Ervaringen met buitenboord motoren

algemene discussies

Ervaringen met buitenboord motoren

Berichtdoor marcelNL » 14 Aug 2020, 14:47

Ik heb mijn boot deze week verkocht. In verband met een verhuizing naar de andere kant van het land en toch wat andere eisen was dit het juiste moment.

Ik vaarde een Kajuitboot (Polyester, 6,7 m) met inboard (Yanmar) motor. Gezien ik de kajuit niet gebruikte en vooral veel alleen of met mijn vriendin tochtjes maakte, gaat nu mijn voorkeur uit naar een iets compactere boot welke ik eventueel ook in eigen garage kan stallen.

Ik denk nu aan een Polyester Consoleboot met buitenboordmotor in een bun. Ik heb alleen nog nooit zon boot gevaren. Vandaar dat ik graag jullie ervaringen vraag.

Merk je veel qua vaareigenschappen van een iets lichtere boot? Mijn kajuitboot waaide al snel weg. En hoe zit het met geluid? Zijn buitenboordmotoren een flink stuk luider en hoe zit het wanneer ze in een bun zitten? En wat betreft onderhoud?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies. Natuurlijk ga ik ook nog eens zelf wat proefvaren, maar een beetje voorbereiding kan geen kwaad.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Ervaringen met buitenboord motoren

Berichtdoor henkvd » 14 Aug 2020, 20:22

Een bun maakt traileren niet eenvoudig, tenzij er voldoende klap ruimte is , die ontbreekt vaak en dan loop je op de trailerhelling en op de weg als snel tegen problemen aan.
Verder denk ik dat een moderne 4 takt een stuk stiller kan zijn bij toeren dan een inboard in vergelijkbaar grote bootjes.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ervaringen met buitenboord motoren

Berichtdoor marcelNL » 15 Aug 2020, 10:49

Misschien valt geluid dus mee begrijp ik, dat moet ik denk ik zelf eens ervaren.

Hoe zit het met brandstofverbruik? Denk dan aan gewoon touren met zon 10 km/u.

En onderhoud? Gevoelsmatig lijkt me dat makkelijker omdat alles op 1 plek zit?
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Ervaringen met buitenboord motoren

Berichtdoor Leotje » 15 Aug 2020, 18:51

Je schrijft dat je eerst een boot van 6,7 m. had en nu op zoek bent naar een wat compactere (console) boot. Dan denk ik aan een boot van 4,5 a 5m. lang. Je schrijft ook dat je wil toeren met zo rond 10 km/u. Dan zou ik denken aan een high trust viertakt motor van Yamaha van 8 of 9.9 pk. Ik heb jaren gevaren met zo'n motor (F 9.9) achter een kajuitboot van 5,5 m. Topsnelheid 12 km/u. Deze motoren lopen heel rustig en je moet heel erg je best doen om 10 liter benzine op een dag te verstoken. Waarom een bun? Ik heb dat alleen maar als lastig ervaren. Motor is slecht bereikbaar en kan in de meeste gevallen niet meer uit het water getild worden, met aangroei van het staartstuk als gevolg. Onderhoud is simpel, de motor is licht genoeg om door één (normaal) persoon van de boot afgehaald te worden. Onderhoud bij een dealer of als je handig bent, zelf doen. Is geen rocket science. Staartolie en motorolie verversen is makkelijk te doen, en als je een keer gezien hebt hoe de impeller gecontroleerd of vervangen moet worden moet dat ook geen probleem zijn. Als je de boot kan traileren hoeft de motor niet eens van de boot af.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Ervaringen met buitenboord motoren

Berichtdoor Leotje » 16 Aug 2020, 17:05

F9.9 moet zijn FT9.9
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Ervaringen met buitenboord motoren

Berichtdoor marcelNL » 23 Aug 2020, 21:16

Bedankt. Reden voor bun zou vooral zijn om geluid te dempen. Enige ervaring met een buitenboord motor was met een huurbootje, maar waarschijnlijk 2 takt. Dus ging er vanuit dat het fors meer kabaal dan een inboard zou geven. Wat op basis van jullie ervaringen dus lijkt mee te vallen.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten