wel of niet uit het water

algemene discussies

wel of niet uit het water

Berichtdoor Erwin » 05 Okt 2020, 10:03

Mijn corsiva 595 ligt aan onze tuin en ik wil de boot niet stallen in de winter maar het liefst boven het water krijgen middels een
ponton of bootlift maar dat vind ik nog prijzig. Prijzen zijn al snel 2.000,-

Kan de boot ook overwinteren in het water, in het voorjaar een beurt voor de motor en de
boot er eenmalig uit laten takelen om de onderkant schoon te maken?
Erwin
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 31 Mrt 2020, 17:14
ligplaats: Gouda
info: Nog aan te schaffen

Re: wel of niet uit het water

Berichtdoor FKZ » 05 Okt 2020, 10:37

Tja het voordeel van een bootlift heb je niet alleen in de winter, ook in de zomer. Geen beweging in de boot dus geen schuurplekken van stootkussens. geen aangroei dus sneller varen en geen antifouling nodig. Maar zijn wel prijzig inderdaad. Kranen en een trailer huren is dat ook niet Als je handig bent zou je met 4 palen en 2 takels prima een liftje kunnen maken. Mooiste is een frame er onder waar de boot goed op kan liggen dat kunnen eenvoudige dwars balken zijn zoals bijvoorbeeld bij een show room kar zonder wielen https://www.boottrailers.nl/stalling-showroom/377-showroomkar-type-1500-kg.html.

De motor zou ik bij stalling in het water in iedergeval uit het water halen en wat aspen door de caberateur draaien. Meestal doe je een winter klaar maak beurt zodat de motor geconserveerd is voor de winter. Water er uit verse olie er in en geconditioneerde benzine in de carberateur.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: wel of niet uit het water

Berichtdoor Amersfow » 05 Okt 2020, 11:36

Zo doe ik het met polyester sloep. Geen probleem in het water te houden. Mocht er een klassieke winter komen, dan ligt de boot snel op het ijs te drijven; laagje water door de druk. Overigens slim om de beurt al nu te geven; dan conserveert de nieuwe olie beter. Ik heb aan de oever afhouders zodat de boot minimaal 30 cm van de kant wordt gehouden. Met stootkussens heb ik binnen no time krassen op de gelcoat. Woon in de bebouwde kom, maar niemand ziet blijkbaar het max 9 km bordje en probeert in plane in de sloepjes de sluis voor sluitingstijd te halen. Of ze denken dat je 9 knoop mag :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten