En toch vinden we marifoon niet nodig

algemene discussies

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Het Sluizenfront » 02 Aug 2020, 10:56

Marie Christina schreef:Hoe kan ik me nou melden bij de sluis en iets afspreken als die mij vervolgens niet antwoorden kan?
Of, dat kan kan wel, maar ik hoor het niet.
Dat schiet toch niet op?
Kan je dat marifoonkanaal net zo goed sluiten.

Nog even voor de duiding.
Sluis: zendt A, ontvangt B.
Schip: zendt B, ontvangt A.
De sluis ontvang jij altijd want jouw marifoon luistert uit op de zendfrequentie van het sluiskanaal.
Een ander schip ontvang jij niet want dat zendt met B terwijl jij A uitluistert.
Tijdens de ingeschakelde relaisfunctie wordt op de sluis het op frequentie B ontvangen signaal meteen weer uitgezonden via frequentie A; de frequentie waarop op het sluiskanaal uitluisterende schepen uitluisteren. En dan kun je plotseling even (30 sec.)met je buurman praten tot die relaisfunctie weer afvalt.
De functie is tegenwoordig waarschijnlijk niet meer zo relevant. Beroepsvaart heeft tegenwoordig allemaal 2 marifoons. Als er dan een op het sluiskanaal staat kun je via de andere op bijv. kanaal 10 nog contact onderhouden met een buurman.
Die relaisfunctie op sluizen is dus puur bedoeld voor op dat moment relevante nautische zaken. Niet om aan de buurman te vragen wanneer hij op vakantie gaat ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor henkvd » 02 Aug 2020, 11:12

Guerto schreef:
Nog wel een vraag: Over ontvangst heb ik niet te klagen. Op het PM-kanaal kan ik vaak de beroepsvaart op kilometers afstand nog ontvangen. Ook heb ik nog geen klachten gehad over mijn eigen berichten. Wat me wel opvalt is dat als ik juist vlak bij een brug of sluis ben, de ontvangst ineens wegvalt en ik alleen nog maar geruis ontvang als er wordt uitgezonden. Komt dat vaker voor? De antenne staat op het dak van de boot, de marifoon hangt onder dat dak en er zit denk ik 40 cm antenne kabel tussen.

Groet,
Geert


Denk dat je marifoon niet helemaal in orde is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Marie Christina » 02 Aug 2020, 11:30

Het Sluizenfront schreef:Nog even voor de duiding.
Sluis: zendt A, ontvangt B.
Schip: zendt B, ontvangt A.
De sluis ontvang jij altijd want jouw marifoon luistert uit op de zendfrequentie van het sluiskanaal.
Een ander schip ontvang jij niet want dat zendt met B terwijl jij A uitluistert.
Tijdens de ingeschakelde relaisfunctie wordt op de sluis het op frequentie B ontvangen signaal meteen weer uitgezonden via frequentie A; de frequentie waarop op het sluiskanaal uitluisterende schepen uitluisteren. En dan kun je plotseling even (30 sec.)met je buurman praten tot die relaisfunctie weer afvalt.
De functie is tegenwoordig waarschijnlijk niet meer zo relevant. Beroepsvaart heeft tegenwoordig allemaal 2 marifoons. Als er dan een op het sluiskanaal staat kun je via de andere op bijv. kanaal 10 nog contact onderhouden met een buurman.
Die relaisfunctie op sluizen is dus puur bedoeld voor op dat moment relevante nautische zaken. Niet om aan de buurman te vragen wanneer hij op vakantie gaat ;)

Aha!
Je bedoelt gewoon dat systeem wat walbegeleidingsstations ook vaak gebruiken.
Op de Elbe en de Weser doen ze dat ook.
Jij ontvangt de wal wel maar andere schepen ontvangen jou niet.
Regelmatig meegemaakt dat de walbegeleiding ons bedankte voor de medewerking namens een ander schip

Maar dan snap ik nog steeds niet ( ook niet na het herlezen van je eerste uitleg. Sorry) hoe Jan dan alleen ruis ontvangt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Hooveld960 » 02 Aug 2020, 11:54

Jan? Geert bedoel je denk ik. :-)
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Aug 2020, 12:49

Marie Christina schreef:Hoe kan ik me nou melden bij de sluis en iets afspreken als die mij vervolgens niet antwoorden kan?
Of, dat kan kan wel, maar ik hoor het niet.
Dat schiet toch niet op?
Kan je dat marifoonkanaal net zo goed sluiten.
Dan zie ik het sowieso wel aan de lichten.

Ik meld me bij de Robbengatsluis ( Lauwersoog) altijd met de mededeling dat ik tijdens het schutten onder de brug pas.
Hoe moet de sluismeester me dan duidelijk maken dat ik eerst erin mag/moet?

Als je dat gewoon op het juiste kanaal (meestal 18/20/22) doet, kan dat prima (zie boven voor uitleg semi-duplex).
Ik heb het zelfs meegemaakt dat dat wat de sluis zei, niet alleen over de marifoon maar ook over de omroep kwam.

Dus ik zie je probleem niet: Gewoon goede kanaal gebruiken, overleg met andere schepen doe je op 10
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Aug 2020, 12:51

Marie Christina schreef:Maar dan snap ik nog steeds niet ( ook niet na het herlezen van je eerste uitleg. Sorry) hoe Jan dan alleen ruis ontvangt.

Zoals gesteld, wordt het kanaal even vastgehouden om te voorkomen dat 'de volgende' gelijk de vrijgekomen gespreksruimte in beslag neemt, nog voor dat het oorspronkelijke gesprek echt is afgerond.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Marie Christina » 02 Aug 2020, 12:59

Ik gebruik ook altijd het juiste kanaal.
Vandaar dat ik het probleem niet snap, omdat ik het niet herken. :)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Marie Christina » 02 Aug 2020, 13:00

Hooveld960 schreef:Jan? Geert bedoel je denk ik. :-)

Geert.
Ook goed. ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Teedee20 » 19 Feb 2021, 15:32

Amersfow schreef:Met alles wat ik niet weet van marifoons kun je dikke boeken vullen ;-) Op mijn zeetrip in september hoop ik meer te leren over gebruik; boot waarop ik ga heeft ook radar en AIS.


Op http://www.marifoonbewijs.nl kan je een cursus marifonie volgen voor maar 69 euro het basiscertificaat. Erg handig en online. Daar leer je alles over radar, AIS en de noodkanalen...
Teedee20
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Feb 2021, 15:28
ligplaats: Maasbracht
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Amersfow » 19 Feb 2021, 16:09

Ik de marifoon al uit mijn nieuwe boot gesloopt. Had de plek nodig voor andere instrumenten ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten