Over sluizen, bruggen en wachters

algemene discussies

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor heuvels » 01 Dec 2020, 23:36

aadbloem schreef: :D Misschien kan je de gele lamp ook nog even toevoegen in je "college", dit jaar zijn er door covid19 een paar honderd sloepchauffeurs bijgekomen die van toeten nog blazen weten. Ik heb dit seizoen drie keer op voorhoofd wijzende sloepchauffeurs, tegenliggers, meegemaakt omdat ik opstomende tot aan de brugopening die voor mij rood-groen had gegeven waarbij de sloepchauffeur schrok van mijn bruggat blokkerende boeg en naar me riep: "Joh gek, ik kan er gewoon onderdoor als hij draait". De brugwachter van de Spanjaardsbrug bij Leiden die een en ander op afstand in bedienpost de Waard aanschouwde riep door de speaker: "Hé jij daar met die sloep ga je vaarbewijs eens halen" :D
Is mij ook wel eens overkomen dat ik onder de brug door wilde terwijl de andere kant rood-groen stond. Had niet in de gaten dat de slagbomen al dicht waren. Altijd de slagbomen in de gaten houden dus als je ziet dat aan de andere kant boten liggen te wachten..... Dat is de enige manier om te zien dat de brug opengaat als jouw kant op rood staat.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor kajoe » 02 Dec 2020, 10:13

tja vaarbewijzen en het niet of wel ebben er van .
velen hebben het niet en denken de boom in er mee .weeranderen hebben het wel ergens een keertje gehaald maar weten niet meer wat er in staat .
er zijn er maar weinig die zich iedere keer weer op de hoogte stellen van de veranderingen.
dus ook wat de scheepvaart seinen nu allemaal betekenen en waar ze voor dienen .
ik heb in mijn beginjaren met een schipper gevaren die als je een artikel num zij je vrijwel het hele artikel kon opnoemen dat was op zijn aanraden dat ook te proberen om de vaar papieren te halen .
ik heb het nodig gehad bij mijn werk op sluizen en bruggen en 2 x per jaar moesten we de regels god doornemen ,tja je kan moeilijk een schipper ergens op wijzen als je zelf de regels niet kan.
buiten dt om hadden de provincies en rijkswaterstaat ook nog geregeld bijscholingen van de regels en procedures dus ook marifoon bediening ,
omdat er steeds minder mensen van de vaart op objecten komen krijg je uitsterving van de gewone schipperstaal en meer mensen die volgens het boekje werken
met praten van tja buurman en zo mag niet meer correct is nodig (lukte mij nooit).
en nog even de afstand bediende bascule bruggen op het merwede kanaal kunnen wel groen geven in halve stand .de draaibruggen uiteraard niet .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor quichot » 02 Dec 2020, 10:43

Het Sluizenfront schreef: Sorry voor dit lange wellicht saaie "college" maar ik kon het niet laten na het lezen van dit topic :?

Ik snap je verhaal, maar ik had het echt over correcte oproepen, op het juiste kanaal, met melding van het juiste kunstwerk, in de juiste lingo, en niet door lopende communicatie heen. En dan gewoon geen draad krijgen. Laat maar darren, het is maar recreatie.

Hierbij maak ik onderscheid in 3 verschillende bedieningsvormen;
1. Sectorbediening. Vanuit een centrale post wordt een vaarroute bediend. Dat loopt in het algemeen gesmeerd. Topservice. Kan niet anders zeggen.
2. Clusterbediening. Vanuit een centrale post worden meerdere kunstwerken op verschillende vaarwegen bediend. Daar verliest de bediening volgens mij al gauw het overzicht, wat het personeel niet altijd kwalijk te nemen is, maar je kunt toch wel even kort reageren?
3. Bemande kunstwerken. Hier zie ik geen enkel excuus om niet even te reageren, en toch komt dat regelmatig voor. Ik krijg wel eens de indruk dat sommige brugwachters een hekel aan hun werk hebben. Een sluiswacht zei mij ooit: 'De hele dag die oproepen van jachtjes, ik heb de marifoon uitgezet, ga maar klagen bij m'n baas'.
Of Woubrugge, die ooit een handeltje opzette met Avifauna. Voor een leuk zakcentje bleef die wat langer op z'n post voor rondvaartboten, maar werd witheet als er dan een jachtje meesloop.
En nog steeds blijft het daar stil op kanaal 18. Tot ik een keer beroepsvaart zag naderen: 'We gaan zo draaien hoor!'

Maar nog even over dat gele herkenningslicht: met moderne technologie, spraakherkenning bijvoorbeeld, kan dat volgens mij prima zonder tussenkomst van personeel.

En dan nog kort dat groen/rood naar groen: bij een basculebrug blijft de balans het hele hefproces tot volledig open constant. Waarom niet een borg op twee hefhoogtes? Mechanisch technisch moet dat geen probleem zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Het Sluizenfront » 02 Dec 2020, 11:13

quichot schreef:Laat maar darren, het is maar recreatie.

Ik begrijp je frustratie in zo'n geval. Ook onder bedienend personeel zitten rotte appels die een loopje nemen met de regels en fatsoen. Helaas.
Anderzijds kan ik me mijn eigen frustratie ook nog goed herinneren uit de tijd dat de marifoon ook gemeengoed begon te worden in de pleziervaart.
Omdat er hier in Limburg beperkt geschut werd/wordt ivm waterschaarste, werd er wat langer gewacht eer er weer werd weggeschut. Dan had men vaak 10 tot 15 jachten in een schutting. Die komen dan bij de volgende sluis , "mijn sluis", ook min of meer samen aan. Als dan de eerste zich meldde gaf je daar bij aan dat ze allemaal mee kunnen in de eerstvolgende schutting. Kennelijk werd er door niemand uitgeluisterd op het sluiskanaal want dat verhaaltje moest je dan vaak nog tig keer afsteken want, dat gevoel bekroop me dan, wilde iedereen met een marifoon wel even laten horen dat hij er ook al een had. Dan moest je ook vaak moeite doen om in de plooi te blijven en iedereen correct te woord te staan. :|
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor quichot » 02 Dec 2020, 12:07

Het Sluizenfront schreef: Dan moest je ook vaak moeite doen om in de plooi te blijven en iedereen correct te woord te staan. :|

Kan ik me goed voorstellen. Uiteraard hoor ik ook hoe onnozel jachten zich soms melden.

Deels komt dat doordat jachtschippers door onervarenheid (nog) niet niet snappen hoe het reilt en zeilt op het water, en deels ligt het aan de leerstof marifonie. Daar leer je eigenlijk precies hoe het niét moet. Het woordje 'over' gebruikt de beroepssector binnenvaart alleen als de paracetamolletjes aanslaan.

Maar ik probeer ook een beetje oplossingsgericht te denken. Dus niet alleen klachten en misverstanden over en weer aankaarten, maar ook; zijn er oplossingen te bedenken om die te voorkomen?
In dat kader haalde ik de Franse knipperlichtjes aan. Ik ervoer dat bij iedere sluis weer als buitengewoon prettig. En dat zonder een woord te wisselen met bediening.
Ook zou je kunnen nadenken over een veiligheidspal en groen licht bij halve hefhoogte van grote bruggen in snelwegen.

En over dat handhaven op doorvaren rood/groen: meer dan eens ervoer ik dit jaar dat de klap halfhoog met rood/groen bleef stilstaan in de veronderstelling dat ik dan wel zou doorvaren. Hetgeen ik dan ook maar deed. Soms zelf kwam uit de marifoon: 'kom maar door hoor, schipper!' Hoezo strafbaar?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor kajoe » 02 Dec 2020, 16:47

tja jachten ,deze moesten eens weten hoe het er vroeger op de maas toeging kilometers schepen en steeds een stukje opschuiven melden geen telefoon en marifoon dus matroos er af en een paar kilometer struinen om je op de sluis te melden tja kreeg je een volg nummer en moest je het constant in d gaten houden en blijven aansluiten ik denk als het nu zo zou zijn die jacht mannen zich de pleuris schrikken .
maar er waren meer sluizen waar het er bijna zo toe ging ,in de zomermaanden was het geregeld een mat partij wie de kolk wel en niet in mocht de regel de laatste en sterksten zijn de eersten .
en als je er dan als groot schip voor lag en al een dikke 5/10 beurten had overgeslagen zette je de kop maar tussen de muren ging de deuren open trok je wat achteruit tot de jachten er uit waren en dan gelijk naar voren en al het gejank aanhoren van die genen die niet mee konden,
gelukkig kwam de vhf en werd het wat makkelijker ook bedienaren die de lichten op rood lieten tot het schip op een paar meter de scheepvaar seinen was genaderd en dan groen gaven ,en ja die kregen dan weer een hoop commentaar
maar kijk eens in Frankrijk dan heb je nog gasten die vlak voor het invaren nog even vlug een ander voorbij proberen te gaan tja vakantie toch!.
laatst nog bij vreeswijk liggen met een paar bootjes te wachten sluis bediening je krijgt zo de nieuwe bb sluis ,er komen 2 jachtjes uit ok ,maar achter ons 3 grote snelle jachten km op de teller en terwijl de jachten nog tussen de deuren zaten vlogen ze iedereen voor bij de kolk in .bij navraag bediening ach ja wat moeten we er tegen doen het gebeurd zo vaak ,wij stonden op de kop en die mafkezen bleven ook nog halverwege liggen, bij het opengaan van de boven deuren begonnen ze al te varen dus schijnbaar erge haast aan de buiten kand ging het van dik hout meer dan 20 km oproepen op kan 10 hielp niet .
en oja bij ons waren veel jacht schipers die de brug belden voor een opening ,dus kregen ze te horen meld u maar vie de meld knop of marifoon ,soms belden ze de baas die ons wel gelijk gaf geregeld vroegen ze een brug opening terwijl ze nog bij sneek voeren en dan ja je ziet ons komen tja tussen die 1000 anderen die daar voeren .
wel hadden wij zomer en winter bediening op afroep na de reguliere bedienig dit voor grote schepen tot 1uur nachts lagen er dan jachten bij mochten ze mee zo ook o de zondag en zaterdag .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor aadbloem » 02 Dec 2020, 17:27

heuvels schreef:Is mij ook wel eens overkomen dat ik onder de brug door wilde terwijl de andere kant rood-groen stond. Had niet in de gaten dat de slagbomen al dicht waren. Altijd de slagbomen in de gaten houden dus als je ziet dat aan de andere kant boten liggen te wachten..... Dat is de enige manier om te zien dat de brug opengaat als jouw kant op rood staat.

Nee, dat is niet de enige manier om te zien dat de brug opengaat als jouw kant op rood staat. De gele lamp geeft aan dat je onder de brug door mag varen terwijl je links en rechts de rode lamp ziet. Zodra de gele lamp uitgaat mag je niet onder de brug doorvaren. Meestal gaan dan ook wel de slagbomen naar beneden maar dat is een indicatie voor het verkeer, niet voor de schipper.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor aadbloem » 02 Dec 2020, 17:34

Het Sluizenfront schreef:Kennelijk werd er door niemand uitgeluisterd op het sluiskanaal want dat verhaaltje moest je dan vaak nog tig keer afsteken want, dat gevoel bekroop me dan, wilde iedereen met een marifoon wel even laten horen dat hij er ook al een had. Dan moest je ook vaak moeite doen om in de plooi te blijven en iedereen correct te woord te staan. :|

De oorzaak van dat vele roepen ligt in het feit dat die kleine mini marifoontjes zijn toegestaan. Die liggen steeds net even te ver weg om uit te kunnen luisteren, de antenne is te klein voor groot bereik, het geluid is relatief zacht en kort bij de sluis gaat men het kanaal opzoeken en melden. Jammer maar toch is het beter dan niks. Ik gebruik de kleine marifoon in de sluis op kanaal 10 om met de beroeps te overleggen als zij de schoef nog aan hebben. De vaste marifoon staat kan nog steeds op het sluiskanaal. Ik meld me altijd bij de sluis zodra ik bij het VHF bord ben. Die hand-helds redden dat meestal niet.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor kajoe » 02 Dec 2020, 22:42

ik werk al vele jaren met icom marifoon s op de tijd dt ik nog voer met mijn schip ,
tijdens mijn weerk op sluizen en bruggen had ik ook een icom deze had dus ook de suis en brug duplex en simplex
nu met mijn jachtje gebruik ik dus al jaren weer een icom .
deze marifoons hadden een bereik van tenminste 8/10 km op de hoogste stand dus ruim voldoende voor sluizen en bruggen maar ook voor het verkeer naar verkeers posten en schepen .
dar bij heb ik uiteraard nog een vaste instalatie aan boord .
dus ik begrijp niet welke u bedoeld zijn dat dan door agentschap telecom goedgekeurd porto,s??.
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor heuvels » 02 Dec 2020, 22:54

aadbloem schreef:Nee, dat is niet de enige manier om te zien dat de brug opengaat als jouw kant op rood staat. De gele lamp geeft aan dat je onder de brug door mag varen terwijl je links en rechts de rode lamp ziet. Zodra de gele lamp uitgaat mag je niet onder de brug doorvaren. Meestal gaan dan ook wel de slagbomen naar beneden maar dat is een indicatie voor het verkeer, niet voor de schipper.

Aha, iets geleerd vandaag... alleen, een lamp die niet brandt valt niet zo erg op, of je moet hem net uit zien gaan. Zou beter kunnen knipperen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten