Over sluizen, bruggen en wachters

algemene discussies

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Wolf1 » 30 Nov 2020, 18:24

Popeye schreef:Jack krijg de indruk dat je met die sluiswachter mee moet gaan naar de cursus, Rood/Groen krijg je alleen als hij met een lege kolk naar boven/beneden komt, en wil dus zeggen dat je voor een snelle afhandeling alvast voor de deur kunt gaan liggen.
Er komt niets uit als hij open gaat ! ! !
Gr, Wolf1

Ik had het over een brug!
Dan kun je meestal ook zien of er wat van de andere kant komt!

Groet, Jack.

Beste Jack,
Begrijp je opmerking niet helemaal, bij een sluis of brug is het precies het zelfde, of je het wel of niet kan zien doet niet ter zake.
De brugwachter verteld je bij Rood/Groen kom maar naar voren jij krijgt het eerste groen wanneer de brug open is !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Popeye » 30 Nov 2020, 20:28

Wolf1 schreef:Beste Jack,
Begrijp je opmerking niet helemaal, bij een sluis of brug is het precies het zelfde, of je het wel of niet kan zien doet niet ter zake.
De brugwachter verteld je bij Rood/Groen kom maar naar voren jij krijgt het eerste groen wanneer de brug open is !
Gr. Wolf1

Heel simpel. Wanneer je bij een sluis aankomt en het licht staat op rood en je ziet beweging bij de sluis, (uitvarend schip, invarend of reeds ingevaren schip, uitstromend water) dan weet je dat de bediening met de sluis bezig is en de sluis hoogstwaarschijnlijk jouw kant op komt en dat je dan kunt schutten. Dan krijg je uiteraard Rood-Groen wanneer is uitgevaren, of de sluis leeg naar beneden of naar boven komt.

Wanneer je echter al 1 of meer bruggen hebt gehad en je nadert een brug en je krijgt geen Rood-Groen, en je ziet ook geen schip van de andere kant aankomen die misschien voorrang krijgt, dan vraag ik mij af of ik wel gezien wordt. Ik neem dan aan dat ze weten dat ik er ben, en voor mij voelt een marifoonoproep dan aan als; "schiet eens een beetje op!"

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor aadbloem » 30 Nov 2020, 22:09

Popeye schreef:Ik neem dan aan dat ze weten dat ik er ben, en voor mij voelt een marifoonoproep dan aan als; "schiet eens een beetje op!"
Groet, Jack.

De brugwachter/sluiswachter/operateur bedienpost zit lang niet altijd op het vinkentouw kijkend naar de camera te wachten tot je bij een (volgende) brug/sluis ben en ik heb niet de ervaring dat men geïrriteerd raakt als je je meldt zodra je bij het object bent. Ik deed het melden ook niet altijd totdat ik bij een geopende brug, de Bosbrug bij Aarle Rixtel, eerst drie tegenliggers door de brug kreeg waarna de brug meteen plat ging. Een snelle marifoonoproep resulteerde in: "Excuus sorry ik heb u niet gehoord of gezien ik draai meteen weer, even het wachtende verkeer doorlaten" ik kreeg meteen rood-groen. Sindsdien heb ik me voorgenomen: Altijd melden, gewoon doen.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor heuvels » 01 Dec 2020, 00:38

Ook ik meld me even op de marifoon als ik twijfel. Ik vraag dan even of ik gezien ben. Wachten vind ik niet erg als het nodig is, maar voor Jan L.l wachten heb ik een hekel aan... is me overkomen, klein bootje, kijken ze gemakkelijk over heen. :geek:
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor peter68 » 01 Dec 2020, 07:42

Ik doe het nog op de ouderwetse manier toeter een paar keer werkt altijd nog goed. :D
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Marie Christina » 01 Dec 2020, 09:01

Echt?
Ik vermoed namelijk dat als je voor de brug van de oude zeesluis in Zoutkamp ligt te toeteren, ze je op de centrale post in Groningen niet zullen horen.
Mijn toeter is (op de navigatieverlichting na) dan ook het minst gebruikte item aan boord.

( Nu ik het zo zeg: geen idee of dat ding het nog doet 8-) )
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor kajoe » 01 Dec 2020, 10:31

aan de opleiding van brug en slus wachters zal het meestal wel niet liggen tenminste als het provincie of rijk betreft .
maar het probleem id dat de meeste mensen die tegen woordig dienst doen totaal geen afenitie met de scheepvaart hebben. Zelfs amper weten hoe en wat voor schepen het zijn .
bediening met schermen is niet een voudig in d beginjaren had een bedienaar tenminste 4 schermen per brug om te bezuinigen werd het 1 scherm in vieren gedeeld maar toen kwamen r bruggen bij en moest het anders dus een scherm met overschakeling naar alle bruggen en dus ook vaak maar een bedienings paneel tja dus kan je dan maar 1 object tegelijk bedienen maar is de kans op vergissingen groter dat de bedienaar fouten gaat maken .
en je kan kan tijdens de bediening niet even overschakelen on de tweede op rood/groen te zetten .
het hangt af van de centrales hoe veel bediening consoles er zijn en hoeveel mensen aanwezig .
bij mist was het hier zo minder dan honderd meter geen bediening ivb weg verkeer ,
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor quichot » 01 Dec 2020, 12:07

Het draadje volgend blijkt voor de zoveelste keer dat het bij brug- en sluisbediening vaak vooral schort aan duidelijkheid. Voeg dat bij het feit dat onduidelijkheid een belangrijke oorzaak van ongelukken is, en je ziet het probleem.

Waar ben je als wachtende recreant aan toe als er niet gereageerd wordt op herhaalde meldingen? (mij is meer dan eens opgevallen dat beroepsschippers wél prompt antwoord krijgen.) Daar dobber je dan. Ben je gehoord? Is je marifoon stuk? Is zijn marifoon stuk? Zit de bediening op de plee? Je weet het niet, en je wilt inderdaad ook niet die ongeduldige drammer zijn.

Nu kun je het achter je console nóg zo druk hebben, je werkt in de dienende sector, dus doe dat zo goed mogelijk.
Nou wil ik best aannemen dat ze op drukke posten handen en voeten te kort komen om ook nog 's de marifoon te beantwoorden (Dat die horken op de solobruggen dat vertikken is ronduit onbeschoft. Schippers van grote pleziervaartuigen kunnen onmogelijk bij die oproepknoppen die doorgaans veel te laag op de remmingen vlak voor de brug zitten).

Wat een oplossing zou kunnen zijn is een simpele indicatie dat je gehoord of gezien bent. Dat is genoeg.
Op de automatisch bediende sluizen in Frankrijk gaat er, voordat er ook maar iets gebeurt, gelijk bij eerste melding een geel knipperlicht branden. Weg onzekerheid, weg ongeduld. En al duurt het dan soms nog even, je weet in elk geval dat er aan gewerkt wordt.

Iets dergelijks zou hier ook kunnen. Onder bruggen hangt toch al een geel licht. Dat gaat uit als bediening begint. Hoe moeilijk kan het zijn om even een hengst op een knop geven om dat te laten knipperen als iemand bediening aanvraagt? Het lijkt me geen rocket science om de knipperstand automatisch te beëindigen als bediening start.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor aadbloem » 01 Dec 2020, 12:40

quichot schreef:Waar ben je als wachtende recreant aan toe als er niet gereageerd wordt op herhaalde meldingen? (mij is meer dan eens opgevallen dat beroepsschippers wél prompt antwoord krijgen.) Daar dobber je dan. Ben je gehoord? Is je marifoon stuk? Is zijn marifoon stuk? Zit de bediening op de plee? Je weet het niet, en je wilt inderdaad ook niet die ongeduldige drammer zijn.

Ik heb van bemande bruggen bij mij in de buurt het telefoonnummer in de mobiel. Ik doe mijn best om 2x of soms 3x en met geduld de bemande brug aan te roepen per marifoon. Na 3x genegeerd te zijn bel ik de brugwachter en meldt me netjes met: "ik heb u aangeroepen maar ik denk dat mijn marifoon niet werkt dus daarom bel ik u" De reacties zijn lachwekkend maar ook triest: "Ow, ow, ja sorry ik had u wel gehoord, ik ga er meteen aan beginnen...."
En verder heb Ik dezelfde indruk als hierboven: meer dan eens opgevallen dat beroepsschippers wél prompt antwoord krijgen :o :o
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Marie Christina » 01 Dec 2020, 12:58

Waarbij het waarschijnlijk wel scheelt of je je meldt met "Marie Christina" of met "Second Love" of "Ons drijvend huisje". :mrgreen:
Ook de manier van praten helpt.
Of je de "lingo" spreekt.
"Graag een opening van u" klinkt toch anders dan "We zouden er graag door willen, mag de brug open?"
Ik krijg meestal óf geen antwoord omdat er gewoon geen bediening is op dat moment, om wat voor reden dan ook, óf (vrijwel) meteen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten