ICP nieuwe wetgeving

algemene discussies

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor Piotr » 13 Feb 2021, 21:07

Het is enorm onduidelijk allemaal.

Mijn vaargebied is vooral de Gemeenschappelijke Maas (België-Nederland) met bijhorende maasplassen. Als ik in Nederland vaar ben ik perfect in orde, voor het buitenland is mij altijd gezegd dat ik een ICP nodig heb. Het Belgisch waterwegenvignet heb ik hier niet nodig.

Mvg
Piotr
Piotr
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Mrt 2020, 20:53
ligplaats:
info:

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor Solita74 » 13 Feb 2021, 21:26

In Nederland niet maar in België wel
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor aadbloem » 14 Feb 2021, 12:13

Piotr schreef:Het is enorm onduidelijk allemaal. Mijn vaargebied is vooral de Gemeenschappelijke Maas (België-Nederland) met bijhorende maasplassen. Als ik in Nederland vaar ben ik perfect in orde, voor het buitenland is mij altijd gezegd dat ik een ICP nodig heb. Het Belgisch waterwegenvignet heb ik hier niet nodig. Piotr

Vergeet dat ICP nou maar, dat heb je niet nodig. Ik heb het ooit een keer aangeschaft maar het bleek totaal overbodig behalve dan dat de vignet-verkopers in Belgie en Frankrijk het makkelijk vinden om het over te typen ook al is het 10 jaar oud. Ooit een keer een complete papier controle gehad in Belgie en daar ging het om eigendomsbewijs (de factuur/rekening aanschaf boot op naam) en verzekeringsbewijs, marifoon papieren, brandblusser maar niet om het ICP van een nederlands watersportclubje. Voor de gemeenschappelijke Maas heb ik ooit een keer een MET nummer gekregen en die geef ik door per marifoon in de sluis van Lanaye zonder naar "boven" te gaan. Een vaarvignet voor Vlaanderen en voor Frankrijk schaf ik via internet aan op de dag voordat ik het gebied invaar. Ik kan niet printen aan boord dus in voorkomende gevallen is mijn gsm of tablet het bewijs van vignet.
aadbloem
 
Berichten: 1025
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Feb 2021, 12:42

aadbloem schreef:Ik heb het ooit een keer aangeschaft maar het bleek totaal overbodig behalve dan dat de vignet-verkopers in Belgie en Frankrijk het makkelijk vinden om het over te typen ook al is het 10 jaar oud.

Dat is ook het enige waar ik mijn (eveneens 10+ jaar oude) ICP een paar keer voor gebruikt heb.

Eerlijk gezegd denk ik ook dat het in de directe omgeving van NL ook niet zo'n vaart zal lopen, het gaat meer om de gebieden die bekend staan om hun 'creatieve mogelijkheden' om bepaalde zaken te verdoezelen.

Zo was er recent een topic op een Duits forum van een Duitser (hoewel, zelfs dat was niet helemaal helder) met woonadressen in Zwitserland, Oostenrijk en Kroatie, met een boot in Kroatie waarvoor hij een Ned. ICP had.
Tja, dat lukt nu dus niet meer.

Zo hebben veel Duitsers een schip in Ned om de Duitse wetgeving (VB boven 10 Kw oid) te omzeilen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor Georges » 14 Feb 2021, 19:46

Om als Belg in orde te zijn dien je het schip te registreren kost 51 Euro hier alle info : https://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaart/pleziervaart_0/vaartuig/registratiebrief
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor Piotr » 17 Feb 2021, 19:31

Georges schreef:Om als Belg in orde te zijn dien je het schip te registreren kost 51 Euro hier alle info : https://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaart/pleziervaart_0/vaartuig/registratiebrief


Dat is het probleem dus... hiervoor heb ik het gelijkvormigheidscertificaat nodig en dat heb ik niet. Boot is enkele jaren gelegen tweedehands gekocht.
Piotr
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Mrt 2020, 20:53
ligplaats:
info:

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor Solita74 » 17 Feb 2021, 20:17

Word lid van een België’s watersport vereeniging en deze mensen kunnen je verder helpen nu ben je oneindig bezich.
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor Kwokko » 18 Feb 2021, 00:24

Piotr schreef: hiervoor heb ik het gelijkvormigheidscertificaat nodig en dat heb ik niet.

In het engels heet het een Certificate of Conformity.
Het is een fabrieksdocument ,dus je zult daarvan bij de maker van het produkt moeten zijn,en deze vragen naar een duplicaat van het COC.
Kwokko
 

Re: ICP nieuwe wetgeving

Berichtdoor Teedee20 » 19 Feb 2021, 15:29

Op http://www.marifoonbewijs.nl en dan onder de blog staat ook veel handige informatie over het marifooncertificaat en de regels in Nederland.
Teedee20
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Feb 2021, 15:28
ligplaats: Maasbracht
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten