En toch vinden we marifoon niet nodig

algemene discussies

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Amersfow » 30 Jul 2020, 14:39

Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor kajoe » 30 Jul 2020, 15:02

mooi om te zien die hampel mannen gewoon te veel handeltjes om te bedienen en vergeten dat er ook nog een roer onder zat ,maar goed dat zie je hier ook ter vermaak van de lachende kijkers .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor elrenegado » 31 Jul 2020, 09:05

kajoe schreef:nou wat je zegt sloep schipper maar niet getreurd er zijn ook veel goede gelukkig hoewel hier in de buurt gaat het er soms mal aan toe maar zolang er geen slachtoffers zijn is alles ok.


Klopt, er zijn ook goede,
Maar ik merk dit jaar toch wel een flinke toename van de "ik doe maar wat" schippers.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Guerto » 01 Aug 2020, 16:36

Nog even over de marifoon, ik heb er ook één, nu drie jaar en dat is vooral voor de hobby. Ik vind het leuk om de berichten van de beroepsvaart mee te krijgen, maar heb 'm in de 10 marifoonloze jaren daarvoor niet vaak gemist. Komt wellicht door ons vaargebied. Deze zomervakantie (vanuit Friesland naar de Randmeren en weer terug) twee keer een moment gehad dat ik blij was met de marifoon.
Eén keer was op het Zwarte Water bij Genemuiden. Een vrachtschip voer achteruit de industriehaven uit en gaf via de marifoon aan wat hij ging doen en dat wij als plezier vaart rustig door konden varen. Je kon toen mooi zien wie marifoon had want een aantal scheepjes (zonder marifoon neem ik aan) gingen langzamer varen.
Andere voorbeeld was bij het naderen van de sluis van Nijkerk. In de stromende regen zagen wij, nog op flinke afstand, de deuren openstaan en het licht op groen. Een boot voor ons vroeg toen of ze nog mee konden met de schutting (gelukkig werden de berichten van de schepen doorgezonden door de sluis) waarop het antwoord kwam dat als we het gas er op hielden beide nog mee konden met de schutting.

Nog wel een vraag: Over ontvangst heb ik niet te klagen. Op het PM-kanaal kan ik vaak de beroepsvaart op kilometers afstand nog ontvangen. Ook heb ik nog geen klachten gehad over mijn eigen berichten. Wat me wel opvalt is dat als ik juist vlak bij een brug of sluis ben, de ontvangst ineens wegvalt en ik alleen nog maar geruis ontvang als er wordt uitgezonden. Komt dat vaker voor? De antenne staat op het dak van de boot, de marifoon hangt onder dat dak en er zit denk ik 40 cm antenne kabel tussen.

Groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Marie Christina » 01 Aug 2020, 17:31

Als het doorgaans prima is dan zou ik het op de antenne van de brug gooien
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Het Sluizenfront » 01 Aug 2020, 17:58

Guerto schreef:Wat me wel opvalt is dat als ik juist vlak bij een brug of sluis ben, de ontvangst ineens wegvalt en ik alleen nog maar geruis ontvang als er wordt uitgezonden. Komt dat vaker voor?

Misschien kan ik je daar wel een oorzaak voor geven. Je weet dat sluizen en bruggen (walstations) op een duplex-kanaal zenden/ontvangen.
Daarbij wordt met 2 frequenties gewerkt. Het walstation zendt met frequentie A en ontvangst frequentie B. Het schip zendt met B en ontvangt A.
Dit houdt in dat ship-ship verkeer op dat kanaal niet mogelijk is. Dat kan onder bepaalde omstandigheden best onhandig zijn en daarom heeft men besloten om het walstation ook en relaisfunctie mee te geven. Als deze functie actief is, zendt het walstation de via B binnenkomende oproep meteen weer uit via A waardoor schepen het met het walstation communicerende schip ook horen. Die relaisfucntie wordt geactiveerd op het moment dat het walstation de zendknop LOSlaat en blijft dan ongeveer 30 sec. actief. In deze 30 sec. is dan vaak een lichte brom of ruis te horen als het verder stil is op de zender en je kunt dan als schip korte tijd communiceren met een ander op dat kanaal uitluisterend schip.
In de praktijk houdt dit ook in dat je de eerste oproep van een schip naar het walstation niet hoort maar dat je de rest van de communicatie wel hoort omdat de bedienaar pas na de oproep van het schip zijn zendknop gaat gebruiken en dus ook weer loslaat.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Marie Christina » 01 Aug 2020, 19:13

Lekker slim dan van die sluizen...
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor kajoe » 01 Aug 2020, 20:36

als het niet zo zou gaan zou het een zootje worden met al dat door elkaar heen gelul .
wat wij wel deden om de schippers met elkaar wat af te laten spreken bij de brug pasages dat wij de spreeksleutel wat langer open lieten .
normaal is dat de bedienaar zegt hoe het gaat wie eerst enz ,maar soms is het een goed ding dat zij met elkaar afspreken wat handiger is zodat jij met de scheepvaart seinen aan de juiste kant op groen rood zet .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Marie Christina » 01 Aug 2020, 20:48

Hoe kan ik me nou melden bij de sluis en iets afspreken als die mij vervolgens niet antwoorden kan?
Of, dat kan kan wel, maar ik hoor het niet.
Dat schiet toch niet op?
Kan je dat marifoonkanaal net zo goed sluiten.
Dan zie ik het sowieso wel aan de lichten.

Ik meld me bij de Robbengatsluis ( Lauwersoog) altijd met de mededeling dat ik tijdens het schutten onder de brug pas.
Hoe moet de sluismeester me dan duidelijk maken dat ik eerst erin mag/moet?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor kajoe » 02 Aug 2020, 10:19

de schipper kan altijd kontact opnemen met de schipper maaaar de schipper moet wel zijn marifoon op dat bewuste kanaal afstemmen .maar in bijzondere gevallen en wij hadden dat ook hadden wij een extra marifoon met alle kanalen er in dus ook van de overheid maar dat was omdat wij hier met een openstaande keersluis werkte zonder verplichting op dat kanaal af te stemmen en het vaak nodig was om de scheepvaart tijdig te informeren dat de sluis ging sluiten bij zware storm ,soms lette de schippers niet altijd goed op de scheepvaart seinen ,en ja als je er honderd keer normaal doorvaart en dan plots meestal midden i de nacht er een dam in legt heb je dat soms niet tijdig door .
zoook luisterden wij vaak in het hoog sesioen uit op 10 voor als er eventueel wat gebeurde op het water
wij beschikten dus gewoon over alle brug en sluis kanalen die er waren .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten