Schutten met een sloep

algemene discussies

Schutten met een sloep

Berichtdoor flexje » 19 Aug 2020, 02:11

Hi allemaal,

Ik heb geprobeerd om een ander topic hierover te vinden, maar niet gelukt. Ik hoop dat jullie mij als een redelijke beginner willen helpen. :)

Komend weekend gaan wij voor het eerst met onze sloep iets langer op pad. Het gaat om een sloep min of meer identiek als de sloep op deze foto, geschikt voor 6 personen.

Afbeelding

Nu heb ik mijn huiswerk gedaan en zie dat we redelijk wat sluizen tegen zullen komen op die routes (Veenvaart route bijvoorbeeld), ook op momenten dat ik alleen op de boot zal varen. Nu is mijn vraag, wat is de beste manier om met deze sloep te schutten en vooral hoe vast te maken in de sluizen. Daadwerkelijk met touw vastmaken, en in dit geval ook zowel voor als achter? Ik zag ook filmpjes waarin begeleiders bij de sluizen aangaven dat kleinere boten ook met de hand vastgehouden kunnen worden aan de ladders/trappen. Kan dit in het geval van zo'n sloepje ook? En is het ook te doen als ik alleen zo'n sluis in vaar?

Dank jullie alvast voor het lezen meedenken. Sorry als ik onnozele vragen stel, weet zelf alleen niet hoe spannen zo'n sluis eigenlijk is of dat het prima meevalt.

Gr, Alex.
flexje
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 19 Aug 2020, 02:01
ligplaats: Groningen
info:

Re: Schutten met een sloep

Berichtdoor redmiller » 19 Aug 2020, 07:59

Dag Alex,

Goed dat je hier en daar wat info zoekt, een forum is daar ook voor. In een sluis schutten met een sloep of ander open (klein) bootje is prima mogelijk. Zeker op een route als de veenvaart. Samen is makkelijker, alleen is ook goed te doen. Op de foto zie ik dat je achter een kikker hebt, voorop zal ook wel een oog voor het bevestigen van een touw zitten. Als je schut zonder touw en daarbij de trap of een in de sluis bevestigd touw vasthoudt, dan kun je eigenlijk geen foutje permitteren. Als je loslaat lig je voordat je het weet dwars en misschien wel tegen een ander bootje. Dat geeft stress en maakt je vaartocht en de volgende sluis niet plezierig. Mijn advies is om met touw te schutten. Het liefst voor en achter, maar gezien de beperkte lengte van de sloep zal dat niet altijd lukken. Je kunt dan het beste een touw vooraan de boot vastleggen, dan om de bolder in de sluis (geen knoop of dubbel!!) en dan naar de achterkikker van de boot leggen. Daar houd jij hem als schipper vast in de hand, dus niet bezetten op de kikker, anders hang je.

Dus kort. Voor vast, dan om de sluisbolder of verhaalpot, dan los om de achterkikker en vast in de hand.

Nog een OMA: vertel je passagiers van tevoren dat jij hoofdverantwoordelijk bent in de sluis, ook voor fouten. Handel ook zo. Ik hoor in een sluis regelmatig geslachtgenoten schreeuwen en grommen tegen hun kids of vrouw. Dat maakt een sluiservaring er niet leuk op, terwijl dat wel de bedoeling is.

Heel veel plezier!!
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Schutten met een sloep

Berichtdoor Popeye » 19 Aug 2020, 13:01

Wanneer je de mogelijkheid hebt om in het midden aan beide zijden een kikker te monteren of een andere mogelijkheid hebt oom een touw goed vast te zetten wordt alleen schutten een stuk eenvoudiger. Op mijn scheepje van ruim 7 meter vaar ik meestal alleen, en gebruik ik een spuigat in het midden om een landvast in vast te zetten, en leg ik meestal alleen midscheeps vast. Trouwens op de Drenthse Hoofdvaart leg ik in de opvaart in de sluis wel voor en achter vast vanwege de hoeveelheid water die van voren komt, maar mijn kiel van 40 cm van voor tot achter vangt natuurlijk een boel water, en daar heb je in een sloep minder last van. Wat merk je trouwens van schroefwerking met aanmeren?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten