Radarpatent

algemene discussies

Re: Radarpatent

Berichtdoor jkos » 06 Apr 2021, 18:28

Je mag deze radar gewoon als hulpmiddel gebruiken zonder diploma, patent of wat dan ook.
Wat niet mag is deze radar gebruiken wanneer je op radar vaart, dat wil zeggen gebruiken in de mist.
Daarvoor zal het waarschijnlijk geen goedgekeurd type zijn, en heb je zoals ik begreep geen diploma.
Dus in het donker, bij helder weer, mag je deze gewoon bij hebben staan, de radar wordt dan gezien als hulpmiddel, niet meer en niet minder.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Radarpatent

Berichtdoor Oeverloos » 06 Apr 2021, 19:25

ErikH schreef:Wat ik er nu uit begrijp is dat ik de radar overdag gewoon aan mag zetten zonder vergunning en zonder radarpatent. Of mis ik nog iets?

Gr.

Erik


Hey Erik,

Je mag overdag jouw jachtradar aanzetten zonder vergunning en zonder radarpatent.
Een eventuele politieboot ziet dan een jachtje met een jachtradar die oefent, dus ok.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor ErikH » 06 Apr 2021, 19:59

Mooi zo, kan ik het ding laten zitten zoals 'ie zit. Beetje spelen ermee met goed zicht kan geen kwaad. 's Nachts of in de mist varen hoeft voor mij niet. Heb al begrepen dat het interpreteren van de beelden best lastig is en ervaring vereist, de ienie-mini antenne die erop zit zal niet helpen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor Marie Christina » 06 Apr 2021, 21:13

Jaren geleden zat ik op een surveyschip dat onderzoek deed bij de Falklandeilanden.
Eén haventje (Port Stanley) waar geen navigatieapparatuur te koop was en ook geen monteur aanwezig was.
Dus moesten we iets verzinnen toen onze radar kapot ging.
Via internet op het vaste land (weet niet meer precies in welk land, dacht Argentinïe) een Furuno jachtenradar besteld die vrij vlot aan boord was.
Afbeelding

We stonden versteld van het bereik, de nauwkeurigheid en de details op het beeld.Nadat de hoofdradar gerepareerd was hebben we hem niet meer weggehaald.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor pascall » 06 Apr 2021, 21:22

nogmaals, jachtenradar bestaat niet.
In Scandinavië varen veerponten rond met radars die hier als jachtenradar bestempelt worden.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor Marie Christina » 06 Apr 2021, 22:16

"Radars geschikt om op een jachtje te plaatsen", dan.
Zo bezien bestaat een autoradio dan ook niet, want je kunt ze ook in een boot of caravan inbouwen.

Hoe ze heten heten ze, maar als je 'Furuno yacht radar' intikt bij Google krijg je dit.
En op schepen onder Nederlandse vlag mogen ze ook niet.
We zijn er tijdens Port State Control inspecties keer op keer op gewezen dat we het apparaat als monitortje op de console mochten gebruiken, maar zeer beslist niet als hoofdradar omdat ze alleen op jachten toegestaan zijn.

Tja.
Wat voor naam geef je dan aan zo'n apparaat?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor henkvd » 06 Apr 2021, 22:49

Radar voor niet onder klasse varend schip, voor op zee en niet type goed gekeurde radar voor binnen water voor varen bij slecht zicht.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor Marie Christina » 06 Apr 2021, 22:52

Druk dat maar eens op een foldertje. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor jkos » 07 Apr 2021, 07:34

In bijlage “M” van het R.O.S.R staat een lijst van goedgekeurde binnenvaartradars.
Komt je radar niet op deze lijst voor dan is hij niet goedgekeurd en heb je dus ook geen radar diploma/patent nodig.
Alleen met een radarinstallatie van deze lijst mag je op radar varen en wanneer je dat doet heb je een diploma/patent nodig
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Radarpatent

Berichtdoor kajoe » 07 Apr 2021, 10:19

ik weet het niet zeker maar ik heb zo het donkere vermoeden dat als je wat krijgt in de mist of in de nacht en je voer op een niet goedgekeurde radar dat je verzekering er ook iets van zal vinden en meestal niets goeds .
in de eerste jaren dat wij op radar voeren was het een hulpmiddel dus als er iets fout ging was je als op radar varend schip de klos .
dit op rijn en binnenvaart ,later is de boel veranderd en werd het een wetje of zo iets en moest je vaak radar hebben en mocht je niet meer varen als er minder dan 500 meter zicht was ,wij voeren dan ook dag en nacht op radar om bij dag ervaring op te doen voor in de nacht en de mist ,
vele jaren moesten wij met 2 man varen een die de radar bediende en de stuur orders gaf en de ander die stuurde in het begin hadden we kelvin Huges met een vrij klein beeld scherm maar zeer onderscheidend . het was vermoeid varen uuren lang zoveel graden stuurboot en zoveel bakboord de roerstand aanwijzer in de gaten houden ev het kompas en ook nog door een klein voor raam naar voeren kijken je wist maar nooit en om te zien of het opklaarde .
later gingen we over op eenmans bediening en vaak decca radars over met groot beeld eerst nog groen en later gekleurd wel even wat anders maar veel eenvoudiger er konden geen vergissingen gemaakt worden met het sturen .
het varen op radar bij nacht is heel anders dan bij roetjedichte mist in het begin gingen alle gordijnen dicht later kreeg je meer de daglicht radars en hoefde ook in de mist geen gordijnen meer dicht .
wel was het voor ons een overstap als je van schip veranderde in lengte 110 tot 60 zat aardig verschil in .
in het begin waren de indebouwde bocht aanwijzers voor lange schepen vaak veels te traag wij kregen een debeg losstaande bochtaanwijzer boven de radar deze was zo snel dat je bij de geringste roer beweging zag waar de kop heen ging een enorme vooruit gang ,daarvoor lag je al een 10/20 of meer graden uit de koers .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten