Over sluizen, bruggen en wachters

algemene discussies

Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor heuvels » 29 Nov 2020, 14:19

interessant artikel in Quest
https://www.quest.nl/tech/vervoer/a3444 ... 1247106089
met leuk (promotie)filmpje van RWS
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Popeye » 30 Nov 2020, 12:58

Duidelijk. Alleen zouden ze in de opleiding wat meer aandacht mogen besteden aan de communicatie met de schepen, en dat gaat vooral op voor de kleinere vaarwegen. Met al die schermen zien ze alles, behalve wanneer ze even buiten een sigaretje staan te roken. Ik vraag me vaak af wanneer ik een brug nader; "zien ze me wel?" als het licht maar op rood blijft staan en ik niet het idee heb dat het druk is op het betreffende traject. Hoe moeilijk is het trouwens om even rood-groen te geven wanneer je met een ander object bezig bent? Vaak krijg je pas rood-groen wanneer er bediend gaat worden. Ook belangrijk natuurlijk, wanner er ook wat van de andere kant komt.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor aadbloem » 30 Nov 2020, 13:09

Popeye schreef:Duidelijk. Alleen zouden ze in de opleiding wat meer aandacht mogen besteden aan de communicatie met de schepen, en dat gaat vooral op voor de kleinere vaarwegen. Met al die schermen zien ze alles, behalve wanneer ze even buiten een sigaretje staan te roken. Ik vraag me vaak af wanneer ik een brug nader; "zien ze me wel?" als het licht maar op rood blijft staan en ik niet het idee heb dat het druk is op het betreffende traject. Hoe moeilijk is het trouwens om even rood-groen te geven wanneer je met een ander object bezig bent? Vaak krijg je pas rood-groen wanneer er bediend gaat worden. Ook belangrijk natuurlijk, wanner er ook wat van de andere kant komt.
Groet, Jack.

Dat even rood-groen geven kan natuurlijk wel bij bemande bruggen/sluizen maar op de centraal bediende routes krijg ik vaak via marifoon te horen: We hebben even geen schermen vrij, een ogenblikje nog. Ze hebben op de centrale posten geen fysiek scherm per brug. Ook de camera's worden pas zichtbaar zodra men een brug kiest om te bedienen. Eerder kunnen ze ook niet even rood-groen geven.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 30 Nov 2020, 13:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Nov 2020, 13:23

Popeye schreef:Duidelijk. Alleen zouden ze in de opleiding wat meer aandacht mogen besteden aan de communicatie met de schepen, en dat gaat vooral op voor de kleinere vaarwegen. Met al die schermen zien ze alles, behalve wanneer ze even buiten een sigaretje staan te roken. Ik vraag me vaak af wanneer ik een brug nader; "zien ze me wel?" als het licht maar op rood blijft staan en ik niet het idee heb dat het druk is op het betreffende traject. Hoe moeilijk is het trouwens om even rood-groen te geven wanneer je met een ander object bezig bent? Vaak krijg je pas rood-groen wanneer er bediend gaat worden. Ook belangrijk natuurlijk, wanner er ook wat van de andere kant komt.

Groet, Jack.

Volgens mij hebben alle centraal bediende bruggen marifoon, dus gewoon even oproepen en wachten op reactie.

Rood-Groen kan verwarrend werken, want mijn ervaring is, dat die vaak ook wordt gebruikt om aan te geven dat die zijde als eerste wordt bediend.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Wolf1 » 30 Nov 2020, 13:35

Popeye schreef:Duidelijk. Alleen zouden ze in de opleiding wat meer aandacht mogen besteden aan de communicatie met de schepen, en dat gaat vooral op voor de kleinere vaarwegen. Met al die schermen zien ze alles, behalve wanneer ze even buiten een sigaretje staan te roken. Ik vraag me vaak af wanneer ik een brug nader; "zien ze me wel?" als het licht maar op rood blijft staan en ik niet het idee heb dat het druk is op het betreffende traject. Hoe moeilijk is het trouwens om even rood-groen te geven wanneer je met een ander object bezig bent? Vaak krijg je pas rood-groen wanneer er bediend gaat worden. Groet, Jack.

Jack krijg de indruk dat je met die sluiswachter mee moet gaan naar de cursus, Rood/Groen krijg je alleen als hij met een lege kolk naar boven/beneden komt, en wil dus zeggen dat je voor een snelle afhandeling alvast voor de deur kunt gaan liggen.
Er komt niets uit als hij open gaat ! ! !
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Popeye » 30 Nov 2020, 14:06

aadbloem schreef:Dat even rood-groen geven kan natuurlijk wel bij bemande bruggen/sluizen maar op de centraal bediende routes krijg ik vaak via marifoon te horen: We hebben even geen schermen vrij, een ogenblikje nog. Ze hebben op de centrale posten geen fysiek scherm per brug. Ook de camera's worden pas zichtbaar zodra men een brug kiest om te bedienen. Eerder kunnen ze ook niet even rood-groen geven.

Dat heb ik dus nog nooit gehoord, en wat ik dus ook bedoel te zeggen, bij een bemande post kun je er van uit gaan dat ze je kunnen zien, maar ook dan, bijvoorbeeld Drentse Hoofdvaart, krijg je vaak pas rood-groen wanneer je vlakbij de brug bent terwijl de brugwachter al op zijn post zit. Dan doe je kalm aan omdat je denkt dat de brugwachter er nog niet is!
Wanneer je er van uit moet gaan dat ze je niet zien zou je je dus bij elke brug op een centraal bediend traject moeten aanmelden!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Popeye » 30 Nov 2020, 14:10

Wolf1 schreef:Jack krijg de indruk dat je met die sluiswachter mee moet gaan naar de cursus, Rood/Groen krijg je alleen als hij met een lege kolk naar boven/beneden komt, en wil dus zeggen dat je voor een snelle afhandeling alvast voor de deur kunt gaan liggen.
Er komt niets uit als hij open gaat ! ! !
Gr, Wolf1

Ik had het over een brug!
Dan kun je meestal ook zien of er wat van de andere kant komt!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor Popeye » 30 Nov 2020, 14:12

R.C.Grootveld schreef:
Rood-Groen kan verwarrend werken, want mijn ervaring is, dat die vaak ook wordt gebruikt om aan te geven dat die zijde als eerste wordt bediend.


Dat bedoel ik ook te zeggen in mijn laatste zin!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor aquanaut » 30 Nov 2020, 14:44

Ik heb eens mee mogen kijken bij centrale brugbediening.
Het was daar inderdaad zo dat er niet voldoende bedienplaatsen waren om alle bruggen tegelijk te bedienen.
In de ruimte zaten 4 bedienaren die samen wel 10 bruggen bedienden.

Na het afronden van een opening schakelt de bediener zijn werkplek met een druk op de muis over naar een andere brug en gaat daar "aan het werk"
Bij bruggen die kort op elkaar liggen schakelt hij met de vloot mee, net als een brugwachter vroeger alleen nu zonder fiets.

Wat mij vooral is bijgebleven is dat de bruggen waren voorzien van zeer duidelijke audio, naast ogen heeft de bedienaar dus ook oren op de brug!!
Veel passerende pleziervaart is zich daar niet van bewust, zwaaien vrolijk naar de camera maar klagen tegen moeder de vrouw over dat het zo lang duurde...
Glashelder te verstaan!!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor aadbloem » 30 Nov 2020, 16:58

Popeye schreef:Wanneer je er van uit moet gaan dat ze je niet zien zou je je dus bij elke brug op een centraal bediend traject moeten aanmelden!
Groet, Jack.

Klopt helemaal en in die trajecten zie je altijd een blauw bord met marifoonkanaal en soms ook helemaal geen (voormalige) brugwachtershuisjes meer. Ook zie je in die trajecten overal op het remmingwerk direct aan de brug aan stuurboord een drukknop met intercom om een opening te vragen, voor de schippers die zonder marifoon werken. In noord-holland is het hier en daar helemaal armoe, geen knop geen marifoonkanaal en op de brug een heel klein wit bordje met een 06 nummer en als je dat belt en je hebt de mazzel dat het aangenomen wordt blijkt dat je ook met een centrale-post belt. Met de hoofdman die aangeeft een brugwachter aan te wijzen zodra die brugwachter klaar is op zijn scherm.....
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten