CV, maar dan anders

algemene discussies

CV, maar dan anders

Berichtdoor Yep » 10 Feb 2021, 21:43

Momenteel wordt de boot gespoten, komt er een nieuwe tent op en worden er nog wat andere klusjes uitgevoerd.
Daar we op het schip wonen hebben we een huisje gehuurd.
Een nieuw huisje op een nieuw park.

Ach ja, en dan kijk je hoe ze e.e.a. hebben vormgegeven, geconstrueerd, etc.
Wat schetst mijn verbazing: Dit huisje wordt verwarmd door een CV met radiatoren.
En wat is de warmtebron? Een CV ketel op elektriciteit.
Drie groepen van elk 20A bij 240V.
Een snelle rekensom leert dat dit een maximaal elektrisch vermogen betekent van ruim 14 kW.
Dat loopt dus nu flink in de papieren.

Alhoewel ik een achtergrond in de energie heb, kan ik deze keuze maar niet begrijpen.
Hierachter ligt geen weiland met een paar duizend panelen.
Heel bijzonder en nog nooit gezien/gehoord (behalve een woning met IR panelen).
Wat is het idee hierachter?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: CV, maar dan anders

Berichtdoor Lexvdpoel » 10 Feb 2021, 22:06

Idee zal van het gas af zijn, maar die dingen hebben een ontzettend slecht rendement vergeleken met een warmtepomp. Dit is meer leuk als saneren straks niet meer kan voor de zonneboeren en ze alles liever opbranden dan dat ze het voor een summiere vergoeding het net op blazen :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: CV, maar dan anders

Berichtdoor aadbloem » 10 Feb 2021, 22:31

De kans is groot dat er helemaal geen gas is aangelegd in het park dus ze moeten wel iets. Een elektrische cv ketel is risicoloos, water verwarmen en klaar. Geen onderhoud. Het is niet gezegd dat de ketel ook ingesteld staat op 14kw. Deze ketels zijn vaak instelbaar op 6kw, 9kw of 12kw. Wel vreemd dat ze ordinaire radiatoren gebruiken en geen vloerverwarming of lage temperatuur convectors. Goedkope oplossing en zo'n parkexploitant rekent in rendement en er zal nog best rendement zijn op zijn omzet per huisje. Warmtepompen is een bron van ellende, storingen bij de vleet en als het hard vriest dan doen ze het niet. Een enkeling daargelaten maar nog steeds geen "proven technology". Zo'n park moet dan een mannetje in dienst nemen om achter die warmtepompen aan te lopen....
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: CV, maar dan anders

Berichtdoor Lexvdpoel » 10 Feb 2021, 22:46

@aardbloem, valt echt wel mee hoor, volgens mij hoor je alleen de horror verhalen. Hier in de wijk (Duitsland) zeker 6 buren in de nabije omgeving die op warmtepompen draaien. Nog nooit van ze gehoord dat het ellende is. Jongste is nu zo'n twee jaar.
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: CV, maar dan anders

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Feb 2021, 22:48

In de buitengebieden ligt vaak sowieso geen gas, vandaar dat je daar vaak LPG in tanks ziet.
Dan krijg je echter weer te maken met milieu wetgeving, risico aspecten en de logistiek dat er elke week een tankwagen met tig m3 LPG moet komen.
Ook in deze tijden met sneeuw en ijs, want wie wil er in de kou zitten.

Een elektrische Kw is inderdaad duurder dan een gas Kw, maar als je geen gas hebt, wordt dat voor een deel gecompenseerd door het ontbreken van gas en de daaraan verbonden vastrecht kosten.

Voor de verwarming zelf maakt het niet uit, een Kw is een Kw, of die nu uit gasmoleculen of elektronen komt.
Een elektrische ketel heeft in ieder geval geen hete gassen die naar buiten gaan, dus qua rendement is hij beter.

In een hotel ben ik al eens een elektrische douche unit tegen gekomen, werkte prima.

En het net zal sowieso moeten worden aangepast gezien de opkomst van zonnepanelen en elektrische auto's.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: CV, maar dan anders

Berichtdoor aadbloem » 10 Feb 2021, 22:51

Lexvdpoel schreef:@aardbloem, valt echt wel mee hoor, volgens mij hoor je alleen de horror verhalen. Hier in de wijk (Duitsland) zeker 6 buren in de nabije omgeving die op warmtepompen draaien. Nog nooit van ze gehoord dat het ellende is. Jongste is nu zo'n twee jaar.
Ik moet toegeven je hebt wel een punt. Je hoort altijd het meest van van alles dat niet goed gaat, altijd minder van zaken die gewoon goed gaan. :D
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: CV, maar dan anders

Berichtdoor ErikH » 10 Feb 2021, 23:29

Prachtig toch dat elektrische verwarmen, hoe kan je het bedenken, tenminste een tussenstap erbij. Eerst gas verstoken om elektriciteit te maken en vervolgens van elektriciteit warmte maken. Ben maar een leek, maar lijkt me toch echt handiger om het gas direct om te zetten in warmte.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: CV, maar dan anders

Berichtdoor Lexvdpoel » 11 Feb 2021, 00:08

Kernenergie, water, wind, zon, biomassa, er is meer dan alleen gas hé :)
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: CV, maar dan anders

Berichtdoor heuvels » 11 Feb 2021, 00:12

Nieuw huisje, zal dus wel super geïsoleerd zijn....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: CV, maar dan anders

Berichtdoor broekie » 11 Feb 2021, 09:25

Collega van mij heeft een warmtepomp op stadsverwarming.
Al jaren tobben en duur.
Momenteel is de warmste ruimte de badkamer met 18 graden :(

Ik stook een moderne hoog rendement gasketel voor verwarming en heet water en we koken op gas. Verbruik 750 m2
Daarnaast 3 kW aan zonnepanelen, welke jaarlijks terug leveren omdat we minder verbruiken.
De mooiste energiebron is de hoog rendement houtkachel met dubbele verbranding die het hele huis, vrijstaand, op 21 - 22 graden houd als we thuis zijn.
Hout regel ik via mijn contacten en kost max. 150 euro per jaar. Stook een kuub of 4 - 5. Dubbele voorraad om te drogen.
Heerlijk behaaglijk en ook gezellig.
Duurste verbruiker is de boot :D :D Maar dat telt niet, is hobby.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten