Overstekende veerboten.

algemene discussies

Re: Overstekende veerboten.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Sep 2020, 00:18

ad gevers schreef:Hoi medewatersporters,
.....
Graag jullie reacties en ervaringen.
Groet Ad.

Wacht dacht je van een AIS ontvanger ?

Mijn ervaring is, dat ze zolang ze aan wal liggen, geen AIS uitzenden. Dat doen ze zodra ze van wal steken en dan heb je iha tijd genoeg om te acteren.
Verder kun je ze bij twijfel altijd even oproepen, heb nog nooit gehad dat ik geen fatsoenlijk antwoord kreeg.

Daarbij kun je vaak op basis van het beeld (verrekijker) wel inschatten hoe ver hij is. Zolang je nog mensen richting de pont ziet lopen of auto's er op ziet rijden, zal hij niet zo snel wegvaren.

Het vervelends zijn op dit vlak de kleine voetgangers pontjes: Die zijn vaak niet met het blote oog als zodanig herkenbaar en liggen vaak ook nog eens verscholen in pittoreske hoekjes.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Overstekende veerboten.

Berichtdoor pascall » 06 Sep 2020, 04:33

Mijn mening, net als op het Noordoost zeekanaal, daar heeft een veerpont geen voorrang , regelgeving aanpassen ben je overal vanaf!
Nu is dat in NL alleen voor een groot schip.

Pas nog op de maas gewenst, veerponten zenden alle AIS uit als ze stilliggen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Overstekende veerboten.

Berichtdoor broekie » 06 Sep 2020, 08:40

Zelfde ervaringen, altijd vraag je je af, wat gaat hij doen.
Meestal is er wel een soort contact met de pontbaas wat hij doet.

Pas op de Amstel de kabelpont. Liet de zwaailamp aanstaan terwijl hij nog bezig was met mensen.
Toen hij mij zag wachten, deed hij hem uit. Kabel was niet gespannen. Maar neem geen risico.

Paar jaar geleden op de Vecht bijna een aanvaring.
Klein pontje kwam vol gas uit een gat, leeg met een arrogant jochie aan het roer.
We moesten vol in de ankers en hij blikte of bloosde niet toen hij net voorlangs ging.
Melding gedaan bij de Gemeente en een ambtenaar erover gesproken.
Zal wel een zomer invalkracht geweest zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Overstekende veerboten.

Berichtdoor kajoe » 06 Sep 2020, 09:22

soms denk je wel eens dat sommigen het doen om de recreant te pesten ,vooral bij de gier ponten zie je dat .en je ziet wel eens dat een bootje dan ongewild de fuik in vaart en een noodstop moet maken
in vroegere dagen had je dat de pont een zwarte cilinder om hoog moest trekken aan die kant waar hij heen ging in de nacht duidelijke lichten werkte goed ,tenminste als de schipper zin had om dat te doen
bij de kabel ponten het zelfde . daarom vaar ik zelf altijd naar het midden vaarwater zodat ik dan nog kan kiezen
bij de los varende heb je die probleempjes niet .
de recreant is dus eigenlijk de klos ,voor de grote vaart halen ze die geintjes niet uit gaat het fout is het hun schuld dus wachten ze even .
dat had je in Amsterdam vroeger daar hadden de ponten voor rang op alle vaart behalve zee vaart en daar ging het dus wel eens mis als schip had je ook niet veel uitwijk ruimte daar en als je op de ponten afkwam met een gang van 20/22 kmpu en die lui ineens begonnen te varen schrok je je lam
dan heb je er die een groot schip laat passeren en jij er ruim 100 meter achter zit gelijk over gaan en niet even kunnen wachten dat jij ook bent gepasseerd de goede nagelaten dan .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Overstekende veerboten.

Berichtdoor quichot » 06 Sep 2020, 09:46

R.C.Grootveld schreef: Mijn ervaring is, dat ze zolang ze aan wal liggen, geen AIS uitzenden.

?
AIS groot schip staat permanent aan. Is ook verplicht. Er zit dan ook geen aan/uitschakelaar op. (Wat niet wil zeggen dat je het nooit kan uitschakelen. Ik heb er een aparte groep voor vrijgemaakt en die schakel ik snachts uit.)

Het zal toeval zijn, maar ik heb op de Maas nog nooit trammelant gehad met een veerpont. Pontbazen kunnen in het algemeen heel goed inschatten of je er nog voorlangs kan, of dat je er net achterlangs schiet. Dan ligt de kabel of ketting weer op de bodem. Vertrouw daar maar een beetje op.
Op het Noord-Hollandskanaal heb ik wel eens een noodstop moeten maken doordat een kabelpontje vlak voor m'n boeg de kabel strak trok. Maar die pontbaas schrok daar zelf ook van en verontschuldigde zich. Pure onoplettendheid.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Overstekende veerboten.

Berichtdoor quichot » 06 Sep 2020, 10:22

kajoe schreef: dat had je in Amsterdam vroeger daar hadden de ponten voor rang op alle vaart behalve zee vaart en daar ging het dus wel eens mis als schip had je ook niet veel uitwijk ruimte daar en als je op de ponten afkwam met een gang van 20/22 kmpu en die lui ineens begonnen te varen schrok je je lam
dan heb je er die een groot schip laat passeren en jij er ruim 100 meter achter zit gelijk over gaan en niet even kunnen wachten dat jij ook bent gepasseerd de goede nagelaten dan .

Probleem daar is dat de ponten op tijd varen. Dus als ze noodgedwongen een paar minuten hebben moeten wachten op twee beroepsschepen, dan nemen ze het met een jacht dat er ook nog aankomt minder nauw.
Een ander probleem is dat ze de ponten tegen de kant houden met draaiende schroef. Als je er achterlangs vaart wordt je zomaar 5 meter opzij gezet. Het blijft op het IJ echt opletten geblazen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Overstekende veerboten.

Berichtdoor aadbloem » 06 Sep 2020, 10:39

Yep schreef:Paar weken terug op de Bergsche Maas.
Uit de een sluis zit direct na een onoverzichtelijke flauwe bocht een veerpont.
Uit de sluis komen een bootje of 15.

Prinses Maxima sluizen (voorheen sluis Lith) in de Maas waarschijnlijk, de Bergse Maas heeft geen sluizen.
Verplaats je eens in de positie van de pontbaas, die ziet 15 jachten uit de voorhaven verschijnen, 5 gaan flink op het gas die willen af van het konvooi en niet doorlopend in hekgolven varen, 5 varen redelijke snelheid voor de Maas en 5 blijven wat achter en varen langzaam om het konvooi een beetje kwijt te spelen. Moet de pontbaas wachten op alle 15 of na de eerste vijf oversteken of na de eerste 10?
Ik ben het met je eens, het lijken echt eikels die pontbazen want ik heb dat ook altijd, als er een pont is dan steekt hij altijd net voor mijn neus over.
Toch geloof ik niet dat ze het doen om de boel in gevaar te brengen, ze moeten hun klantjes overzetten en vaak staan er aan de overkant alweer nieuwe klanten te wachten.
Ik denk dat die pontbazen net als de jachtschippers in het hoogseizoen dagelijks flink wat stress meemaken.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Overstekende veerboten.

Berichtdoor Wolf1 » 06 Sep 2020, 11:00

Jonge, jonge, wat een problemen allemaal weer.
Het BPR geeft de pont bij een klein schip altijd voorrang, dus daar heb je dus gewoon goed rekening mee te houden !
+/- 7 jaar geleden is het watersport verbond in overleg geweest met rijkswaterstaat, over het voeren van de pont, van een signaal.
Dit heeft tot niets geleid, alle voorstellen zijn door RWS van tafel geveegd.
Hier is wel een leuk filmpje uit ontstaan. Weet niet of ik dat hier kan plaatsen ?
Bij het passeren de slagbomen en de klep in de gaten houden ! ! ! Zijn toch duidelijke tekenen van wat de pont gaat doen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Overstekende veerboten.

Berichtdoor Marie Christina » 06 Sep 2020, 11:05

Ik maak me er niet zo druk over.
Heb maar kans op twee voetveertjes: bij Ie-sicht op de Wijde Ee en bij Sneek.
Even klappie eraf, kijken wat ie doet.
In het gekste geval moet je even achteruit slaan.
Soit.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Overstekende veerboten.

Berichtdoor Kwokko » 06 Sep 2020, 11:21

Wolf1 schreef:Het BPR geeft de pont bij een klein schip altijd voorrang.

Geld dat ook voor die kleine zelfbedienings pontjes ,die in sommige vaarwegen in het Noorden liggen?
Daar moet de fietser zich d.m.v. een slinger op dat pontje zichzelf naar de overkant brengen.
Pontjes zitten meestal aan een staaldraad ,die op de bodem ligt,en dan strak wordt getrokken.
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten