Kielvorm dubbele motoren stalen kruiser

algemene discussies

Kielvorm dubbele motoren stalen kruiser

Berichtdoor den willem » 23 Dec 2020, 21:27

Bij schepen met 2 motoren kom je zowel varianten tegen waarbij er 2 kielen zijn en in elke kiel een schroefas uitkomt alsook een versie met een enkele kiel met langere schroefassen die enkel net voor de schroef worden ondersteund (opgehangen) dmv een beugel.

Ik heb al heel wat zitten Googlen maar nergens een vergelijk gevonden voor beide constructiewijzes.
Heeft iemand kennis over dit onderwerp die hij/zij wil delen?
Ik vraag mij af wat de voordelen zijn van beide manieren en wat de invloed is op het schip/waterstroom.
De "vrije" schroefassen zullen ongetwijfeld een vrijere waterstroom naar de schroeven geven, maar het dubbele natte oppervlak van de 2 kielen genereert iets meer stabiliteit?

Hierbij een vb, 2 motoren, 2 kielen: (Pacific Allure)
Afbeelding

2 motoren, 1 kiel: (Super Van Craft)
Afbeelding

Ik ben benieuwd!
den willem
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 18 Dec 2019, 17:23
ligplaats: Gent
info: 1973 stalen kruiser "Mistral" - yachtwerf Zwijnaarde (B) - 12,6m - DAF DT615M

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten