ICP nieuwe wetgeving

algemene discussies

ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor Piotr » 13 Feb 2021, 17:21

Hallo allemaal

Zitten er Belgen onder jullie in dezelfde situatie als mij en hoe lossen jullie dit op?

Ik heb een boot uit het jaar 2000. Deze is sinds het begin in Nederland geregistreerd en via een Nederlands familielid beschik ik over een ICP zodat ik in België zonder problemen kan varen. Nu wijzigt de wetgeving vanaf 1 maart en kan het ICP enkel nog aangevraagd worden door de booteigenaar en niet meer door een tussenpersoon. Als Belg kan ik dit document dus niet meer aanvragen. Gevolg is dus dat ik enkel nog in Nederland kan varen met mijn boot.

Om de boot te registreren in België heb ik een certificaat van gelijkvormigheid nodig, dit heb ik niet. De boot is enkele jaren geleden tweedehands gekocht. De boot is wel CE gekeurd, plaatje aanwezig.

Advies om dit op te lossen? Mijn nationaliteit aanpassen zie ik niet direct zitten. :D

mvg
Piotr
Piotr
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Mrt 2020, 20:53
ligplaats:
info:

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor pascall » 13 Feb 2021, 18:21

Wat mij is verteld door mijn verzekeringsmaatschappij is dat het icp niet meer is dan een bewijs van dat het schip verzekerd is.
Mijn verzekering leverde mij daarom de verzekeringspolis in diverse talen zodat je in buitenland kon aantonen dat het schip verzekerd is.

Is een vlaggenbrief een optie?
Als je in Frankrijk een zeehaven aandoet heb je niets aan een ICP, dan heb je een vlaggenbrief nodig, een vlaggenbrief overruled het ICP.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor pascall » 13 Feb 2021, 18:27

Nog een vraagje, wat zijn de eisen om het certificaat, gelijkvormigheid , te voldoen?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor Het Sluizenfront » 13 Feb 2021, 18:45

Hier een link met info over de Update van het ICP
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Feb 2021, 18:48

Ik weet niet welke verzekeringsmaatschappij dat is en/of in welk land die zit, maar ICP heeft niets met verzekering te maken.

ICP is een officieus (dus niet officieel!) eigendomsbewijs bedoeld om in andere landen aannemelijk te maken dat het schip van jou is en uit wel land het afkomstig is.
Ik zeg bewust 'aannemelijk', want ze hoeven het niet te accepteren.
Heeft niets met verzekering te maken, bij de aanvraag wordt met geen woord gerept over verzekering.

Het enige echte bewijs van eigendom is een kadastrale registratie en het enige bewijs van verzekering is je polis.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor Pettevlet » 13 Feb 2021, 18:57

Is registratie bij het kadaster een optie voor je?
Dan heb je een officiële eigendomsverklaring en als je wilt ook een nationaliteitsverklaring voor je schip.
Zie: https://www.kadaster.nl/producten/boten/teboekstelling
Als buitenlander heb je daarvoor een adres in NL nodig, maar die heb je via je familie.
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor pascall » 13 Feb 2021, 19:08

R.C.Grootveld schreef:Ik weet niet welke verzekeringsmaatschappij dat is en/of in welk land die zit, maar ICP heeft niets met verzekering te maken.

ICP is een officieus (dus niet officieel!) eigendomsbewijs bedoeld om in andere landen aannemelijk te maken dat het schip van jou is en uit wel land het afkomstig is.
Ik zeg bewust 'aannemelijk', want ze hoeven het niet te accepteren.
Heeft niets met verzekering te maken, bij de aanvraag wordt met geen woord gerept over verzekering.

Het enige echte bewijs van eigendom is een kadastrale registratie en het enige bewijs van verzekering is je polis.


Schouten Rotterdam.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor Solita74 » 13 Feb 2021, 19:13

Tegen woordig kan je een vaarvinjet voor België per mail aanvragen en dan word er niet om een Icp gevraagd
Het kadaster dat is een officieel eigendoms bewijs en daar is bij mij ook nooit om gevraagd
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor pascall » 13 Feb 2021, 19:16

R.C.Grootveld schreef:Ik weet niet welke verzekeringsmaatschappij dat is en/of in welk land die zit, maar ICP heeft niets met verzekering te maken.

ICP is een officieus (dus niet officieel!) eigendomsbewijs bedoeld om in andere landen aannemelijk te maken dat het schip van jou is en uit wel land het afkomstig is.
Ik zeg bewust 'aannemelijk', want ze hoeven het niet te accepteren.
Heeft niets met verzekering te maken, bij de aanvraag wordt met geen woord gerept over verzekering.

Het enige echte bewijs van eigendom is een kadastrale registratie en het enige bewijs van verzekering is je polis.


Zoals je zelf al aangeeft heeft ik ook niets met eigendomsbewijs te maken, want daar is het kadaster voor, Het ICP heeft net zoveel waarde als een kassabon van de supermarkt, daarom wordt het in het zuiden niet geaccepteerd.
In Duitsland meerder keren aangehouden en gecontroleerd op papieren, ICP, was is das???? :D
Was alleen een zakkenvullerij vodje van de ANWB.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Feb 2021, 20:00

pascall schreef:Was alleen een zakkenvullerij vodje van de ANWB.

Zo bot wil ik het nu ook weer niet stellen, maar dat het weinig voorstelde is een feit.

Heb er één keer één aangevraagd, een jaar of 15 geleden.
Ligt nog steeds aan boord om in één keer alle scheepsgegevens bij je te hebben, zoals twee jaar geleden voor een vignet in B (toen kon het nog niet digitaal)

Voor de rest is mijn schip kadastraal geregistreerd
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten