Stem in maart op D66 want D66 krijgt het voor elkaar

algemene discussies

Re: Stem in maart op D66 want D66 krijgt het voor elkaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Feb 2021, 00:23

Byl54 schreef:Er komen veel argumenten voorbij, om maar geen vuil watertank te nemen of hier van gebruik te maken. Het is tenslotte de buurman die alles overboord kiepert of zich niet aan de regels houdt.
En zolang er geen handhavers zijn of duidelijke regels maken we er geen gebruik van. (met we bedoel ik uiteraard niet wij).
Ik vraag me altijd wel af waarom de zwemstrandjes zomers afgesloten moeten worden vanwege de waterkwaliteit.
Mocht dit toch komen door de buurman/vrouw, dan hoe is dit op te lossen?

Er komen inderdaad veel argumenten voorbij, behalve de kille berekeningen . . . .
Als politici díe nu eens zouden (laten) maken, zou er een hoop ambtelijke energie bespaard kunnen worden.

Even een voorzetje:
Uitgangspunt: ik vaar op de Merwede en loos mijn tank
Nominale afvoer Merwede is ca 2000 m3 /sec
Ik loos met ongeveer 0.5 L/sec

Ofwel die 0.5 L drap uit mijn tank, die bovendien al voor ca 80% uit spoelwater bestaat wordt verdund in 2000000 (inderdaad 2 Miljoen) liter water
Ofwel (om het beestje maar gewoon bij de naam te noemen): 0.1 (één tiende) liter stront op 2000000 (2 miljoen) liter water.
Ik durf te wedden dat zelfs Vitens dat niet kan meten.

Ik heb niets tegen een vuilwatertank, er zit er één van 200L aan boord, wel tegen het feit dat als ik deze zomer (Covid permitting) naar Duitsland en Frankrijk ga bij terugkomst de zaak op mijn kosten weer moet laten verzegelen.
Om over de werkende afvulpunten maar te zwijgen, ik liet hem eens in Lemmer leegpompen en toe schoot de slang van de pomp en liep de halve inhoud op de steiger.
Over volksgezondheid gesproken . . . .

Ik ben niet tegen milieu maatregelen, maar in tegenstelling tot wat in het algemeen gepropageerd wordt, begint een beter milieu niet bij je zelf, maar bij faciliteren.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stem in maart op D66 want D66 krijgt het voor elkaar

Berichtdoor Byl54 » 01 Feb 2021, 11:52

Iedereen kan begrijpen dat het probleem niet zit in het bootje dat op de Merwede vaart. Een verkeerslicht camera halen we ook niet weg omdat ik altijd stopt. Deze maatregel zou niet nodig zijn als iedereen erover na zou denken voordat hij zou lozen.

Op dit moment wordt veel toiletwater van pleziervaartuigen nog ongezuiverd in het oppervlaktewater geloosd. Dit blijkt uit metingen in het oppervlaktewater, maar ook uit het feit dat de daarvoor bestemde ontvangstinstallaties weinig gebruikt worden; in Friesland slechts gemiddeld 3,5 keer per week.
Gezondheidsrisico’s in zwemwater worden in Nederland vooral veroorzaakt door fecale bacteriën en overmatige groei van blauwalgen (cyanobacteriën). Fecale bacteriën komen voor in de ontlasting van mensen en dieren. Lozingen van ongezuiverd toiletwater door pleziervaartuigen leveren met name voor zwemmers een risico op, omdat deze activiteiten zoals opgemerkt vaak in elkaars nabijheid plaatsvinden. Voor volwassen personen is het risico lager als voor kinderen, kinderen krijgen meer water binnen.

Voorbeeld. Grou, Friesland, honderden ligplaatsen. Naast de haven een zwemstrandje voor de dorpsbewoners / kinderen. Deze wordt zomers afgesloten. Zo zijn er veel meer plaatsen, waar de waterkwaliteit slecht is. En nogmaals dan hebben we het niet over die ene keutel van ….. en het ene zwemstrandje in Grou. Maar dat het een probleem kan zijn dat is zeker.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Stem in maart op D66 want D66 krijgt het voor elkaar

Berichtdoor aadbloem » 01 Feb 2021, 12:53

Byl54 schreef:Op dit moment wordt veel toiletwater van pleziervaartuigen nog ongezuiverd in het oppervlaktewater geloosd. Dit blijkt uit metingen in het oppervlaktewater, maar ook uit het feit dat de daarvoor bestemde ontvangstinstallaties weinig gebruikt worden; in Friesland slechts gemiddeld 3,5 keer per week.
Gezondheidsrisico’s in zwemwater worden in Nederland vooral veroorzaakt door fecale bacteriën en overmatige groei van blauwalgen (cyanobacteriën).

Wie doet de tellingen op de voor toiletwater bestemde ontvangstinstallaties? Ik heb nog geen statistieken kunnen vinden hierover. Ik zwem al vele jaren in de Kagerplassen en velen (ook mijn kinderen) met mij waarbij we nog nooit tegen ziektes aan zijn gelopen. Stranden worden steeds afgesloten wegens overmatige groei van blauwalgen, nooit wegens fecale bacteriën althans dat staat nooit in de betreffende mededelingen. Het blijft lijken op een D66 heksenjacht waarbij de watersporter die maar drie maanden op het water verkeert niet meer mag lozen en geen echte antifouling meer mag gebruiken. De enorme beroepsscheepsoppervlakken worden nog steeds geteerd met zwarte koolteer of de meest giftige antifoulings en het toiletwater gaat gewoon overboord 365 dagen per jaar of vergis ik me en legt die beroepsschipper met zijn 3000 ton even ook aan bij de daarvoor bestemde ontvangstinstallaties?? Ik heb overigens een goed werkende vuilwaterinstallatie en tank (150L) en na het weekend gaan we even aan de daarvoor bestemde ontvangstinstallatie op onze jachthaven. Ik realiseer me wel dat als we dat met alle 150 boten zouden doen ik in de file lig en pas op dinsdagmiddag aan de beurt ben ofzo. Ik moet wel bekennen dat wanneer ik op de Merwede vaar zoals beschreven hierboven dezelfde berekening maak. Daarnaast verblijven we meestal drie a vier maanden in Belgie en Frankrijk waar de voor toiletwater bestemde ontvangstinstallaties totaal onbekend zijn....
Dus ik krijg het zelfde probleem, jaarlijks gedoe met een oud zegeltje aangetekend opsturen en met behulp DigiD een nieuw zegeltje aanvragen dat allemaal met de nodig kosten natuurlijk die jaarlijks fijn gaan stijgen...
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Stem in maart op D66 want D66 krijgt het voor elkaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Feb 2021, 13:22

Byl54 schreef:Daarnaast verblijven we meestal drie a vier maanden in Belgie en Frankrijk waar de voor toiletwater bestemde ontvangstinstallaties totaal onbekend zijn....

Idem Duitsland, waar we zelfs regelmatig tegen havens aanlopen waar je je geld in een envelop in de brievenbus mag stoppen, simpelweg omdat er (zeker door de week) niemand is.
Daar zijn overigens niet alleen vuilwaterpompen dun gezaaid, tanken aan het water is daar ook maar zeer beperkt mogelijk (ben ik even blij met m'n 800L; afgezien van het moment van tanken dan...)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stem in maart op D66 want D66 krijgt het voor elkaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Feb 2021, 13:37

Popeye schreef:Moet het geen heterdaadje zijn?

Op dit moment wel, daarom heeft de controle er op ook geen prioriteit, want in de praktijk nauwelijks uitvoerbaar.
Mijn uitpomp opening zit ca 10cm boven de waterlijn en aan SB zijde, knappe agent die dat ziet als ik op de Merwede vaar.

Hoewel veel simpel denkend volk het tegendeel beweert, leven we nog steeds in een rechtstaat waarbij je onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen, zulks ter beoordeling van een onafhankelijke rechter.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stem in maart op D66 want D66 krijgt het voor elkaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Feb 2021, 13:44

aadbloem schreef:Tevens controleren op vriendelijke havenmeesters, ooit een havenmeester meegemaakt die ons afduwde omdat we geen plannen hadden tot overnachting. "Nee schipper niet aanmeren om alleen de vuilwatertank leeg te zuigen en uw vrouw ook nog snel even naar bakker hiertegenover zeker en dan niet overnachten, gierigaard...."

Herkenbaar . . .
Tankte een keer 500L Diesel bij een verhuurbedrijf in Lemmer en liet gelijk de tank leegpompen.
Installatie werd duidelijk niet vaak gebruik, want de slang schoot los met als gevolg dat de hele zaak op de steiger terecht kwam.
En dat met een gezondsheidswetenschapper aan boord . . . . .
Met de dekwaspomp de zaak zo goed en zo kwaad als het kon schoongespoten, want zelf hadden ze niks beschikbaar.

Wilden ze me naast de 500L diesel ook nog eens het leegpompen van de tank in rekening brengen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stem in maart op D66 want D66 krijgt het voor elkaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Feb 2021, 13:47

Laatste nieuws (26-01-2021): https://www.watersportverbond.nl/nieuws/toiletwater-stand-van-zaken
Voorlopig weer even uitgesteld.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stem in maart op D66 want D66 krijgt het voor elkaar

Berichtdoor kajoe » 01 Feb 2021, 14:48

tja het blijft een toestand.
in 1979 verbouwden wij weer een schip om naar motor passagiers schip ,de nieuwe regels waren toen in opmaak en moesten wij van de scheepvaartinspectie l septic tanks inbouwen tja hele bouwplan moest worden herzien dus dat toen maar gedaan op hun aanwijzing gezien dat wij 30 man konden laden,maar in dagdienst zoals dat hete 120 man mochten vervoeren moest ten de tanks groot genoeg zijn .
tja op ons gedram erover hoe moeten we dat goedje kwijt raken want er was nog nergens in dit landje aan afzuiging of dergelijke ,hun antwoord was dat komt gouw genoeg .
ondertussen moesten we het maar overboord pompen ,tja dat hebben we dan maar gedaan tot ik het schip verkocht .onder het varen steeds maar even de pomp laten lopen en dat op de nederlanse binnenwateren
andere motor charter schepen kregen ook te horen dat ze zo snel mogelijk septic tanks moesten inbouwen anders kregen ze geen certificaat .
ik weet niet hoe het op dit mommend er voor staat maar de politiek begint een gezeur maar met een goede oplossing komen ze niet zo is het met alles .
de kosten voor de verbouwing bij de bouw was dus voor eigen rekening .en ja als je eens ergens lag waar je het in het riool kon pompen en die gemeenten of politie zag het kreeg je ook nog een verbaal aan je reed .
maar ja je moest er mee leven de heren in Rijswijk zijden ook dat ze het niet snapten maar wel moesten uitvoeren van de Nederlandse staat (lees politici).
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten