En toch vinden we marifoon niet nodig

algemene discussies

En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Jul 2020, 11:15

Eerder deze week:
Opvarend op de Rijn bij Keulen, voor mij op ca 1000m containerschip XXX, hoog geladen, opvarend aan RO en ander schip YYY, opvarend LO.

Dan zie ik een klein zwart stipje voor de boeg van de XXX. M'n linker hand grijpt naar de kijker, de rechter al naar de marifoon, als er op #10 wordt gebruld:
"XXX Afstoppen! Er zit een speedboot met motorpech voor je boeg". Weg is het schroefwater van de XXX die direct begint af te drijven.

Seconden lang is het doodstil op #10 .. dan, duidelijk opgelucht, "Hij is vrij" en inderdaad zie ik even later het bootje aan de BB zijde van de XXX verschijnen.

Ik moet er niet aan denken wat er zou zijn gebeurd als de schipper van de YYY niet om zich heen gekeken zou hebben, maar alleen voor zich.
Ik moet er niet aan denken wat er zou zijn gebeurd als de schipper van de XXX niet, zonder eerst vragen te stellen, het gas eraf had gehaald
Ik moet er niet aan denken wat er zou zijn gebeurd als we niet de beschikking zouden hebben over een communicatie middel waarmee we met één hand en met één knop alle schepen in de buurt kunnen benaderen.

En toch wagen velen zich nog steeds zonder zo'n apparaat op dit soort wateren, denkende dat de mobile telefoon een alternatief is
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor kajoe » 27 Jul 2020, 11:28

tja gelijk heb je maar er zijn er nog heel wat die vinden een mobieltje handiger en vinden het maar een dure sport die paar centen .erg handig om iets te melden op het water dan gaat het via ,via ,en nog eens via en een half uurtje later weet men het ,per marifoon heb je gelijk contact met een verkeers post ,brug ,sluis of een patrouille boot .bij de moderne marifoon kunnen ze gelijk de coördinaten ut lezen .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Amersfow » 27 Jul 2020, 11:41

Inderdaad. (Waarom kanaal 10? Is dat de duitse 16? En bevreemd me dat vrachschepen niet verplicht een cameraatje op de kop hebben, dat is tegenwoordig in elke beetje auto al aanwezig).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jul 2020, 11:58

Amersfow schreef:Inderdaad. (Waarom kanaal 10? Is dat de duitse 16? En bevreemd me dat vrachschepen niet verplicht een cameraatje op de kop hebben, dat is tegenwoordig in elke beetje auto al aanwezig).

Kanaal 10 is het binnenwater kanaal 16, Amersfow
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor aadbloem » 27 Jul 2020, 12:12

Een tijdje terug op de Lek/Nederrijn kruising met A'dam Rijnkanaal bij Wijk bij Duurstede:
Ik meld me bij Post Wijk en vraag of het veilig is om over te steken en krijg de melding: Even wachten er naderen twee grote beroeps vanuit de Pr. Irensluis en zijn bijna op de kruising.
Een Jordaankruiser was mij al aan het oplopen en kijkt verdwaasd waarom ik afstop en vaart op kruissnelheid door. Vervolgens paniek, vol in de achteruit en dwars naast de beroepschippers.....
Ook hier een goede afloop.....
aadbloem
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Blacktoppie » 27 Jul 2020, 12:44

aadbloem schreef:Een tijdje terug op de Lek/Nederrijn kruising met A'dam Rijnkanaal bij Wijk bij Duurstede:
Ik meld me bij Post Wijk en vraag of het veilig is om over te steken en krijg de melding: Even wachten er naderen twee grote beroeps vanuit de Pr. Irensluis en zijn bijna op de kruising.
Een Jordaankruiser was mij al aan het oplopen en kijkt verdwaasd waarom ik afstop en vaart op kruissnelheid door. Vervolgens paniek, vol in de achteruit en dwars naast de beroepschippers.....
Ook hier een goede afloop.....


Bij post wijk hangen ook grote speakers... heb ze regelmatig horen roepen naar overstekende boten.

Vorig jaar 2 gasten die met een sub aan het oversteken waren...

Heb het jaren zonder gedaan, en geloof echt dat je met goed verstand een heel end komt op kruisingen ed. Maar in een noodsituatie zoals hier boven word geschetst is het gewoon onmisbaar.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Amersfow » 27 Jul 2020, 12:49

Ik houd het voorlopig op een mobiele VHF die ik alleen laat uitluisteren (scant alle kanalen). PTT knop gebruik ik niet.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor quichot » 27 Jul 2020, 13:06

Amersfow schreef: En bevreemd me dat vrachschepen niet verplicht een cameraatje op de kop hebben, dat is tegenwoordig in elke beetje auto al aanwezig).

Dat zal dat schip ook wel hebben gehad. Je ziet zo'n camera tegenwoordig op vrijwel ieder schip. En dat is ook logisch, gezien de jurisprudentie naar aanleiding van een overvaring op ik dacht het St. Andrieskanaal.
De rechter oordeelde toen -mijns inziens terecht- dat de schipper maatregelen had moeten en kúnnen nemen om te zien wat zich in z'n dode hoek afspeelde. Hij had zich ervan bewust moeten zijn dat hij met die dode hoek het gevaar inbracht, en niet die jachtschipper die daar in terecht kwam.

Wellicht had de schipper dus in dit geval dat speedbootje inmiddels zelf ook al gezien. We zullen het nooit weten. Wat niet wegneemt dat op dit soort vaarwater het uitluisteren van een marifoon verplicht zou moeten zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Popeye » 27 Jul 2020, 13:26

Marie Christina schreef:Kanaal 10 is het binnenwater kanaal 16, Amersfow


Citaat: " De simplex kanalen zijn bedoeld voor nautische informatie voor schepen onderling. Kanaal 6 wordt gebruikt voor op zee. 10 en 13 op de binnenwateren. Het standaard kanaal voor de binnenvaart is kanaal 10."

Is volgens mij toch wat anders dan kanaal 16!

"Kanaal 16 is het internationale noodkanaal. Vaar je op de Noordzee zet je de marifoon op kanaal 16. Wil je contact met een ander schip, roep deze even op op kanaal 16 en ga direct naar een intership-, of sociaal kanaal."

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Amersfow » 27 Jul 2020, 13:30

Met alles wat ik niet weet van marifoons kun je dikke boeken vullen ;-) Op mijn zeetrip in september hoop ik meer te leren over gebruik; boot waarop ik ga heeft ook radar en AIS.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten