Over sluizen, bruggen en wachters

algemene discussies

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor kajoe » 01 Dec 2020, 13:27

zoals gezegt je kan geen hengst op de knop geven op de brug als je met een andere bezig bent techniek en zo plus veiligheid .
ik heb hier jaren discussie gehad waar om onze bruggen niet BV op halve stand o.i.d. geopend konden worden wat bv wel op het Merwede kanaal gebeurd door rws en misschien wel op meer plaatsen ,nu moest je de brug volledig openen als er een jachtje door moest die maar een halve meter te hoog was nee onmogelijk zijden de geleerden dat kan het programma niet aan alles wat je aangaf hield bij die mensen geen stand .
ergste was nog dat je net begonnen was en er een hulpdienst met toeters en bellen aan kwam tja pech eerst moest het hele progamma afgewerkt worden jammer voor die genen die hulp nodig hadden hoe graag je als bedienaar ook wou mee werken en ja centrale bediening heeft best nadelen maar die hoef je niet te benoemen de geleerden weten het altijd beter wand die zitten heerlijk op hun kantoortje en krijgen het gescheld en ev andere dingen niet aan hun kop ,en dat is dus de reden dat centrale bediening het mooiste is de bedienaar kan ook niet aangevallen worden .
als je over de vele jaren de mensen zou vragen hoeveel ze met geweld in aan raking zijn geweest toen men nog op de bruggen bediende tja ??.
maar toch ben ik blij met de bediening terplaatse vaak toch wel vriendelijke behulpzame mensen op de recreatie sluizen en je beleeft nog eens wat met de vele stuntelende jachtmensen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Marie Christina » 01 Dec 2020, 14:32

Nou....
Het gescheld etc is natuurlijk niet de reden geweest voor centrale bediening.
Geld.
Dat was de reden.
Tig bruggen worden nu bediend door 1 man ipv van tig man.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor kajoe » 01 Dec 2020, 17:28

geld ?hoe kan dat nou ! maar over alles gemeten is het niet goedkoper wat dacht je van de aanleg van de glasvezel de bediening mag niet over het gewone net lopen en als er een stortinkje is moet er een monteur heen vroeger kon het meeste opgelost worden door de bedienaar meestal moet er iemand naar de brug om die te resetten .en wat dacht je van de camera's een dikke 3500 ps tuk en soms meer en de glasvezel kasten en monitors ,opname apertuur om tenminste 7/10 dagen op te nemen ,en de super koffie zetters ,tv installatie en zo voort
in een centrale bediening lopen ook geel wat mensen de draven minstens twee diensten maar als het continu is tja ? .
en dan de trim spullen tijdens de wintermaanden om geen dikke bedienaars te krijgen wel bezetting maar niet veel te doen
ach ja zo denk ik wel eens hoe mijn oude heer er over dacht indertijd dat men met dat soort zaken begon hij was eerst hooft monteur bij RWS en is naar de bouwdienst gegaan ,maar hij had er geen goed woord voor over ,maar ja bij de rijkswaterstaat gaat er wel vaker iets niet geheel goed en kost het ons heel veel dure muntjes .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Marie Christina » 01 Dec 2020, 18:10

Als het niet goedkoper was hadden ze het niet gedaan.
Bovendien hoef je nu maar één koffiezetter, TV etc aan te schaffen ipv tig. :)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor pascall » 01 Dec 2020, 18:19

In zeeland is de centralebediening voorlopige stilgelegd omdat het beoogde bedrag 10x over de kop is gegaan.

Bergesediepsluis, Grevelingensluis, Roompotsluis, Zandkreeksluis en de Kreekraksluis worden van uit het Topshuis op Neeltje Jans bediend, Krammersluizen en Hansweert zouden volgen maar is voorlopig in de ijskast gezet, onbetaalbaar.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Marie Christina » 01 Dec 2020, 19:43

Dat is een gunstige ontwikkeling... :)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor pascall » 01 Dec 2020, 19:59

Een voordeel, alle sluizen worden 24x7 bediend.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Het Sluizenfront » 01 Dec 2020, 20:53

Hoewel het destijds werd gepresenteerd als kostenbesparend, is de realiteit toch wel een beetje anders.
Men kan met minder personeel toe en dat wordt ook gedaan. Op de centrales is snachts maar een minimale bezetting waar er voorheen op elk object iemand moest zijn als het object geopend was. Doordat er deels met inhuurkrachten gewerkt wordt die je oproept als je ze nodig hebt is er goed op de behoefte in te spelen, en dat is winst.
Keerzijde is dat de aanleg van dergelijke installaties gigantisch veel geld kost en blijft kosten want onderhoud daarvan is ook niet mis. Bedenk ook dat op al die objecten die centraal bediend worden ook lokaal een (nood)bediening staat want als de glasvezelverbinding om wat voor reden dan ook wegvalt, wordt er voor de continuïteit personeel van de centrale (of opgeroepen) naar de locatie gestuurd om de zaak van daaruit te bedienen.
Omdat tegenwoordig alles computergestuurd is moet er ook overal dezelfde compatible apparatuur zitten en...als het gebruikte besturingssysteem niet meer ondersteund wordt, wat nou aan de orde is met Windows 7, dan kan dat betekenen dat er weer een groot deel van de installatie moet worden vervangen omdat het nieuwe besturingssysteem de "oude meuk" niet meer ondersteund.
Maar we moeten met de tijd mee en de vernieuwingen blijven zich aandienen. Vorig jaar heb ik een testopstelling gezien waarbij de beelden van meerdere camera's die over de lengte van de sluiskolk zijn opgesteld worden samengevoegd tot een heel lang beeld (stitching) op een speciale super brede monitor. Het ziet er prachtig uit alsof er een drone hoog boven de sluiskolk hangt die de hele kolk in een beeld vangt. Dat zal op termijn ook wel worden ingevoerd want je kunt dan veel beter zaken inschatten als op de oude beelden. Veiligheid! en dat staat zeer hoog in het vaandel bij bediening op afstand.

En dan de kritiek op het geen antwoord krijgen bij een marifoonoproep.
In principe luistert de bedienaar op een centrale uit op alle objecten die hij op dat moment onder zijn hoede heeft.
Omdat het aantal beschikbare marifoonkanalen voor sluis/brugbediening beperkt is, komt het vaak voor dat de bedienaar ook oproepen binnen krijgt die niet voor hem bestemd zijn.
Daarom is het heel belangrijk om altijd de naam van het object waarvoor je bediening wilt, te benoemen in je aanroep. Niet de naam van de centrale want daarmee voelt zich echt niemand geroepen!! Vele zullen denken dat dit logisch is maar ik kan je vertellen dat in de jarenlange ervaring die ik op sluizen heb, dit iets is wat door pleziervaarders vaak niet wordt gedaan. Beroepsvaart weet dat ook en zal dan ook altijd de juiste naam noemen. Dus, op een oproep ala, "motorjacht Lara wil graag erdoor, hoe lang duurt het nog meneer?" zul je waarschijnlijk weinig reactie krijgen. (gechargeerd)
Ook moet je je realiseren dat het niet vanzelfsprekend is dat de bedienaar je oproep gehoord heeft. Hij luistert weliswaar naar al "zijn" objecten uit, maar uiteindelijk kan hij maar met een oproeper tegelijk communiceren. Is hij daar mee bezig dan krijgt hij de andere oproepen meestal niet mee. Een goede gewoonte is om altijd even op het kanaal uit te luisteren voordat je er zelf op gaat zenden. Je voorkomt daarmee dat je een al gaand gesprek doorkruist en stoort. Als de lijn dan rustig is roep je het object aan met zijn naam en geeft daarbij evt. meteen je scheepsnaam en je vaarrichting aan. Je gaat nog geen verhaal houden over je wensen of bedoelingen want je weet niet of je gehoord wordt. Als er geen reactie komt doe je de oproep na een halve tot een hele minuut nog eens. Grote kans gat je op je wenken bediend gaat worden. ;)

En dan, Rood/groen.
Wat houdt dat in en hoe ga ik er mee om.
De uitleg in het BPR is wel erg summier en ik meen me dan ook te herinneren dat dit in de beginperiode van het BPR anders omschreven was. Toen stond er iets in de trend van "Het object wordt aan uw zijde gereed gemaakt". M.i. dekte dit beter de lading dan de huidige BPR uitleg: In-, uit- of doorvaren, wordt aanstonds toegestaan
Lig je voor een sluis en gaat de seinvoering op rood-groen, dan wil dat zeggen dat de sluis voor jou wordt klaar gemaakt en dat er op dat moment geen schepen in de sluis liggen. Als de deuren de eindstand open bereikt hebben zullen in principe de lichten voor jou op groen worden gezet (dit gaat vaak zelfs automatisch). Hoewel dat zo is, wil dat niet zeggen dat je voor de deuren mag gaan drijven wachtend op dat groene licht. Je hebt nog steeds een rood sein voor je en dat houdt in dat je achter het stopbord moet blijven. Flauw?
Realiseer je bij bediening op afstand dat er door de beperkte beeldweergaves alleen beelden aan de bedienaar worden getoond die op dat moment relevant zijn. Als jij voor de deuren drijft van een sluis die wordt omgezet is de kans groot dat je niet wordt gezien. Niet doen dus. Bij een brug geldt hetzelfde. De brug wordt klaargemaakt en de zijde waar rood-groen wordt getoond mag er als eerste door varen. Ik weet dat de schipper bij het zien van de brug die aan het openen is vaak al vooruit komt om zodoende het oponthoud voor het landverkeer te beperken. Vaak is men er dan al doorheen voordat de lichten groen staan. Een overtreding waarop vorig jaar zomer extra is gehandhaafd. Een beetje flauw zul je denken maar bedenk dat er bruggen zijn die tijdens het draaien geen valbeveiliging hebben. Die brug moet dan eerst haar eindstand bereiken waarna ze geborgd wordt. Pas dan kunnen de lichten op groen. Weer die veiligheid!
Je zal dus nooit bij een op afstand bediende brug zien dat de brug maar half open is en de lichten op groen. Beveiligd, en op die beveiliging zit er nog een die de eerste beveiliging controleert. Hoe gek wil je t maken, maar zo is het wel bij bediening op afstand.

Sorry voor dit lange wellicht saaie "college" maar ik kon het niet laten na het lezen van dit topic :?
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor aadbloem » 01 Dec 2020, 21:27

Het Sluizenfront schreef:Sorry voor dit lange wellicht saaie "college" maar ik kon het niet laten na het lezen van dit topic :?

:D Misschien kan je de gele lamp ook nog even toevoegen in je "college", dit jaar zijn er door covid19 een paar honderd sloepchauffeurs bijgekomen die van toeten nog blazen weten. Ik heb dit seizoen drie keer op voorhoofd wijzende sloepchauffeurs, tegenliggers, meegemaakt omdat ik opstomende tot aan de brugopening die voor mij rood-groen had gegeven waarbij de sloepchauffeur schrok van mijn bruggat blokkerende boeg en naar me riep: "Joh gek, ik kan er gewoon onderdoor als hij draait". De brugwachter van de Spanjaardsbrug bij Leiden die een en ander op afstand in bedienpost de Waard aanschouwde riep door de speaker: "Hé jij daar met die sloep ga je vaarbewijs eens halen" :D
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor broekie » 01 Dec 2020, 22:55

Dit maak ik vaak mee. Ook inhalen als je onder de brug vaart en nog niet op gang ben.
Meestal binnendoor ertussen kruipen.
Ik sluit het gaatje heel rustig af, dan moeten ze in de remmen. Ruzie met de vrouw als gevolg.
Ook tegenliggers zien opeens een boeg. Spanjaardsbrug bij Leiden is bijna altijd prijs.

Het is onwetendheid en ook onverschilligheid die dit gedrag veroorzaakt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten