Koolmonoxide

algemene discussies

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor FrankM » 25 Apr 2021, 10:35

Heb even zitten zoeken wei dart bericht nu geplaatst heeft.
Was Jan Huibers.
Stond op een FB pagina, maar wat ik nu zie is dat bericht weer weggehaald.
Vraag mij niet de reden hiervan
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor chaea » 25 Apr 2021, 10:44

Bekende naam, al een tijdje niet geweest hier.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Apr 2021, 12:27

Marie Christina schreef:Vele zaken zijn helemaal niet te bewijzen. Dat wéét je gewoon. Ooit gehoord van je vader of zo.

Net als de spreuk: Niets is zeker, zelfs dat niet
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor Marie Christina » 25 Apr 2021, 12:48

R.C.Grootveld schreef:Net als de spreuk: Niets is zeker, zelfs dat niet


Pfoeoeoe! Dat gaat díeppp, weet je wel?
'Fcourse
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor Marie Christina » 25 Apr 2021, 12:50

chaea schreef:Bekende naam, al een tijdje niet geweest hier.

Ken er nóg één. ;) :)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor aadbloem » 25 Apr 2021, 13:34

De lucht van rotte eieren, oftewel waterstofsulfide/zwavelwaterstof (H2S) kan te ruiken zijn bij een accu die heel zwaar overladen wordt. Oorzaak een kapotte spanningsregelaar of een defecte acculader/omvormer. De vroegere acculaders waarin alleen een trafo en gelijkrichter te vinden was konden nogal eens de oorzaak zijn van rotte eierenlucht in je schuurtje als je vergat de lader na een paar uurtjes af te schakelen. Moderne laders reduceren zelf de laadstroom op tijd maar een defect kan natuurlijk optreden waarbij de accu zwaar overladen wordt door een acculader/omvormer.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor Kwokko » 25 Apr 2021, 15:17

Maar wanneer ontstaat die lucht van rotte eieren dan?
Is dat na dat accuzuur het kookpunt heeft bereikt ,of daarvoor.
Ik heb ook wel eens een accu zien borrelen .
Is dat dan het koken van de zuur of iets anders.
Die rotte eieren lucht ,ruik je dan namelijk nog niet.
Als dat eerst na het kookpunt is van accuzuur ,dan is er een hoop voorafgegaan ,want dat is ruim boven de 300 graden.
Kwokko
 

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor aadbloem » 25 Apr 2021, 21:54

Het koken is eigenlijk geen koken, het is elektrolyse waarbij water wordt omgezet in waterstofgas en zuurstof, bij elkaar knalgas. Knalgas ruikt niet.
Elektrolyse treedt op zodra de accu vol is, de platen van de pluspool zijn dan geheel omgezet in loodsulfaat (PbSO4). Laden kan dan niet verder.
Kwokko schreef:Maar wanneer ontstaat die lucht van rotte eieren dan?

Ik vermoed dat daarna misschien de accu's opwarmen en te heet worden en bij oververhitting misschien ook waterstofsulfide (H2S) ontstaat.
Misschien op het moment dat het verdunnende water op is vanwege de elektrolyse en alleen nog zuur in de accu aanwezig is??
Ik kan er niet veel over vinden, alleen dat het kan ontstaan als de accu zwaar overladen wordt.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor kajoe » 26 Apr 2021, 09:52

in vroegere jaren heel wat keren kokende accu,s gehad waren net 6 stoomfluitjes per accu maar dit stonk meer naar een soort kool lucht .
ik had toen een laderij 24 volt gelijkstroom dynamo 400 amp met regelaar deze sloeg pas in bij 1000 toeren op de motor daar op stonden 8x 145 amp accus
dat waren varta,s tot 3 x toe de zaak aan de kook gehad toen adviseerde de daf mij om er 2x90 amp wissel op te zetten onafhankelijk van elkaar met veltschakelaars er tussen om ze aaan of uit te kunnen zetten ,sinds dien nooit meer overkokende accu,s waarom 2 nou wij moesten soms in korte vaartijden de accu,s vol zien te krijgen maar ook maakte je vaartijden van 10/12 uur .
later moesten we de accu,s in dichte kisten zetten met wel een afvoer naar buiten dit werd door de scheepvaart inspectie gecontroleerd ze wouden het liefst dat je die bakken op het bovendek had staan ,in de machine kamer moest je dan een afvoer maken die ergens uit de zijde kwam of naar dek .eigenlijk het zelfde als de gas kisten alles comform het binnenschepen besluit ./binnenschepen wet .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor heuvels » 23 Jun 2021, 18:00

Het was dus geen koolmonoxide maar een kapotte accu die waterstofsulfide afscheidde.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1281197/ ... -Friesland

Verhuurder kan eventueel nog een staartje verwachten als de installatie ondeugdelijk blijkt te zijn.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten