Digitale kaarten versus papieren

algemene discussies

Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor PARO » 07 Mrt 2021, 21:44

Hoi,
Nu lees ik ergens dat papieren kaarten ook verplicht zijn indien u digitale gebruikt. Klopt da?
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor Kwokko » 07 Mrt 2021, 22:01

Kun je ook aangeven waar dat staat, dat het een vereiste is?
Ik zou niet weten of het überhaupt verplicht is ,dat je navigatiekaarten bij je moet hebben.
Handig lijkt het me wel,maar dat is een ander verhaal.
Kwokko
 

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor PARO » 08 Mrt 2021, 10:38

Kwokko schreef:Kun je ook aangeven waar dat staat, dat het een vereiste is?
Ik zou niet weten of het überhaupt verplicht is ,dat je navigatiekaarten bij je moet hebben.
Handig lijkt het me wel,maar dat is een ander verhaal.


Ofwel is de wet veranderd, maar ik heb altijd geweten dat men recente kaarten aan boord moet hebben.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor kajoe » 08 Mrt 2021, 10:42

waar staat uberhoud dat je verplicht bend kaarten te hebben .
zo ja graag het artikel waar dat staat in mijn hele vaarbare leven nog niet van gehoord .
tja vroeger had je ze om dat je er op moest varen op zeeland bijvoorbeeld of ijsselmeer /wadden ed .
nu op de moderne radars en dergelijke heeft vrijwel niemand meer kaarten .
toen wij radar kregen aan boord was het vrij snel afgelopen met de kaarten wel hield je de boeken bij met gegevens vaardiepten vaarwaters en dat soort dingen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor bas » 08 Mrt 2021, 11:12

Dat je kaarten moet hebben staat voor zover ik weet inderdaad nergens letterlijk beschreven, wel dat je een gedegen reisvoorbereiding moet treffen en moet navigeren volgens goed zeemanschap e.d. of iets in die strekking en dat wordt lastig zonder kaarten.
Voor zover ik weet zijn er voor pleziervaart geen voorschriften of je dat digitaal of op papier moet doen, laat staan dat je papier als back-up voor je digitale systeem moet hebben.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor jkos » 08 Mrt 2021, 11:48

In Artikel 55 van het “Scheepvaartreglement Westerschelde 1990” staat dit expliciet benoemd.
Dit geldt voor alle schepen behalve “kleine open schepen”, en ja er wordt wel degelijk op toegezien.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor Kwokko » 08 Mrt 2021, 15:17

PARO schreef:Ofwel is de wet veranderd, maar ik heb altijd geweten dat men recente kaarten aan boord moet hebben.

Ik heb nog steeds de link niet ,waarmee je je bewering kunt staven ,dat men verplicht is om kaarten aan boord te moeten hebben.
Ik ga er dan ook vanuit dat het loos alarm is ,tenzij jij met bewijzen komt.

@jkos
De Westerschelde van 1990 vertegenwoordigd geheel Nederland niet.
Dat is plaatselijk ,en hoeft niet het landelijk beleid te zijn.
Zeeland is toch altijd een buitenbeentje. :lol: :lol:

https://www.vaarbewijzen.nl/binnenvaart ... rd-hebben/
Hier kan ik niets vinden over verplichtingen van kaarten.
Enigste wat verplicht is ,is dat je een uitgave van het BPR aan boord moet hebben ,als je boot een kajuit heeft.
Een sloep is een open boot ,dus daar hoeft het schijnbaar dus niet.
Maar handig is het wel.
Kwokko
 

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor kajoe » 08 Mrt 2021, 16:04

wij hebben in het verleden heel wat reizen gedaan naar Antwerpen via vlissingen en Hansweert nooit is er iemand geweest die vroeg naar kaarten wij voeren gewoon op ervaring en op de radar en ja natuurlijk tussen de tonnetjes door en dus ook van de volkerak naar Wemeldinge en Kats en omdat het wel eens mis kon gaan in de witte tonnenvlije dus via het Brabants vaarwater ook vanwege diepgang 3.50 meter .
later werd het minderspannend via het schelde kanaal .
in die tijd moest je nog leren kaart navigatie voor je binnenvaart diploma wij vonden dat behoorlijk gelul wand ja voer op de radar en ja als die er me ophield was het zo snel mogelijk vastmaken of de spijker er onder en lekker rustig afwachten zelfs de bazen konden dan niet verlangen dat je door gaat .en toen was de rgel al zo bij mnder dan 500 meter stoppen bij geen radar .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor PARO » 08 Mrt 2021, 17:39

jkos schreef:In Artikel 55 van het “Scheepvaartreglement Westerschelde 1990” staat dit expliciet benoemd.
Dit geldt voor alle schepen behalve “kleine open schepen”, en ja er wordt wel degelijk op toegezien.


Vandaar. Is mij ooit gezegd door iemand die met zijn boot in BRESKENS lag.
Heeft dit goedbedoeld meegedeeld mmar ik vaar enkel op binnenwateren dus: loos alarm.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor jkos » 09 Mrt 2021, 10:42

kajoe schreef:wij hebben in het verleden heel wat reizen gedaan naar Antwerpen via vlissingen en Hansweert nooit is er iemand geweest die vroeg naar kaarten wij voeren gewoon op ervaring en op de radar en ja natuurlijk tussen de tonnetjes door en dus ook van de volkerak naar Wemeldinge en Kats en omdat het wel eens mis kon gaan in de witte tonnenvlije dus via het Brabants vaarwater ook vanwege diepgang 3.50 meter .
later werd het minderspannend via het schelde kanaal .
in die tijd moest je nog leren kaart navigatie voor je binnenvaart diploma wij vonden dat behoorlijk gelul wand ja voer op de radar en ja als die er me ophield was het zo snel mogelijk vastmaken of de spijker er onder en lekker rustig afwachten zelfs de bazen konden dan niet verlangen dat je door gaat .en toen was de rgel al zo bij mnder dan 500 meter stoppen bij geen radar .


Kajoe, het klopt wat jij zegt, in het verleden werd hier nooit op gecontroleerd.
De laatste paar jaar wordt er wel degelijk op gecontroleerd en gehandhaafd.
Dit naar aanleiding van verschillende strandingen met tankers en passagiersschepen.
Dikwijls bleek toen dat de elektronische kaart niet was voorzien van de laatste update. Dat is niet erg als het gaat om een enkel tonnetje wat is verlegd, het wordt een ander verhaal als een vaargeul is afgesloten of een paar honderd meter om de noord is verplaatst.
Laatst gewijzigd door jkos op 09 Mrt 2021, 12:31, in totaal 2 keer gewijzigd.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten