Hoewel het destijds werd gepresenteerd als kostenbesparend, is de realiteit toch wel een beetje anders.
Men kan met minder personeel toe en dat wordt ook gedaan. Op de centrales is snachts maar een minimale bezetting waar er voorheen op elk object iemand moest zijn als het object geopend was. Doordat er deels met inhuurkrachten gewerkt wordt die je oproept als je ze nodig hebt is er goed op de behoefte in te spelen, en dat is winst.
Keerzijde is dat de aanleg van dergelijke installaties gigantisch veel geld kost en blijft kosten want onderhoud daarvan is ook niet mis. Bedenk ook dat op al die objecten die centraal bediend worden ook lokaal een (nood)bediening staat want als de glasvezelverbinding om wat voor reden dan ook wegvalt, wordt er voor de continuïteit personeel van de centrale (of opgeroepen) naar de locatie gestuurd om de zaak van daaruit te bedienen.
Omdat tegenwoordig alles computergestuurd is moet er ook overal dezelfde compatible apparatuur zitten en...als het gebruikte besturingssysteem niet meer ondersteund wordt, wat nou aan de orde is met Windows 7, dan kan dat betekenen dat er weer een groot deel van de installatie moet worden vervangen omdat het nieuwe besturingssysteem de "oude meuk" niet meer ondersteund.
Maar we moeten met de tijd mee en de vernieuwingen blijven zich aandienen. Vorig jaar heb ik een testopstelling gezien waarbij de beelden van meerdere camera's die over de lengte van de sluiskolk zijn opgesteld worden samengevoegd tot een heel lang beeld (stitching) op een speciale super brede monitor. Het ziet er prachtig uit alsof er een drone hoog boven de sluiskolk hangt die de hele kolk in een beeld vangt. Dat zal op termijn ook wel worden ingevoerd want je kunt dan veel beter zaken inschatten als op de oude beelden. Veiligheid! en dat staat zeer hoog in het vaandel bij bediening op afstand.
En dan de kritiek op het geen antwoord krijgen bij een marifoonoproep.
In principe luistert de bedienaar op een centrale uit op alle objecten die hij op dat moment onder zijn hoede heeft.
Omdat het aantal beschikbare marifoonkanalen voor sluis/brugbediening beperkt is, komt het vaak voor dat de bedienaar ook oproepen binnen krijgt die niet voor hem bestemd zijn.
Daarom is het heel belangrijk om altijd de naam van het object waarvoor je bediening wilt, te benoemen in je aanroep. Niet de naam van de centrale want daarmee voelt zich echt niemand geroepen!! Vele zullen denken dat dit logisch is maar ik kan je vertellen dat in de jarenlange ervaring die ik op sluizen heb, dit iets is wat door pleziervaarders vaak niet wordt gedaan. Beroepsvaart weet dat ook en zal dan ook altijd de juiste naam noemen. Dus, op een oproep ala, "
motorjacht Lara wil graag erdoor, hoe lang duurt het nog meneer?" zul je waarschijnlijk weinig reactie krijgen. (gechargeerd)
Ook moet je je realiseren dat het niet vanzelfsprekend is dat de bedienaar je oproep gehoord heeft. Hij luistert weliswaar naar al "zijn" objecten uit, maar uiteindelijk kan hij maar met een oproeper tegelijk communiceren. Is hij daar mee bezig dan krijgt hij de andere oproepen meestal niet mee. Een goede gewoonte is om altijd even op het kanaal uit te luisteren voordat je er zelf op gaat zenden. Je voorkomt daarmee dat je een al gaand gesprek doorkruist en stoort. Als de lijn dan rustig is roep je het object aan met zijn naam en geeft daarbij evt. meteen je scheepsnaam en je vaarrichting aan. Je gaat nog geen verhaal houden over je wensen of bedoelingen want je weet niet of je gehoord wordt. Als er geen reactie komt doe je de oproep na een halve tot een hele minuut nog eens. Grote kans gat je op je wenken bediend gaat worden.
En dan, Rood/groen.
Wat houdt dat in en hoe ga ik er mee om.
De uitleg in het BPR is wel erg summier en ik meen me dan ook te herinneren dat dit in de beginperiode van het BPR anders omschreven was. Toen stond er iets in de trend van "
Het object wordt aan uw zijde gereed gemaakt". M.i. dekte dit beter de lading dan de huidige BPR uitleg:
In-, uit- of doorvaren, wordt aanstonds toegestaanLig je voor een sluis en gaat de seinvoering op rood-groen, dan wil dat zeggen dat de sluis voor jou wordt klaar gemaakt en dat er op dat moment geen schepen in de sluis liggen. Als de deuren de eindstand open bereikt hebben zullen in principe de lichten voor jou op groen worden gezet (dit gaat vaak zelfs automatisch). Hoewel dat zo is, wil dat niet zeggen dat je voor de deuren mag gaan drijven wachtend op dat groene licht. Je hebt nog steeds een rood sein voor je en dat houdt in dat je achter het stopbord moet blijven. Flauw?
Realiseer je bij bediening op afstand dat er door de beperkte beeldweergaves alleen beelden aan de bedienaar worden getoond die op dat moment relevant zijn. Als jij voor de deuren drijft van een sluis die wordt omgezet is de kans groot dat je niet wordt gezien. Niet doen dus. Bij een brug geldt hetzelfde. De brug wordt klaargemaakt en de zijde waar rood-groen wordt getoond mag er als eerste door varen. Ik weet dat de schipper bij het zien van de brug die aan het openen is vaak al vooruit komt om zodoende het oponthoud voor het landverkeer te beperken. Vaak is men er dan al doorheen voordat de lichten groen staan. Een overtreding waarop vorig jaar zomer extra is gehandhaafd. Een beetje flauw zul je denken maar bedenk dat er bruggen zijn die tijdens het draaien geen valbeveiliging hebben. Die brug moet dan eerst haar eindstand bereiken waarna ze geborgd wordt. Pas dan kunnen de lichten op groen. Weer die veiligheid!
Je zal dus nooit bij een op afstand bediende brug zien dat de brug maar half open is en de lichten op groen. Beveiligd, en op die beveiliging zit er nog een die de eerste beveiliging controleert. Hoe gek wil je t maken, maar zo is het wel bij bediening op afstand.
Sorry voor dit lange wellicht saaie "college" maar ik kon het niet laten na het lezen van dit topic