsdatum voorbij was, een kap die nog net spontaan openscheurde etc..
Maar is maar hoe je het ervaart :D
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: Recreatie salonboot

Berichtdoor Powerkiter » 08 Mei 2021, 07:52

Bedankt voor de reacties, maar het draadje lijkt nu meer over de huur van een boot te gaan en ik proef ook wat aannames en eigen voorkeuren in de goedbedoelde adviezen. Doel is om korte dagtrips te maken met veel bewegingsruimte op de boot voor grote gezinnen en op termijn evt overnachten. Een klein varend woonbootje lijkt me dan veel comfortabeler en veiliger aan boord met kinderen.

De hoofdvraag was eigenlijk wat voor soort boten dit zijn, deze soort kleine houseboten. Het lijken een soort omgebouwde salonboten of kleine omgebouwde tjalks. Als ik op marktplaats kijk krijg ik de juiste hits als ik zoek op Westlander, Salonboot, skutsje, tjalk, notarisboot etc. Echter zitten hier ook hele grote schepen tussen en lijkt me iets van rond 8m lang genoeg.

Los van binnen of buitenmotor, wat zouden de nadelen van een dergelijke boot zijn t.o.v. de meer gebruikelijke boten die in NL gevaren worden (zoals bijv een Doerak) en waarom is een boot, die ik eerder postte zo relatief laag qua aanschaf?

https://link.marktplaats.nl/m1700608918 ... nt=app_ios

Hieronder nog wat impressies van het soort boot waar ik op doel
https://www.centerpoint.nl/motorjacht-h ... ekanier-37
https://www.yachtcenterlangweer.nl/workum/
https://friesland-boating.nl/bootverhuu ... 400-gaast/
Powerkiter
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Mei 2021, 20:23
ligplaats: -
info: -

Re: Recreatie salonboot

Berichtdoor Kwokko » 08 Mei 2021, 14:35

Melvyn schreef:Los van binnen of buitenmotor, wat zouden de nadelen van een dergelijke boot zijn t.o.v. de meer gebruikelijke boten die in NL gevaren worden (zoals bijv een Doerak) en waarom is een boot, die ik eerder postte zo relatief laag qua aanschaf?
https://link.marktplaats.nl/m1700608918 ... nt=app_ios

Waarom die zo laag is geprijst?
Zelfbouw denk ik , geen courante boot.
Maar om eerlijk te zijn,als het jou iets lijkt ,wie zal ik dan zijn om je daarvan te gaan weerhouden?
Mijn smaak hoeft de jouwe niet te zijn,andersom ook niet.
Jouw budget is de mijne niet.
Stap erop af ,ga het i.i.g. bekijken.
Vanaf een foto is alles mooi ,in werkelijk kan het je smerig tegenvallen ,maar ook kan het voor jou het ultimo zijn.
En qua motor die daar nog achter moet ,zou ik voor een werkmotor gaan , bv een gebruikte Yamaha 9.9 High Trust.

En die boten van je impressies ,daarop heb ik ook nog een poosje zitten zoeken ,maar zoiets is hier schijnbaar niet te koop.
Ook geen markt voor denk ik.
Hier moet alles een extra opbouw hebben met 2de stuur inrichting.

Ik vond nog een andere ,al ligt die ook niet hier in NL.
Maar past in een oplegger als retourleiding ,en dat hoeft aan transport geen vermogen te kosten.
https://nl.boats.com/motorboten/2004-na ... t-7725877/
Leuk scheepje ,geen inboard maar een outboard.
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten